2025-07-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är väl en fråga du får ställa dig själv. Desto högre realränta desto bättre blir det att ruva på pengarna på ett sparkonto istället för att placera i investeringar i näringslivet.

Du sänker lönsamheten för svenskt näringsliv. Varför skulle jag köpa aktier i Sverige när jag kan köpa i ett annat land med lägre realränta och högre lönsamhet.

Och du själv lär bli arbetslös, för du var en av de som skulle jobba med invsteringarna som frös inne med 0.5% realränta.
Men det gör väl inget att du blir arbetslös.

Som jag skrev ovan:
Du sänker lönsamheten för svenskt näringsliv. Varför skulle jag köpa aktier i Sverige när jag kan köpa i ett annat land med lägre realränta och högre lönsamhet.

Nu var det +0.5% du talade om. Då är inte realräntan negativ.

Vid negativ realränta så blir mer investeringar lönsamma. Och då kan man hamna i viss överhettning när för många företag vill ha personal till sina investeringar, men det är mer än vad som finns. Då drar inflationen i väg och det är oönskat.
Dom pengar du har på sparkonto använder banker för att låna ut till företag om du i stället konsumerar pengarna så göder du inflationen.
Citera
2025-07-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Här är svaret på varför denna månad sticker ut. Jämförelsesiffran förra året för juni var extremt låg.

https://claeshemberg.se/prisokningar-upp-nagot/

https://claeshemberg.se/wp-content/u....-23.09.17.png

Nja, förra årets inflation är känd och ribban var lagd därefter. Bara att kalla spaden för spade: förväntningarna bommades.

Det sagt, sommarmånadena kan vara volatila och man bör inte dra en enskild månad på överdrivet höga växlar.
Citera
2025-07-14, 08:25
Medlem
Charter och jordgubbar drev upp KPIF till 2.8% i juni.

https://www.gp.se/ekonomi/paketresor...e-f6fef5cb31dd (Betalartikel)
Citera
2025-07-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom pengar du har på sparkonto använder banker för att låna ut till företag om du i stället konsumerar pengarna så göder du inflationen.
Riktigt så är det inte. Ett företag kan ha en skuld till banken. Och mina "pengar på banken" inget annat än en skuld banken har till mig. Inlåning från allmänheten ligger på bankens skuldsida i balansräkningen.

Men det må vara. Det som händer om realräntan ökar är att företagen lånar mindre. Investerar mindre. Tillväxten rasar, och du och andra blir arbetslösa. Det du får förklara är varför det är så bra.
Citera
2025-07-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Charterbolagen värjer sig dock om säger att priserna åker alltid upp i Juni. Och så hade det varit de senaste 70 åren.
Frågan blir då om det är säsongsjusterade priser som åkt upp.
Kan vara så pga det mindre muntra vädret. Men det är då en temporär effekt.

Gäller tydligen biluthyrning också. På sommaren är det efterfrågeöverskott på hyrbilar och det driver temporärt upp hyrbilspriserna.

Men nog borde väl SCB arbeta med säsongsjusterade priser.
Citera
2025-07-14, 18:11
Medlem
Citat:
Charterbolagen värjer sig dock om säger att priserna åker alltid upp i Juni. Och så hade det varit de senaste 70 åren.
Frågan blir då om det är säsongsjusterade priser som åkt upp.
Kan vara så pga det mindre muntra vädret. Men det är då en temporär effekt.

Gäller tydligen biluthyrning också. På sommaren är det efterfrågeöverskott på hyrbilar och det driver temporärt upp hyrbilspriserna.

Men nog borde väl SCB arbeta med säsongsjusterade priser.
Hyrbilpriserna har säkert gått upp för att fler gör sig av med privatbil (privatekonomin) och hyr för tillfällen den behövs.
Citera
2025-07-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hyrbilpriserna har säkert gått upp för att fler gör sig av med privatbil (privatekonomin) och hyr för tillfällen den behövs.
Tänker du att dom gör det i Juni varje år då.

Hyrbilspriserna går upp varje sommar.

För trender som inte är säsongsvariationer så anpassar sig leverantörerna.
Vill folket hyra mer så skaffar dom fler hyrbilar. Och så blir det ingen trend i prisökning av detta.
Citera
2025-07-14, 19:25
Medlem
Citat:
Tänker du att dom gör det i Juni varje år då.

Hyrbilspriserna går upp varje sommar.

För trender som inte är säsongsvariationer så anpassar sig leverantörerna.
Vill folket hyra mer så skaffar dom fler hyrbilar. Och så blir det ingen trend i prisökning av detta.
Det är höjning från motsvarande månad förra året som inflationen räknas, inte förra månaden.
Citera
2025-07-15, 16:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Ja jordgubbar är vad som orsakar inflationen, det har aldrig hänt att jordgubbar ökat i pris lagom till midsommar.
Citera
2025-07-19, 12:15
Medlem
Senaste KPIF visade för hög takt. Men om nästa siffra gått ned betydligt, kan nog RB sänka redan vid augustimötet. Men jag tror att det dröjer till september innan nästa sänkning kommer.
Räntesänkningar måste komma, handeln går knackigt nu, arbetslöshet stiger.
Citera
2025-07-19, 19:01
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Senaste KPIF visade för hög takt. Men om nästa siffra gått ned betydligt, kan nog RB sänka redan vid augustimötet. Men jag tror att det dröjer till september innan nästa sänkning kommer.
Räntesänkningar måste komma, handeln går knackigt nu, arbetslöshet stiger.

Håller med. Sänkning vid augustimötet ser jag som rätt otroligt. September möjligen, om denna början till höga tendens kan brytas. Däremot i november måste de nog sänka oavsett vad (om inte något helt exceptionellt händer), för konjunkturen har varit så dålig länge, arbetslösheten fortsätter uppåt, rekordmånga unga är arbetslösa och såväl konsumtions- som tjänstebranschen går ju som sagt väldigt knackigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in