2024-01-11, 09:17
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Jag har läst både artikeln och policy-dokumentet och och jag har likt de flesta andra här svårt att dra någon annan slutsats än att det är en idiotisk policy som skadar kvinnor.

Det står uttryckligen "A boxer who transitions from male to female is eligible to compete in the female category under the following conditions: [...]" och det är knappast en svårtolkad mening. Skulle det betyda något annat i praktiken så ligger skulden hos de som formulerade policyn snarare än hos känslosåsiga flashbackare.

(Klipper en massa trams)

Det står också det motsatta - eller rättare att kvinnor som transitionerar ska tillåtas att tävla mot män, om de uppfyller kraven på testosteronnivåer och har genomgått operation? I alla fall i versionen jag läst?

Vilket är skälet till att policyn skrevs i första början. Man HAR transitionerade kvinnor inom förbundet. (Men inte transitionerade män).

Sedan bortser du också från det faktum att att det hela gäller _bara_ när det saknas "open" klass. Utan när _både_ "male" och "female" är skyddade.

Man kan tycka vad man vill om det - men jag imponeras över att så många _tycker_ en massa utan att ens läsa vad det gäller.

För egen del - som aktiv boxare - bryr jag mig inte särdeles om hur USA Boxing har löst det här. De kommer att fortsätta att vara ett väldigt perifert förbund, som f.ö. brottas med sin egen existens, sedan hundåren i början av förra decenniet.

Ingen är helt enkelt intresserad av USA Boxing. Utom helt okunniga (och immuna mot kunskap) gaphalsar på Flashback, typ.
Citera
2024-01-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Det står också det motsatta - eller rättare att kvinnor som transitionerar ska tillåtas att tävla mot män, om de uppfyller kraven på testosteronnivåer och har genomgått operation? I alla fall i versionen jag läst?

Vilket är skälet till att policyn skrevs i första början. Man HAR transitionerade kvinnor inom förbundet. (Men inte transitionerade män).
Ja, och som jag skrev så kritiseras inte det delen eftersom den inte bedöms vara orättvis - dessa kvinnor har inte en historik att dominera manliga klasser. Det är som att införa en policy där man får identifiera sig som en lägre viktklass, och försvara det med att man faktiskt får identifiera sig som en högre också.

Citat:
Sedan bortser du också från det faktum att att det hela gäller _bara_ när det saknas "open" klass. Utan när _både_ "male" och "female" är skyddade.

Man kan tycka vad man vill om det - men jag imponeras över att så många _tycker_ en massa utan att ens läsa vad det gäller.
Jag bortser inte från något utan jag läser innantill i förbundets egna dokument. Står det klart och tydligt under vilka kriterier en man får tävla i damernas klass så är det detta jag kritiserar.
(Men jag är ändå nyfiken, var i dokumentet nämns öppna klasser?)

Citat:
För egen del - som aktiv boxare - bryr jag mig inte särdeles om hur USA Boxing har löst det här. De kommer att fortsätta att vara ett väldigt perifert förbund, som f.ö. brottas med sin egen existens, sedan hundåren i början av förra decenniet.

Ingen är helt enkelt intresserad av USA Boxing. Utom helt okunniga (och immuna mot kunskap) gaphalsar på Flashback, typ.

Du fortsätter argumentera baserat på hur viktigt förbundet är och hur mycket du bryr dig. Att det för dig är irrelevant vilket motstånd kvinnorna i just här organisationen möter ändrar inte att policyn är direkt skadlig för dem om det dyker upp någon som vill utnyttja den.

Vad skulle du själv tycka om en tjej på din klubb vill tävligssatsa och ställs emot fullvuxna män i damklassen? Tala om att hennes lilla svenska skitklass ändå är irrelevant och påpeka att skäggpolicyn i alla fall är harmoniserad?

