2024-01-04, 10:24
Bannlyst
Dom flesta som tar psykofarmaka-gift har övertygelser om att man inte kan uppnå mental hälsa HELT UTAN psykofarmaka-gift, men det kan man ju ganska enkelt!

Så i den här tråden ska vi diskutera kring hur man uppnår mental hälsa HELT UTAN psykofarmaka-gift!

Här är hemsidor som handlar om hur man uppnår mental hälsa HELT UTAN psykofarmaka-gift!

www.alternativementalhealth.com

www.google.com/search?q=alternative+mental+health&sca_esv=5956166 11&rlz=1C1GCEA_enSE1091SE1091&sxsrf=AM9HkKlxVX_vUS Jj_q_kOCQEL1xm_w2xCA%3A1704360137473&ei=yXiWZde8HK DFwPAPi7GfmA0&udm=&ved=0ahUKEwiXxcCktMODAxWgIhAIHY vYB9MQ4dUDCBA&uact=5&oq=alternative+mental+health& gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiGWFsdGVybmF0aXZlIG1lbnRh bCBoZWFsdGgyDBAjGIAEGIoFGBMYJzIIEAAYgAQYywEyCBAAGI AEGMsBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyBhAAGBYYHjIGEAAY FhgeMgYQABgWGB4yBhAAGBYYHjIGEAAYFhgeSMBgUABYsF5wE3 gAkAEAmAFpoAGaFaoBBDQwLjG4AQPIAQD4AQGoAhTCAgcQIxjq AhgnwgIQEAAYAxiPARjqAhi0AtgBAcICEBAuGAMYjwEY6gIYtA LYAQHCAgQQIxgnwgIKECMYgAQYigUYJ8ICCxAAGIAEGLEDGIMB wgIREC4YgAQYsQMYgwEYxwEY0QPCAhEQLhiDARjHARixAxjRAx iABMICDhAuGIAEGIoFGLEDGIMBwgIIEC4YgAQYsQPCAggQABiA BBixA8ICDhAuGIAEGMcBGK8BGI4FwgILEC4YgAQYxwEYrwHCAg UQABiABMICChAAGIAEGIoFGEPCAgUQLhiABMICCxAuGIAEGLED GIMBwgIHEAAYgAQYCsICDRAuGIAEGAoYxwEY0QPCAgcQABiABB gNwgIKEAAYgAQYywEYCsICDBAAGIAEGA0YRhj5AcICBhAAGB4Y DcICIxAAGIAEGA0YRhj5ARiXBRiMBRjdBBhGGPQDGPUDGPYD2A ECwgIEEAAYHsICCRAAGIAEGA0YE8ICCBAAGB4YDRgTwgIIEAAY gAQYogTCAgsQLhiABBjHARjRA8ICBxAjGLACGCfCAggQABgWGB 4YE8ICChAAGAUYHhgNGBPiAwQYACBBiAYBugYGCAEQARgKugYG CAIQARgT&sclient=gws-wiz-serp

www.google.com/search?sca_esv=595616611&rlz=1C1GCEA_enSE1091SE109 1&sxsrf=AM9HkKkTZ1SI66pFxnRuOBN0P6SL0kEKSg:1704360 118612&q=alternative+mental+health&tbm=isch&source =lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjvssGbtMODAxUiPxAIHedbA7wQ0p QJegQIDRAB&biw=1920&bih=953&dpr=1
Citera
2024-01-04, 10:27
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrament
Dom flesta som tar psykofarmaka-gift har övertygelser om att man inte kan uppnå mental hälsa HELT UTAN psykofarmaka-gift, men det kan man ju ganska enkelt!

Så i den här tråden ska vi diskutera kring hur man uppnår mental hälsa HELT UTAN psykofarmaka-gift!

