2024-01-12, 03:52
  #457
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Grav psykisk ohälsa som spekuleras ha resulterat i en hjärnskada efter ett självmordsförsök -> Snubben är totalt galen och bortkopplad från verkligheten. Lär knappast ha fungerat att ha med honom i dokumentären, tyvärr. Sorgligt är det, han som var så bra.
Äh, han har depressions problem och käkar Zoloft. Samma som Gustavsson.
Han är nog mer jordnära än de flesta i gänget om man ska se det så..
Citera
2024-01-12, 04:16
  #458
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur blev det med Inde? Gjorde han ett självmordsförsök och blev nazist, eller hur var det?
Han hoppade ifrån tredje våningen ifrån sin egen lya. Han hade en psykos. Har ej psykos längre, käkar Zoloft.
Citera
2024-01-12, 09:51
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Är det dock inte en liten myt att den äldre generationen inte förstod humorn i killingängets produktioner. Min farsa född på 50-talet tyckte ju åtminstone Nilecity var roligt. Jag hade den ena köpvideon av Nilecity och minns att han gjärna satt med och kollade jag tror att Sudden var favoriten där. Dock är väl humorn med en knäpp sportkommentator som kör med oförståeliga klyschor, något de flesta som någon gång tittat på sport kan relatera till.

Beror på person. Min farsa älskar t.ex. Galenskaparna / Jönssonligan / Göta Kanal / Sällskapsresan m.fl.men NileCity begriper han sig nog inte alls på. Det är ngt med Killingarnas humor som är lite krävande för vissa. De vet inte exakt när de ska skratta och varför. Är det t.ex. för att Mastodontfilms-Mads heter så, eller när han rabblar upp mastodontfilmerna, eller först när berättarrösten förtydligar att han "kunde sina mastodontfilmer"? Det blir lite för krävande för vissa, lite för sublimt.
Citera
2024-01-12, 10:40
  #460
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Beror på person. Min farsa älskar t.ex. Galenskaparna / Jönssonligan / Göta Kanal / Sällskapsresan m.fl.men NileCity begriper han sig nog inte alls på. Det är ngt med Killingarnas humor som är lite krävande för vissa. De vet inte exakt när de ska skratta och varför. Är det t.ex. för att Mastodontfilms-Mads heter så, eller när han rabblar upp mastodontfilmerna, eller först när berättarrösten förtydligar att han "kunde sina mastodontfilmer"? Det blir lite för krävande för vissa, lite för sublimt.

Jo så kan det väl va, tror säkert farsan inte fattade alla skämt och referenser i Nilecity men tycker ändå Nilecity hade många karaktärer där humorn var mer lätt att förstå, som Sudden, Farbror Barbro och Veiron i Ottan och han som sladdar med PWn. Däremot så var nog Percy Tårar lite för mörkt för farsans humor. Percy Tårar tycker jag själv är bättre än Nilecity idag men när jag var grabb så tyckte jag inte alls det var lika bra som Nilecity.
Citera
2024-01-12, 19:09
  #461
Medlem
Giant Squids avatar
Några som faktiskt var nyskapande var ju Agne och Svullo, senare Svullo själv som karaktär.
Killinggänget kom aldrig upp i denna klass.
De var för tänkande och elitistiska.
Citera
2024-01-12, 20:54
  #462
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Han hoppade ifrån tredje våningen ifrån sin egen lya. Han hade en psykos. Har ej psykos längre, käkar Zoloft.
Zoloft är antidepp inte antipsykos.

Äter man bara sin antipsykos medicin är det liten risk att få psykos. Dock har antipsykosmediciner djävulska biverkningar att jag vet inte någon som äter dessa som de ska. Jag skämtar inte. Ingen.
Citera
2024-01-12, 21:03
  #463
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositivPessimist
Tycker Schyffert får oproportionerligt mycket kritik, han är väl ganska normalbegåvad som humorist och artist om man jämför med resten av det svenska fältet, vilket kanske inte säger så mycket.
Det riktiga sänket i Killinggänget är Andres Lokko. KG hade varit mycket roligare utan honom som politisk kommissarie. Det enda jag hört att han bidragit med efter att ha plöjt igenom fyra dokumentärer om KG är manushjälp till radiointron i Nile City. Han bidrog med referenser till dåtidens pop och populärkultur för att se till att bara de rätta personerna skulle fatta referenserna och skämten. Att han med den insatsen får sitta med som jämlike i dokumentären är ett mysterium, det måste vara ett långfinger till Inde. Lokko personifierar allt vidrigt med min generation, den så kallade 'ironiska'. En farlig cocktail av självmedveten osäkerhet och cynism kombinerat med narcissism. Jag skäms att jag drogs med, mycket av den skit vi lever med nu har sitt ursprung i vår osunda 90-talskultur. Inte konstigt att KG har ett sådant intresse för mansrollen, det finns ju ingen man i gänget (Robert Gustafsson möjligen undantagen), bara ett gäng osäkra pojkar.