Att folk reagerar starkt är för att det redan finns en trend där talanglösa män sadlar om och fullständigt krossar kvinnor i ett flertal. Förutom Laurel Hubbard, Lia Thomas och Anne Andres som redan nämnts i tråden har det det senaste året poppat upp flera virala klipp där män ställer upp i BJJ-tävlingar för kvinnor. Det är en pytteliten, högljudd minoritet som via aktivism gång på gång förmår förbund att tillåta fusk för att verka toleranta.
Citera
2024-01-11, 13:36
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ja, och som jag skrev så kritiseras inte det delen eftersom den inte bedöms vara orättvis - dessa kvinnor har inte en historik att dominera manliga klasser.

Samtidigt - i _just det här_ förbundet är ju det fallet. Policyn har ändrats _just_ för att tillåta boxare som Patricio Manuel att få tävla. I just USA Boxing, något som inte tilläts förut, varför Patricio blev proffs - och började tävla i ett annat förbund. (Där han ännu inte förlorat någon av de matcher han gått.)

Citat:
Att folk reagerar starkt är för att det redan finns en trend där talanglösa män sadlar om och fullständigt krossar kvinnor i ett flertal. Förutom Laurel Hubbard, Lia Thomas och Anne Andres som redan nämnts i tråden har det det senaste året poppat upp flera virala klipp där män ställer upp i BJJ-tävlingar för kvinnor. Det är en pytteliten, högljudd minoritet som via aktivism gång på gång förmår förbund att tillåta fusk för att verka toleranta.

Finns det EN man i USA Boxing som transitionerats eller är under transition som vill tävla i damklassen?

Hur ANDRA idrottsförbund löst frågan i ANDRA sporter är ju HELT ovidkommande?

Eller ungefär lika relevanta som t.ex. "skäggfrågan", för gaphalsar i Sverige.

Att det ÄR en pytteliten, högljudd minoritet som via aktivism gång på gång förmår förbund att ändra reglerna för att verka toleranta kan jag hålla med om - men låt oss se det här för vad det är. I ett - i alla hänseenden tämligen irrelevant förbund (även för utövarna av sporten i frågan) har man ändrat policyn. För att minoriteten härvidlag var kvinnor vid födseln.
Citera
2024-01-11, 14:57
Medlem
Citat:
Samtidigt - i _just det här_ förbundet är ju det fallet. Policyn har ändrats _just_ för att tillåta boxare som Patricio Manuel att få tävla. I just USA Boxing, något som inte tilläts förut, varför Patricio blev proffs - och började tävla i ett annat förbund. (Där han ännu inte förlorat någon av de matcher han gått.)

Och samtidigt lyckas du fortfarande inte förklara hur detta är relevant för delen policyändringen vi faktiskt kritiserar. Det är inte bakgrunden jag ifrågasätter utan det faktiska innehållet.

Finns det ett behov av att låta biologiska kvinnor tävla mot män är det fritt fram att tillåta just det utan att samtidigt acceptera det omvända. Precis som att man kan tillåta absoluta viktklasser där mindre atleter tillåts gå upp mot de större, utan att under några omständigheter låta tungviktare självidentifiera som lättwelter. Eller genom en regeländring låta 16-åringar tävla mot vuxna, samtidigt som man ser de absurda i att öppna dörren för 30-åringar i juniorklasserna.

Om syftet med ändringen är att låta atleter som Manuel tävla i organisationen så kan de nöja sig med just detta.

Citat:
Finns det EN man i USA Boxing som transitionerats eller är under transition som vill tävla i damklassen?
Jag vet inte. Finns det? Det finns en halv miljon transkvinnor i USA och gör det någon skillnad om jag lyckas namedroppa några som kan boxas? Visste du vem Fallon Fox var innan han gav Tamikka Brents en skallfraktur i den än mer "oviktiga" ligan CCCW?

Citat:
Hur ANDRA idrottsförbund löst frågan i ANDRA sporter är ju HELT ovidkommande?
Nej, det är HÖGST vidkommande eftersom det tydligt visar att viljan finns att dominera alla sorters sporter där det tillåts och just fullkontaktsstriking är extra frånstötande eftersom det kan ge människor men för livet.

