Citat:
Ursprungligen postat av
Problemforaldrar
Utvecklingen har gått fort senaste åren. Jag är delvis av åsikten att kineserna kan ha gått om västvärlden nu. Testade drygt 18 månader sen en Xpeng, var hyffsat imponerad över den. Nu när jag provade senaste BYD Seal också blev jag fundersam över att byta till och med (sjukt imponerande bil för priset). Tror inte den skulle kunna vara sämre än nuvarande VAG elbil, den har varit på verkstan 4 gånger sen i somras ^^
Kommer vindarna vända och svenskarna börjar köpa mer kinesiska bilar?
Finns några saker som absolut hindrar mig från att köpa kinesiskt. Ska jag vara ärlig har jag inte ens provkört någon. Det räcker för mig att kolla på alla tester som TeslaBjörn har gjort.
En sak som visat sig tydligt i Björns tester är att kinesiska märken överdriver något extremt på allt plingade ljud för allt möjligt så det verkar driva honom till vansinne. En bil ska hålla tyst så länge det inte är något allvarligt fel, så man inte bli störd i sin koncentration. Går sånt stänga av helt så det inte återaktiveras igen vid nästa start av bilen så är det fine, går det inte, så är det inte acceptabelt.
Nästa sak är mjukvaran som i många tester visat sig buggig/dålig i många modeller.
Och sen har vi ju det här med priset. För några år sedan snackades det om att snart kommer alla billiga kinesiska elbilar som kommer slå ut alla traditionella märken. Ja bilarna kom, men inte var de billiga. De var i många fall i samma prisklass som Europeiska märken.
Ja jag kan säkert tänka mig en kinesisk elbil, men då ska det som sagt inte vara något överdrivet plingande i bilen och jag förväntar mig också att de ska vara märkbart billigare än Europeiska märken. Vad annars finns det för anledning att välja kinesiskt?