Här är hemsidor som handlar om hur man uppnår mental hälsa HELT UTAN psykofarmaka-gift!

www.google.com/search?q=alternative+mental+health&sca_esv=5956166 11&rlz=1C1GCEA_enSE1091SE1091&sxsrf=AM9HkKlxVX_vUS Jj_q_kOCQEL1xm_w2xCA%3A1704360137473&ei=yXiWZde8HK DFwPAPi7GfmA0&udm=&ved=0ahUKEwiXxcCktMODAxWgIhAIHY vYB9MQ4dUDCBA&uact=5&oq=alternative+mental+health& gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiGWFsdGVybmF0aXZlIG1lbnRh bCBoZWFsdGgyDBAjGIAEGIoFGBMYJzIIEAAYgAQYywEyCBAAGI AEGMsBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyBhAAGBYYHjIGEAAY FhgeMgYQABgWGB4yBhAAGBYYHjIGEAAYFhgeSMBgUABYsF5wE3 gAkAEAmAFpoAGaFaoBBDQwLjG4AQPIAQD4AQGoAhTCAgcQIxjq AhgnwgIQEAAYAxiPARjqAhi0AtgBAcICEBAuGAMYjwEY6gIYtA LYAQHCAgQQIxgnwgIKECMYgAQYigUYJ8ICCxAAGIAEGLEDGIMB wgIREC4YgAQYsQMYgwEYxwEY0QPCAhEQLhiDARjHARixAxjRAx iABMICDhAuGIAEGIoFGLEDGIMBwgIIEC4YgAQYsQPCAggQABiA BBixA8ICDhAuGIAEGMcBGK8BGI4FwgILEC4YgAQYxwEYrwHCAg UQABiABMICChAAGIAEGIoFGEPCAgUQLhiABMICCxAuGIAEGLED GIMBwgIHEAAYgAQYCsICDRAuGIAEGAoYxwEY0QPCAgcQABiABB gNwgIKEAAYgAQYywEYCsICDBAAGIAEGA0YRhj5AcICBhAAGB4Y DcICIxAAGIAEGA0YRhj5ARiXBRiMBRjdBBhGGPQDGPUDGPYD2A ECwgIEEAAYHsICCRAAGIAEGA0YE8ICCBAAGB4YDRgTwgIIEAAY gAQYogTCAgsQLhiABBjHARjRA8ICBxAjGLACGCfCAggQABgWGB 4YE8ICChAAGAUYHhgNGBPiAwQYACBBiAYBugYGCAEQARgKugYG CAIQARgT&sclient=gws-wiz-serp

www.google.com/search?sca_esv=595616611&rlz=1C1GCEA_enSE1091SE109 1&sxsrf=AM9HkKkTZ1SI66pFxnRuOBN0P6SL0kEKSg:1704360 118612&q=alternative+mental+health&tbm=isch&source =lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjvssGbtMODAxUiPxAIHedbA7wQ0p QJegQIDRAB&biw=1920&bih=953&dpr=1

Recept : Sluta överanalysera saker
Citera
2024-01-04, 10:38
Medlem
Psykdoktorns avatar
Äta bra, träna regelbundet, adekvat sömn, god självinsikt kanske framförallt kring sina egna begränsningar, dricka lagom mycket alko, ett tryggt socialt nätverk, ha vänner som du får ett intellektuellt utbyte av och en nyfikenhet på livet. Det är väl inga hemligheter direkt?

Däremot upplever många människor perioder i livet där ovanstående inte spelar någon roll, och då kan psykofarmaka vara till god hjälp.
Citera
2024-01-04, 11:13
Bannlyst
Detta är en av de mörkare delarna av hela forumet, nedgångna pillertorskar sitter och går igång med på nya piller på marknaden och tipsar varandra om vad man ska ta för att det ska bli roligt att dammsuga.

Jävla tragiskt!