En sak som slår mig när jag ser på KG:s samlade produktion är att Rheborg och Gustafssons karaktärer är bra, men de representerar klassisk humor och är inget särdrag hos 'Killinggänget'. När de gick vidare med 'Morran och Tobias' blev det så mycket bättre än något KG någonsin kunde ha klämt ur sig.
Det går ju inte att veta vem som bidragit med vad i manusarbetet. Efter att sätt dokumentären så inser jag att martin luuks ande vilar över mer än jag trodde.

Däremot störde Lokkos överdrivna systemskapande när han analyserade killinggänget.
Citera
2024-01-13, 11:51
  #464
Medlem
greta75s avatar
Nu har jag sett alla 3 avsnitten och jag tycker det var en mycket trevlig dokumentär. Kul att alla bjöd på sig själva och medverkade så väl.

Killinggänget var ju superbra på 90-talet, jag älskade dem verkligen. men nu är det lika enkelt att slå fast att programmen åldrats dåligt.
__________________
Senast redigerad av greta75 2024-01-13 kl. 12:14.
Citera
2024-01-13, 17:56
  #465
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Killinggänget var ju superbra på 90-talet, jag älskade dem verkligen. men nu är det lika enkelt att slå fast att programmen åldrats dåligt.

Tyckte redan på 90-talet att det var mycket blandad kvalite. I manegen med Glenn Killing var aldrig rolig och har dessutom åldrats sämst av alla. Otroligt inkrökt mobbarhumor som litar på att publiken inte vågar annat än att skratta bara det tätt droppas namn på låtar och artister som smakdomaren Andres Lokko hade bestämt var töntiga.

Töntiga just 1992 och just i Stockholm och just i Lokkos kretsar.
Citera
2024-01-13, 18:16
  #466
Medlem
Hugo Pratts avatar
Så såg jag det klart det tredje avsnittet av dokumentären som på det hela taget var givande. Men sista avsnittet solkades av Lokkos snack om män och magkänsla (tröttsamt men möjligen relevant för honom själv om än inte för män i allmänhet) och det här så typiskt inkrökta förlöljigandet av Rock around the clock.

Det känns som ett svenskt fenomen. Redan som liten, i början av 80-talet, minns jag att jag började förstå att man inte fick gilla den. Man skulle gilla Elvis, Little Richard och Chuck Berry. Rock around the clock var töntig låt eftersom Bill Haley var vit och smörkindad.

Sen slogs jag av hur illa de alla hade åldrats rent fysiskt. Rheborg såg mest okej ut men ändå mer sliten än vanligt för sin ålder. Men jag fick inget dåligt intryck av dem som människor. Inte ens av Lokko - trots att han är så löjlig.
Citera
2024-01-13, 20:00
  #467
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Är det dock inte en liten myt att den äldre generationen inte förstod humorn i killingängets produktioner. Min farsa född på 50-talet tyckte ju åtminstone Nilecity var roligt. Jag hade den ena köpvideon av Nilecity och minns att han gjärna satt med och kollade jag tror att Sudden var favoriten där. Dock är väl humorn med en knäpp sportkommentator som kör med oförståeliga klyschor, något de flesta som någon gång tittat på sport kan relatera till.

Min pappa som är född tidigt 40-tal tyckte att Glenn Killing var rolig. Det tyckte inte jag. Däremot var vi båda överens om att Schyfferts Sommarprat var jättekul. Men Hassans busringningar och sketcher var bättre. Det fanns mycket annan bra "ironisk humor" som var samtida.
Citera
2024-01-13, 22:32
  #468
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Tyckte redan på 90-talet att det var mycket blandad kvalite. I manegen med Glenn Killing var aldrig rolig och har dessutom åldrats sämst av alla. Otroligt inkrökt mobbarhumor som litar på att publiken inte vågar annat än att skratta bara det tätt droppas namn på låtar och artister som smakdomaren Andres Lokko hade bestämt var töntiga.

Töntiga just 1992 och just i Stockholm och just i Lokkos kretsar.

Jag var i 20-års åldern när killing i manegen och nilecity kom. Exakt alla killar jag kände älskade det.

Andres Lokko visste jag inte vem det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in