Vi har redan sett det ske i MMA, BJJ, cykling, friidrott, tyngdlyftning, styrkelyft, simning, biljard och ett flertal andra sporter. Berätta för mig varför detta intresse kommer saknas just i boxning.
Citera
2024-01-11, 19:24
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

Precis som att man kan tillåta absoluta viktklasser där mindre atleter tillåts gå upp mot de större, utan att under några omständigheter låta tungviktare självidentifiera som lättwelter.

Fast vi pratar ju inte om ”självidentifiera” här? Det är ju inte så att atleterna kan ”känna sig lite som en kvinna” och sedan fritt fram tävla?

Tvärtom är det så att _förbundet_ identifierar dessa som ”kvinnor” för att få tävla med andra som förbundet identifierat som kvinnor - efter tämligen högt ställda krav som omfattande kirurgi och 48 månaders obruten hormonkontroll, efterföljt av resten av karriären?

Citat:

Jag vet inte. Finns det?

Nej - det gör det med största sannolikhet inte. Men dina argument hade ju varit lättare att ta på något som helst allvar om du - åtminstone hade kunnat nämna en - annars finns ju liksom inget att vara upprörd över?

Citat:
Visste du vem Fallon Fox var innan han gav Tamikka Brents en skallfraktur i den än mer "oviktiga" ligan CCCW?

Nej - jag visste inte vem det var när det hände heller. MMA är fullkomlligt ointressant för mig. Jag kan nog inte nämna fem fighters. I DET idrottsförbundet verkar de emellertid ha haft - låt oss kalla det ”andra” - policies kring transatleter än USA Boxing, både för tiden då det hände och nu - efter policyförändringen. Eller hur?

Citat:
Vi har redan sett det ske i MMA, BJJ, cykling, friidrott, tyngdlyftning, styrkelyft, simning, biljard och ett flertal andra sporter. Berätta för mig varför detta intresse kommer saknas just i boxning.

Det är möjligt _att det finns_ även i boxning generellt. Det kanske till och med - i framtiden kommer finnas inom USA Boxing? Vad vet jag? Alla öveiga boxningsförbund ÄN JUST DET FÖRBUNDET VI DISKUTERAR har valt att lösa det på andra sätt.

Att just USA Boxing valde den här modellen har som sagt att göra med att det är de som sköter OS-uttagningar - och att problemen varit de motsatta än de du beskriver: att atleter födda med XX-kromosom inte fått tävla (alls) som män - ens efter kirurgi och/eller testosteronbehandling.

I fallet Patricio Manuel dominerade han som kvinna USA Boxings damklass och blev uttagen till OS-kval, innan transitionen.

Det finns alltså ingen ”man som är sopig i boxning, som känner sig lite som en kvinna” som självidentifierar för att kunna dominera en damklass. Och jag tror dessutom att om någon kom på tanken är just krav på det kirurgiska ingreppet och testosteronkraven ouppnåeliga? Vi pratar om att du kan få din tävlingslicens - om du gör din operation IDAG - tidigast 2028.
Citera
2024-01-11, 21:24
Medlem
Citat:
Fast vi pratar ju inte om ”självidentifiera” här? Det är ju inte så att atleterna kan ”känna sig lite som en kvinna” och sedan fritt fram tävla?

Halmgubbe. Jag har inte har nämnt "att känna sig lite som en kvinna" och jag var noga med att inleda poängen med "under några omständigheter". Vikt och kronologisk ålder går aldrig att ändra oavsett hur många tester man utför och mitt argument är precis det samma för kön. Inga hormontester och penisingrepp kommer omvända en manlig pubertet.

Citat:
Tvärtom är det så att _förbundet_ identifierar dessa som ”kvinnor” för att få tävla med andra som förbundet identifierat som kvinnor - efter tämligen högt ställda krav som omfattande kirurgi och 48 månaders obruten hormonkontroll, efterföljt av resten av karriären?

