Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarjagaren
Fast vi pratar ju inte om ”självidentifiera” här? Det är ju inte så att atleterna kan ”känna sig lite som en kvinna” och sedan fritt fram tävla?
Halmgubbe. Jag har inte har nämnt "att känna sig lite som en kvinna" och jag var noga med att inleda poängen med "under några omständigheter". Vikt och kronologisk ålder går aldrig att ändra oavsett hur många tester man utför och mitt argument är precis det samma för kön. Inga hormontester och penisingrepp kommer omvända en manlig pubertet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarjagaren
Tvärtom är det så att _förbundet_ identifierar dessa som ”kvinnor” för att få tävla med andra som förbundet identifierat som kvinnor - efter tämligen högt ställda krav som omfattande kirurgi och 48 månaders obruten hormonkontroll, efterföljt av resten av karriären?
Nej, förbundet identifierar ingen utan ställer bara upp kriterier för att få tävla i den kvinnliga kategorin. Kraven är definitivt inte högt ställda om syftet är en jämn spelplan.
Män som tagit bort testiklarna faller omgående inom den godkända hormonnivån och det enda som då krävs är att individen inte tillfört för mycket testosteron utifrån när testerna görs. (5 nmol/L är mångfaldigt högre än för en genomsnittlig kvinna även om de inte fuskar med nivåerna mellan testerna).
Vidare står det står det bara att atleter måste
demonstrera att nivån legat under 5 nmol/L och att de måste
delge förbundet denna information, inget om att förbundet utför testerna. Rimligen är det då fråga om läkarjournaler (rätta mig om du ser något som antyder annat). Nu vet jag inte rutinerna kring hormonterapi i USA, men att någon som är helt beroende av exogena hormoner rutinmässigt tagit blodprover är knappast långsökt. I så fall öppnas dörren omedelbart för ett stort antal biologiska män som kan visa sådan dokumentation fyra år tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarjagaren
Nej - det gör det med största sannolikhet inte.
Och vad är din poäng? Naturligtvis finns det inga inga könsoperade transkvinnor i USA Boxing just nu eftersom de inte fått tävla som kvinnor och kraschat testosteron är ett enormt handikapp mot intakta män.
Du skriver ju själv att poängen med ändringen är att transmän som INTE tävlar där just nu ska komma till USA Boxing. Då är det relevanta för frågan ifall transkvinnor kommer söka sig
till organisationen av samma skäl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarjagaren
Men dina argument hade ju varit lättare att ta på något som helst allvar om du - åtminstone hade kunnat nämna en - annars finns ju liksom inget att vara upprörd över?
Och dina argument hade lättare att ta på allvar om du åtminstone försöker minnas vad du skrivit och tonade ner arrogansen. I ena inlägget skriver du att regeländringen kom till för att LOCKA tranatleter som Manuel till organisationen, och i nästa mening tycks du tro att du gör en begåvad poäng för att jag inte kan nämna transatleter i organisationen som funnits där sedan tidigare. Jag kritiserar regeln i sig och vad det öppnar dörren för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarjagaren
Nej - jag visste inte vem det var när det hände heller. MMA är fullkomlligt ointressant för mig. Jag kan nog inte nämna fem fighters. I DET idrottsförbundet verkar de emellertid ha haft - låt oss kalla det ”andra” - policies kring transatleter än USA Boxing, både för tiden då det hände och nu - efter policyförändringen. Eller hur?
Lustigt att du utgår från det. Fallon Fox hade ironiskt nog klarat testerna i USA Boxing galant sålänge han kan visa läkarjournaler och inte aktivt klämde in mer testosteron än brukligt efter en könskorrigering. Han hade genomfört sin könsoperation 6-7 år innan han krossade sin första kvinnoskalle.
Men mycket riktigt krävs det att något allvarligt händer eller att "känslosåsiga gaphalsar" och faktiska kvinnor i sina "oviktiga" ligor gör det tillräckligt obekvämt för förbunden innan sådana här idiotiska saker förbjuds.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarjagaren
Det är möjligt _att det finns_ även i boxning generellt. Det kanske till och med - i framtiden kommer finnas inom USA Boxing? Vad vet jag? Alla öveiga boxningsförbund ÄN JUST DET FÖRBUNDET VI DISKUTERAR har valt att lösa det på andra sätt.
Att just USA Boxing valde den här modellen har som sagt att göra med att det är de som sköter OS-uttagningar - och att problemen varit de motsatta än de du beskriver: att atleter födda med XX-kromosom inte fått tävla (alls) som män - ens efter kirurgi och/eller testosteronbehandling.
I fallet Patricio Manuel dominerade han som kvinna USA Boxings damklass och blev uttagen till OS-kval, innan transitionen.
Det finns alltså ingen ”man som är sopig i boxning, som känner sig lite som en kvinna” som självidentifierar för att kunna dominera en damklass. Och jag tror dessutom att om någon kom på tanken är just krav på det kirurgiska ingreppet och testosteronkraven ouppnåeliga? Vi pratar om att du kan få din tävlingslicens - om du gör din operation IDAG - tidigast 2028.
Du kan fortsätta upprepa samma icke-argument i varje inlägg och låtsas att jag inte redan bemött det.
Var läser du att operationen måste ha skett tidigast idag? Det står:
"The athlete for a minimum of four years after surgery has had quarterly hormone testing and presents USA Boxing documentation of hormone levels."
Det står alltså att de bara behöver presentera dokumentationen, inget om att det gäller från och med idag. Gör du en annan tolkning, har jag missat något, eller är det kanske
du som inte orkat läsa dokumentet?
Och igen, kraven är definitivt inte ouppnåeliga utan direkt generösa. Jag misstänker att de kopierat 5 nmol/L direkt från förbund som inte kräver könsoperstioner och därför motiverar att testosteronet ibland får ligga så högt. 16 blodprov på fyra år är ingen rigorös hinderbana.