Kost&träning, sömn, sysselsättning och det sociala

Jobba på de 4 grejerna så kommer mycket bli bra och plana ut i livet, finns inga genvägar, framförallt inte via psykiatrin och en massa recept
Citera
2024-01-04, 12:02
Medlem
a-mortals avatar
Skaffa jobb. Det är omöjligt att må bra mentalt om man inte kan försörja sig själv.
Citera
2024-01-04, 12:06
Medlem
3Godisars avatar
Okej, min slutsats efter 30 års ohälsa är snarare att medicin är underskattat.

man ska va så himla duktig och gå i terapi och jogga och fan och hans moster, men hjälper det med en tablett kan man väl få ta den.
Citera
2024-01-04, 12:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Kost, motion, sömn, arbete, socialt liv, kärlek. Detta vet dessutom alla.

Det fungerar kanske inte när man befinner sig på psykakuten. Men när man mår förhoppningsvis lite bättre av medicinerna. Men medicinerna kan inte ersätta kost, motion, sömn, kärlek osv

Tråkigt nog innehåller säkert 50% av alla inlägg om psykisk ohälsa motiveringar om varför folk skall fortsätta knarka, hur bra man mår av knark osv.
Citera
2024-01-04, 13:12
Medlem
zombie-nations avatar
Får man vara med fast man tar medicin?

Orkar inte prata om att bota specifika tillstånd, men tror nog man kan hacka sin hjärna till det mesta. Ser gärna att andra diskuterar specifika tillstånd, men tror att fe flesta kommer tala om allmänhälsa.

Jag skulle säga som allmänhälsatips, försök träffa folk som just din anknytningsmetod gynnas av. Jag är en sådan som inte lägger vikt vid folk, kändisar är urtråkigt. Jag har väldigt få bekanta. Ändå rasar det in folk som jag har ytlig kontakt med. Jag måste tänka på vad jag "gör" med dessa. De kan vara jättekul att leka med ett tag, och kan sedan tröttna för att man lekt klart. Och då blir det bara drygt att umgås. Folk brukar gilla mig, vilket inte går in, jag var tvungen att en nära förklarade för mig varför. Jag är tydligen en avväpnare. Bara min existens deeskalerar konflikter. Va lixom? Men jag har accepterat analysen. Och förstått att det troligen är exakt samma drag som gör detta som gjorde att jag blev mobbad ett tag i skolan. Iallafall, för mig gäller det att inte spendera energi på bekanta. Det låter elakt, men jag orkar verkligen inte.

Det jag får ut något av är djupare relationer, gärna långa. Dessa måste jag underhålla, vilket jag gör eftersom det inte ens drar energi (oftast). Jag hade aldrig klarat mig utan mina vänner. Jag tror att fler kan behöva sådana relationer, men tror att det är en kärleksrelation de vill ha. Det ligger något tabu i att ha nära vänner som man inte är ihop med. Skitkonstigt.

Sedan har jag ett socialt beroende av djur också. Jag kan inte ersätta vänner med djur, och inte djur med vänner. De fyller olika behov. Jag insåg det när jag var på semester på ett underbart ställe, jag var lycklig men det fattades något. Sedan band någon fast en hund utanför, som alla fick klappa. Jag satt med den hunden någon timma efter en vecka av djurlöshet och plöstligt var min själ hel.
Citera
2024-01-04, 14:01
Medlem
attack-titans avatar
Fan vilket bra initiativ, ska följa tråden med intresse
Citera
2024-01-06, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Detta är en av de mörkare delarna av hela forumet, nedgångna pillertorskar sitter och går igång med på nya piller på marknaden och tipsar varandra om vad man ska ta för att det ska bli roligt att dammsuga.

Jävla tragiskt!

Kost&träning, sömn, sysselsättning och det sociala

Jobba på de 4 grejerna så kommer mycket bli bra och plana ut i livet, finns inga genvägar, framförallt inte via psykiatrin och en massa recept
Jag delar din åsikt i stora delar iaf hela psykiatrin är en pillertriller-fälla dom jobbar inte med att hjälpa människor ur problem och göra stora framsteg utan dom vill ge dom ett piller eller gärna flera för att domna av sorgen, ilskan, depressionen etc som patienten känner över befogade saker tills patienten inte har några känslor alls och vara fast i det för alltid eller tills nya piller föreslås istället.