Nej, förbundet identifierar ingen utan ställer bara upp kriterier för att få tävla i den kvinnliga kategorin. Kraven är definitivt inte högt ställda om syftet är en jämn spelplan.

Män som tagit bort testiklarna faller omgående inom den godkända hormonnivån och det enda som då krävs är att individen inte tillfört för mycket testosteron utifrån när testerna görs. (5 nmol/L är mångfaldigt högre än för en genomsnittlig kvinna även om de inte fuskar med nivåerna mellan testerna).

Vidare står det står det bara att atleter måste demonstrera att nivån legat under 5 nmol/L och att de måste delge förbundet denna information, inget om att förbundet utför testerna. Rimligen är det då fråga om läkarjournaler (rätta mig om du ser något som antyder annat). Nu vet jag inte rutinerna kring hormonterapi i USA, men att någon som är helt beroende av exogena hormoner rutinmässigt tagit blodprover är knappast långsökt. I så fall öppnas dörren omedelbart för ett stort antal biologiska män som kan visa sådan dokumentation fyra år tillbaka.

Citat:
Nej - det gör det med största sannolikhet inte.

Och vad är din poäng? Naturligtvis finns det inga inga könsoperade transkvinnor i USA Boxing just nu eftersom de inte fått tävla som kvinnor och kraschat testosteron är ett enormt handikapp mot intakta män.

Du skriver ju själv att poängen med ändringen är att transmän som INTE tävlar där just nu ska komma till USA Boxing. Då är det relevanta för frågan ifall transkvinnor kommer söka sig till organisationen av samma skäl.
Citat:
Men dina argument hade ju varit lättare att ta på något som helst allvar om du - åtminstone hade kunnat nämna en - annars finns ju liksom inget att vara upprörd över?

Och dina argument hade lättare att ta på allvar om du åtminstone försöker minnas vad du skrivit och tonade ner arrogansen. I ena inlägget skriver du att regeländringen kom till för att LOCKA tranatleter som Manuel till organisationen, och i nästa mening tycks du tro att du gör en begåvad poäng för att jag inte kan nämna transatleter i organisationen som funnits där sedan tidigare. Jag kritiserar regeln i sig och vad det öppnar dörren för.

Citat:
Nej - jag visste inte vem det var när det hände heller. MMA är fullkomlligt ointressant för mig. Jag kan nog inte nämna fem fighters. I DET idrottsförbundet verkar de emellertid ha haft - låt oss kalla det ”andra” - policies kring transatleter än USA Boxing, både för tiden då det hände och nu - efter policyförändringen. Eller hur?
Lustigt att du utgår från det. Fallon Fox hade ironiskt nog klarat testerna i USA Boxing galant sålänge han kan visa läkarjournaler och inte aktivt klämde in mer testosteron än brukligt efter en könskorrigering. Han hade genomfört sin könsoperation 6-7 år innan han krossade sin första kvinnoskalle.

Men mycket riktigt krävs det att något allvarligt händer eller att "känslosåsiga gaphalsar" och faktiska kvinnor i sina "oviktiga" ligor gör det tillräckligt obekvämt för förbunden innan sådana här idiotiska saker förbjuds.

Citat:
Det är möjligt _att det finns_ även i boxning generellt. Det kanske till och med - i framtiden kommer finnas inom USA Boxing? Vad vet jag? Alla öveiga boxningsförbund ÄN JUST DET FÖRBUNDET VI DISKUTERAR har valt att lösa det på andra sätt.

Att just USA Boxing valde den här modellen har som sagt att göra med att det är de som sköter OS-uttagningar - och att problemen varit de motsatta än de du beskriver: att atleter födda med XX-kromosom inte fått tävla (alls) som män - ens efter kirurgi och/eller testosteronbehandling.

I fallet Patricio Manuel dominerade han som kvinna USA Boxings damklass och blev uttagen till OS-kval, innan transitionen.

