2024-01-04, 11:14
Medlem
Utvecklingen har gått fort senaste åren. Jag är delvis av åsikten att kineserna kan ha gått om västvärlden nu. Testade drygt 18 månader sen en Xpeng, var hyffsat imponerad över den. Nu när jag provade senaste BYD Seal också blev jag fundersam över att byta till och med (sjukt imponerande bil för priset). Tror inte den skulle kunna vara sämre än nuvarande VAG elbil, den har varit på verkstan 4 gånger sen i somras ^^

Kommer vindarna vända och svenskarna börjar köpa mer kinesiska bilar?
Citera
2024-01-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemforaldrar
Utvecklingen har gått fort senaste åren. Jag är delvis av åsikten att kineserna kan ha gått om västvärlden nu. Testade drygt 18 månader sen en Xpeng, var hyffsat imponerad över den. Nu när jag provade senaste BYD Seal också blev jag fundersam över att byta till och med (sjukt imponerande bil för priset). Tror inte den skulle kunna vara sämre än nuvarande VAG elbil, den har varit på verkstan 4 gånger sen i somras ^^

Kommer vindarna vända och svenskarna börjar köpa mer kinesiska bilar?

Finns några saker som absolut hindrar mig från att köpa kinesiskt. Ska jag vara ärlig har jag inte ens provkört någon. Det räcker för mig att kolla på alla tester som TeslaBjörn har gjort.

En sak som visat sig tydligt i Björns tester är att kinesiska märken överdriver något extremt på allt plingade ljud för allt möjligt så det verkar driva honom till vansinne. En bil ska hålla tyst så länge det inte är något allvarligt fel, så man inte bli störd i sin koncentration. Går sånt stänga av helt så det inte återaktiveras igen vid nästa start av bilen så är det fine, går det inte, så är det inte acceptabelt.

Nästa sak är mjukvaran som i många tester visat sig buggig/dålig i många modeller.

Och sen har vi ju det här med priset. För några år sedan snackades det om att snart kommer alla billiga kinesiska elbilar som kommer slå ut alla traditionella märken. Ja bilarna kom, men inte var de billiga. De var i många fall i samma prisklass som Europeiska märken.

Ja jag kan säkert tänka mig en kinesisk elbil, men då ska det som sagt inte vara något överdrivet plingande i bilen och jag förväntar mig också att de ska vara märkbart billigare än Europeiska märken. Vad annars finns det för anledning att välja kinesiskt?
Citera
2024-01-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Finns några saker som absolut hindrar mig från att köpa kinesiskt. Ska jag vara ärlig har jag inte ens provkört någon. Det räcker för mig att kolla på alla tester som TeslaBjörn har gjort.

En sak som visat sig tydligt i Björns tester är att kinesiska märken överdriver något extremt på allt plingade ljud för allt möjligt så det verkar driva honom till vansinne. En bil ska hålla tyst så länge det inte är något allvarligt fel, så man inte bli störd i sin koncentration. Går sånt stänga av helt så det inte återaktiveras igen vid nästa start av bilen så är det fine, går det inte, så är det inte acceptabelt.

Nästa sak är mjukvaran som i många tester visat sig buggig/dålig i många modeller.

Och sen har vi ju det här med priset. För några år sedan snackades det om att snart kommer alla billiga kinesiska elbilar som kommer slå ut alla traditionella märken. Ja bilarna kom, men inte var de billiga. De var i många fall i samma prisklass som Europeiska märken.

Ja jag kan säkert tänka mig en kinesisk elbil, men då ska det som sagt inte vara något överdrivet plingande i bilen och jag förväntar mig också att de ska vara märkbart billigare än Europeiska märken. Vad annars finns det för anledning att välja kinesiskt?
Jag förstår många av argumenten där, dock skulle jag säga att en del har förbättrats samt kommer förbättras. Tillverkarna verkar lyssna på konsumenterna och förhoppningsvis försvinner mycket av plingplonget.

Mjukvaran vet jag inte om jag håller med, kanske förr. Numera dock verkar dom rätt bra samt redan vid lansering har fått trådlösa uppdateringar, något som inte kan sägas när det kommer till tyskarna. Där är mjukvaran dålig fortfarande och nu kommer det fram att det inte kan förbättras pga hårdvaran…

Priserna var förr under all kritik, nu en annan femma skulle jag säga. BYD Han kostade nästan 900 papp när den kom, nya Seal är under 600k. Det är en kvarts miljon lägre än min ID5, för vad jag tror kan va en bättre bil.
Citera
2024-01-04, 12:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
12,000 dollar i kina blir 300,000 svenska kronor i sverige.

