2024-01-03, 22:21
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Provat gummisnodd, silvertejp. Köpte "speed out damaged screw extractor" med beskrivning "removes ANY stripped screw in 10 seconds or less" Skruven rubbades inte en mm och den blev bara ännu värre skadad.

Grejen är att jag måste ha den skruven. Är till broms på min cykel med tätningsring osv. och har bromsolja (ja det är mineralolja till de bromsarna) där så så vill inte borra sönder den för då kommer jag inte kunna bromsa vilket då blir samma problem som jag har nu. För det är luft i slangen som måste ut=måste få loss skruven för att få ut luft men om jag tar bort skruven kommer ju mer luft in om ni förstår.

Vad mer kan man testa? Körnare har jag inte provat men tror skruven sitter för tight för det men kanske värt att prova? Har såklart googlat och youtubat men känns som jag testat det mesta. Nån kanske har nåt bra tips?

Edit: snackar typ "husmorsknep" här. Jag har typ inga verktyg men är beredd att köpa om det verkar bra.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-01-03 kl. 22:28.
Citera
2024-01-03, 22:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Provat gummisnodd, silvertejp. Köpte "speed out damaged screw extractor" med beskrivning "removes ANY stripped screw in 10 seconds or less" Skruven rubbades inte en mm och den blev bara ännu värre skadad.

Grejen är att jag måste ha den skruven. Är till broms på min cykel med tätningsring osv. och har bromsolja (ja det är mineralolja till de bromsarna) där så så vill inte borra sönder den för då kommer jag inte kunna bromsa vilket då blir samma problem som jag har nu. För det är luft i slangen som måste ut=måste få loss skruven för att få ut luft men om jag tar bort skruven kommer ju mer luft in om ni förstår.

Vad mer kan man testa? Körnare har jag inte provat men tror skruven sitter för tight för det men kanske värt att prova? Har såklart googlat och youtubat men känns som jag testat det mesta. Nån kanske har nåt bra tips?

Edit: snackar typ "husmorsknep" här. Jag har typ inga verktyg men är beredd att köpa om det verkar bra.

Här hade det inte varit fel med en bild då säkerligen många kan mycket om skruvar men mindre om cyklar och exakt hur det ser ut.
Citera
2024-01-03, 22:32
Medlem
Först : Vad är det för diameter på skruven ? Antagligen är det för litet för att använda skruvutdragare (grispitt) men lägger in länk ändå https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-6-st-2000022143

Annars är de klassiska knepen att (om det går) först försöka dra åt skruven, knacka på skruvskallen, låta den stå med krypande WD40 över natten, värma materialet runt skruven som ska tas väck.
Citera
2024-01-03, 22:32
Medlem
Citat:

Har du en tjusig bild av den omtalade skruven?
Provat hammra på mejseln både i änden och på skaftet innan du skruvar?
Citera
2024-01-03, 22:35
Medlem
Citat:

Vinkelslip för att fila ett nytt mönster till en platt mejsel?
Om du inte vill köpa på dig verktyg, ta dig till närmsta cykelverkstad så hjälper de dig säkerligen billigt eller gratis!
Citera
2024-01-03, 22:36
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazysusie
Har du en tjusig bild av den omtalade skruven?
Provat hammra på mejseln både i änden och på skaftet innan du skruvar?
Går inte att få nåt grepp med mejsel. Är en liten skruv som nu är helt förstörd i mitten. Kollade frambromsen som har likadan pryl fast vänd på ett annat sätt bara och är jätteenkelt att skruva loss den skruven med en torx men tyvärr har den bakre blivit rund.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Här hade det inte varit fel med en bild då säkerligen många kan mycket om skruvar men mindre om cyklar och exakt hur det ser ut.
Får återkomma med bild imorgon.
Citera
2024-01-03, 22:40
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Först : Vad är det för diameter på skruven ? Antagligen är det för litet för att använda skruvutdragare (grispitt) men lägger in länk ändå https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-6-st-2000022143

Annars är de klassiska knepen att (om det går) först försöka dra åt skruven, knacka på skruvskallen, låta den stå med krypande WD40 över natten, värma materialet runt skruven som ska tas väck.
Är skruvutdragare jag provat.

Mjo funderar på WD40 men har svårt att tänka mig att den skulle vara rostig eller liknande och värma blir svårt då det är delar runt omkring som lätt kan gå sönder. Exempelvis bromskabeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazysusie
Vinkelslip för att fila ett nytt mönster till en platt mejsel?
Om du inte vill köpa på dig verktyg, ta dig till närmsta cykelverkstad så hjälper de dig säkerligen billigt eller gratis!
Kommer inte åt med det tror jag. Skruven sticker inte ut något öht. vilket är skitstörigt, snarare känns den intryckt mer än den sticker ut om du förstår vad jag menar. Förstår nu att tråden blev rätt kass utan bild men orkar inte dra ut nu för att ta bild.

Har faktiskt ingen cykelverkstad nära och har ingen bil (cykeln behöver också tas isär rätt mycket för att få plats i en vanlig bil, är en stor elcykel) heller eller några vänner med bil. Så att cykla typ 3 mil nu när det är svinkallt och halt känns inte som en bra idé för att få loss en skruv. Men är typ det sista alternativet, att jag väntar till våren och kör utan bakbroms tills vidare.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-01-03 kl. 22:44.
Citera
2024-01-03, 22:43
Medlem
Den kanske är vänstergängad.
Citera
2024-01-03, 22:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Går inte att få nåt grepp med mejsel. Är en liten skruv som nu är helt förstörd i mitten. Kollade frambromsen som har likadan pryl fast vänd på ett annat sätt bara och är jätteenkelt att skruva loss den skruven med en torx men tyvärr har den bakre blivit rund.

Får återkomma med bild imorgon.

Här kanske du kan få något tips, tyvärr måste man vara inloggad för att få se bilden på en av lösningarna. Nu har väl du säkerligen en mycket mindre skruv och inget fast bakom heller så du kan slå ner något annat i skruven.
Kanske går det med en vanlig spårmejselbits som du pressar dit med hjälp av polygrip.
Citera
2024-01-03, 22:44
Medlem
Och du är helt säker på att inte skruven är vänstergängad ?

Nu håller inte jag på med cyklar och tror egentligen inte att den är det heller, men konstigare saker har hänt.
Citera
2024-01-03, 22:46
Medlem
Kommer du åt för att fila ett spår i skruvhuvudet? Då kan du använda skruvmejsel
Citera
2024-01-03, 22:48
Medlem
Strychnos avatar
En svetstång är universallösningen på sådana skruvar, finns på biltema, jula, etc i olika varianter.
En svetstång är alltså i princip som en låsbar klämma i form av en tång, och du kan greppa det mesta med dessa med avsevärd kraft, betydligt mer än med en vanlig tång.

Det är värt att köpa lite olika stora svetstänger och olika modeller, för dom är bra till allt möjligt. Dom kostar inte så mycket på biltema tex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in