Det finns alltså ingen ”man som är sopig i boxning, som känner sig lite som en kvinna” som självidentifierar för att kunna dominera en damklass. Och jag tror dessutom att om någon kom på tanken är just krav på det kirurgiska ingreppet och testosteronkraven ouppnåeliga? Vi pratar om att du kan få din tävlingslicens - om du gör din operation IDAG - tidigast 2028.

Du kan fortsätta upprepa samma icke-argument i varje inlägg och låtsas att jag inte redan bemött det.

Var läser du att operationen måste ha skett tidigast idag? Det står:

"The athlete for a minimum of four years after surgery has had quarterly hormone testing and presents USA Boxing documentation of hormone levels."

Det står alltså att de bara behöver presentera dokumentationen, inget om att det gäller från och med idag. Gör du en annan tolkning, har jag missat något, eller är det kanske du som inte orkat läsa dokumentet?

Och igen, kraven är definitivt inte ouppnåeliga utan direkt generösa. Jag misstänker att de kopierat 5 nmol/L direkt från förbund som inte kräver könsoperstioner och därför motiverar att testosteronet ibland får ligga så högt. 16 blodprov på fyra år är ingen rigorös hinderbana.
Citera
2024-01-12, 09:02
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Män som tagit bort testiklarna faller omgående inom den godkända hormonnivån och det enda som då krävs är att individen inte tillfört för mycket testosteron utifrån när testerna görs. (5 nmol/L är mångfaldigt högre än för en genomsnittlig kvinna även om de inte fuskar med nivåerna mellan testerna).

Källa på det?

Citat:
Lustigt att du utgår från det. Fallon Fox hade ironiskt nog klarat testerna i USA Boxing galant...

Källa på det?
Vad hade Fallon Fox för testosteronnivåer när det hände? Vad hade det förbundet för regleringar för transatleter? Bägge svaren på dessa frågor är "inte i linje med USA Boxings policy i frågan", eller hur?

Nu är ju det hela - som jag skrivit tidigare - helt irrelevant. Eftersom A) Fallon Fox inte tävlade i boxning (alls) och B) inte inom USA Boxing och C) det är DERAS regler vi diskuterar och som D) (hävdar jag) HADE motverkat att Fallon Fox hade fått tävla i deras förbund.

Du kan för övrigt tycka vad du vill om USA Boxings regler. Jag bryr mig inte nämnvärt om dem. Det är som sagt ett litet, mariginellt boxningsförbund som ingen kommer bry sig om och/eller följa efter för att harmonisera regler med, och alla de andra har löst frågan på andra sätt.

Men jag noterar engagemanget (och uppskattar det) att du engagerar dig i en så perifer fråga. Och med så vässade argument som att inte kunna ge ett (1!) enda exempel där det faktiskt skulle ha gjort någon skillnad.
Citera
2024-01-12, 11:17
Medlem
Citat:
Källa på det?
Menar du en källa på att i princip allt testosteron produceras i testiklarna och att det därför inte kommer ligga särskilt högt om du tar bort just testiklarna? Ok:

"Surgical castration (orchiectomy) usually leaves the patient with testosterone levels <20 ng/dL."
(Konverterat till måttet förbundet använder alltså mindre än 0.5 nmol/L - en tiondel av vad som tillåts av USA Boxing.)
https://journals.lww.com/ajandrology...ndrogen.1.aspx

Eller att 5nmol/L är mångfaldigt högre än för kvinnor? Ok:
"Female: 15 to 70 ng/dL or 0.5 to 2.4 nmol/L."
https://www.mountsinai.org/health-li...s/testosterone

Varför använder du argument som kring "ouppnåeliga testosteronnivåkrav" när du inte ens är införstådd med grunderna?