Kanske dags för konkurrensverket att granska Hedin bil som snart säljer samtliga märken?
Citera
2024-01-04, 15:20
Medlem
Skämskudde till er som köper bilar från en diktatur som skitar ner jorden så mycket de kan.
Citera
2024-01-04, 16:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Skämskudde till er som köper bilar från en diktatur som skitar ner jorden så mycket de kan.

Men de gör ju något för att minska föroreningarna till skillnad mot andra som bara velar.
Ibland är det bra att en bestämmer så det blir någonting gjort.

Autobahn i Tyskland hade inte funnits utan Hitler.
Citera
2024-01-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men de gör ju något för att minska föroreningarna till skillnad mot andra som bara velar.

Att öppna ett kolkraftverk i veckan är att göra nått för miljön?
Citera
2024-01-04, 16:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemforaldrar
Jag förstår många av argumenten där, dock skulle jag säga att en del har förbättrats samt kommer förbättras. Tillverkarna verkar lyssna på konsumenterna och förhoppningsvis försvinner mycket av plingplonget.

Mjukvaran vet jag inte om jag håller med, kanske förr. Numera dock verkar dom rätt bra samt redan vid lansering har fått trådlösa uppdateringar, något som inte kan sägas när det kommer till tyskarna. Där är mjukvaran dålig fortfarande och nu kommer det fram att det inte kan förbättras pga hårdvaran…

Priserna var förr under all kritik, nu en annan femma skulle jag säga. BYD Han kostade nästan 900 papp när den kom, nya Seal är under 600k. Det är en kvarts miljon lägre än min ID5, för vad jag tror kan va en bättre bil.
Jag har en BYD Atto sedan några månader.
Kört ca 400 mil med den.

Det är en bra bil, trivsam att köra och bekväm.
En rymlig SUV.
Snygg design och fullpackad med en massa utrustning som tex glastak, taklucka, läderkädsel och massa annat.
Pigg motor på 204 hk.

Priset är väl i högsta laget, listpris 540.000 kronor för min bil, men privatleasing är attraktivt.

Mjukvaran är dock inte ett dugg bättre på kinesiska bilar än tyska bilar, tvärtom, VW 4,0 mjukvara är överlägsen.
Citera
2024-01-04, 16:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Kina har världens i särklass högsta utsläpp och gör definitivt inget för att minska dom. Tvärtom har dom ökat oavbrutet hela tiden.
Citera
2024-01-04, 16:51
Medlem
Måste kännas bra att elbilen är producerad med el från orenade kolkraftverk. Miljöbil?....
Citera
2024-01-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har en BYD Atto sedan några månader.
Kört ca 400 mil med den.

Det är en bra bil, trivsam att köra och bekväm.
En rymlig SUV.
Snygg design och fullpackad med en massa utrustning som tex glastak, taklucka, läderkädsel och massa annat.
Pigg motor på 204 hk.

Priset är väl i högsta laget, listpris 540.000 kronor för min bil, men privatleasing är attraktivt.

Mjukvaran är dock inte ett dugg bättre på kinesiska bilar än tyska bilar, tvärtom, VW 4,0 mjukvara är överlägsen.

Dock mycket problem med både MG och Byd.
Första mg el fick larm efter 1300 mil och klassades som trafikfara av Hedin, fick lånebil efter mycket bråk då dom inte kan få tag i reservdelar??
Lånebil mg el, annan modell. Har gått 370 mil och larmar som en julgransbelysning i panelen ca varannan start och värmen fungerar 9/10 ggr. De andra gångerna blåser det bara kall luft. Inte imponerad och väldigt glad att det är på leasing så jag slipper skräpet sen.
Citera
2024-01-05, 08:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Att öppna ett kolkraftverk i veckan är att göra nått för miljön?

Citat:
Despite coal making up the largest part of China’s power consumption, the government has very consciously been shifting away from it, shuttering mines and cutting around 1.3 million jobs in the sector in the past few years.

Citat:
In total, Chinese renewable capacity has seen a 255 percent increase in the past 10 years. By comparison, the EU and the US have only seen a 105 percent and 97 percent increase respectively. Since 2008, China’s capacity in terms of hydroelectric power has increased by over 97 percent, while wind capacity has grown almost twentyfold.

https://www.worldfinance.com/strategy/government-policy/china-assuming-the-mantle-of-green-energy-leadership
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in