Ångrar grovt att jag besökte psykiatrin dom har bara slösat min tid och gjort andra saker värre. En varning till andra där ute.
Citera
2024-01-06, 22:34
Medlem
zombie-nations avatar
Det är väldigt viktigt att man vet om sin egen personlighetstyp. När jag hade depression tjatade alla på att jag skulle omge mig med folk för att bli frisk. Varje gång jag gjorde detta blev jag sjukare. Det är klart att man inte ska skära bort andra människor helt, men det de sa till mig att göra, höll på att ta kål på mig. Jag behövde spara min energi, inte bara slänga bort den.

Andra människor har alltid tagit min energi, det ligger i min personlighet. Även som frisk. Men de påstod att det är så för alla, att andra ger energi.

Jag kände mig bättre när jag doserade ut min energi och verkligen försökte få den att räcka till lite allt möjligt.

Jag berömde mig även för det vården tyckte var småsaker. Att gå ut varje dag och andas frisk luft. Blev utskälld för det, för jag kunde likagärna ligga i sängen hela dagen tyckte min sköterska, om jag inte gick 20 min- 1 h om dagen. Lita på dig själv om du har med sådana idioter att göra.
Citera
2024-01-23, 10:56
Medlem
Har en vinkling på detta med mental hälsa (för en del är det självklart och andra tror inte ett dugg på det). Jag har haft ett ganska brokit förflutet och även en antiimun sjukdom "MS". Men tackvare mitt egendomliga leverne och min övertygelse på att jag kan fixa allt detta själv så började jag leva efter min övertygelse.
Det finns 2 saker som jag gjorde (eller rättare sagt inte gjorde), jag tog aldrig in ett problem i sängen "dvs sömnen" för det finns en sak som är 100% sant du kan inte lösa problemen i sömnen!. I och med att jag lämnade problemen på nattduksbordet så slapp ja mental stress, och min kropp fick den tid den behövde för att laga sig själv.
Det andra är att jag inte stressar på jobbet t.ex där jag ve att jag aldrig kommer att hinna klart, så lämnar jag det till dagen efter. Idag är jag frisk från min MS och har ett ganska bra liv utan medikament eller andra yttre stimuleringar. Jag slutade ed min bromsmedicin för ca 10 år sedan och är avskriven från lasarettet. Vist har jag men efter mina skov men inget som jag inte kan klara av ..
Så till mitt tips, detta är för huvudverk och vad som orsakar den (detta gäller för en person som inte är sjuk i bakteriell eller virus åkomma.
för att ta reda på vad det är som orsakar huvudverken så ta tag i hjässan (med tummen och pekfingret, kläm ihop översta delen av hjässan (inte hårt utan bara så ni känner att huden sträcks lite) om huvudverken släpper lite så vet ni att det är spännings huvudverk. Om det inte förändras så är det vätskebrist , drick 2-3 glas vatten "Ljummet". Ni ska komma ihåg att kroppen är en optimal maskin och behöver sådeles behandlas med respekt, kroppen kan ta till sig ca 3 Dl vätska i tim, så att hälla i sig 1-2 L vatten på några mminuter har ingen effekt alls. Det skall åxå sägas att dricka kalt vatten vid brist på vätska inte är optimalt då kroppen måste värma vattnet först innan den kan ta det till sig. Och att värma drar mer vatten ur kropen

Citat:
Ursprungligen postat av Sakrament
Dom flesta som tar psykofarmaka-gift har övertygelser om att man

inte kan uppnå mental hälsa HELT UTAN psykofarmaka-gift, men det kan man ju ganska enkelt! I och med detta

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in