Citat:
Källa på det?
Vad hade Fallon Fox för testosteronnivåer när det hände? Vad hade det förbundet för regleringar för transatleter? Bägge svaren på dessa frågor är "inte i linje med USA Boxings policy i frågan", eller hur?
Varför klipper du min mening i mitten? Jag kvalificerade tydligt argumentet - väl medveten om att du gärna argumenterar ohederligt och tvingar mig bemöta halmgubbar:
"Fallon Fox hade ironiskt nog klarat testerna i USA Boxing galant sålänge han kan visa läkarjournaler och inte aktivt klämde in mer testosteron än brukligt efter en könskorrigering."
CCCW:s policy avgör inte om Fallon Fox uppfyller kraven USA Boxing ställer upp. Det som skulle krävas är att han har journaler och inte aktivt valt att skjuta testosteron i samband med att blodproverna gjorts.

Citat:
Nu är ju det hela - som jag skrivit tidigare - helt irrelevant. Eftersom A) Fallon Fox inte tävlade i boxning (alls) och B) inte inom USA Boxing och C) det är DERAS regler vi diskuterar och som D) (hävdar jag) HADE motverkat att Fallon Fox hade fått tävla i deras förbund.
Ja, du hävdar det, men ber samtidigt om källor för de allra mest grundläggande kunskaperna inom endokrinologi och kallar gång på gång generösa testosteronnivår "ouppnåeliga".

Argumentera för varför det inte öppnar dörren för biologiska män stället. Din tro rimmar illa med påståendet att policyn ska släppa in transmän. De har ju precis samma fyraårskrav och tester som transkvinnorna. Om något är det lättare att klanta sig under perioden eftersom det räcker att missa testosteroninjektioner. Kommer inte de heller kunna möta dessa uppnåeliga krav förrän tidigast 2027?

Citat:
Du kan för övrigt tycka vad du vill om USA Boxings regler. Jag bryr mig inte nämnvärt om dem. Det är som sagt ett litet, mariginellt boxningsförbund som ingen kommer bry sig om och/eller följa efter för att harmonisera regler med, och alla de andra har löst frågan på andra sätt.

Men jag noterar engagemanget (och uppskattar det) att du engagerar dig i en så perifer fråga. Och med så vässade argument som att inte kunna ge ett (1!) enda exempel där det faktiskt skulle ha gjort någon skillnad.

Jag har redan upprepat det flera gånger. Du ställer upp nonsensrekvisitet att transkvinnan redan ska finnas i förbundet när min kritik handlar om själva policyn och vad den öppnar dörren för. Jag förklarar även varför oron är befogad eftersom vi redan sett det ske gång på gång i alla tänkbara sporter som släppt in män.

Jag vet inte hur många gånger du anklagat mig för att vara upprörd i kontrast till dig som inte ens bryr dig, och ändå har du postat lika många väggar av text som jag. Så för att klargöra: Nej, jag bryr mig lika lite om USA Boxing som jag bryr mig om simmerskornas NCAA, kanadensisk powerlifting och Commonwealth Weightlifting Championships.

Vad jag däremot bryr mig om är trenden. Trenden att tillåta fusk för att blidka en liten skara aktivister. Jag nappar inte på försök att isolera diskussionen till det enskilda förbundet varje gång det händer - det är en en principiell hållning mot fusk och det är tack vare just kritikstormar som den här idiotin är på tillbakagång efter en period när det letade sig hela vägen upp i OS-uttagningar.
Senast redigerad av Soltecken 2024-01-12 kl. 11:40.
Citera
2024-01-12, 12:13
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

...
Jag har redan upprepat det flera gånger. Du ställer upp nonsensrekvisitet att transkvinnan redan ska finnas i förbundet när min kritik handlar om själva policyn och vad den öppnar dörren för. Jag förklarar även varför oron är befogad eftersom vi redan sett det ske gång på gång i alla tänkbara sporter som släppt in män.

...PRECIS vad jag hela tiden skrivit, eller hur? Du vill inte diskutera något som ÄR ett problem, eller utifrån att det ens är rimligt att tro att det BLIR ett problem - så länge du får vara arg i en ickefråga för sporten i stort.

Pajas.
Citera
2024-01-12, 12:57
Medlem
Citat:
...PRECIS vad jag hela tiden skrivit, eller hur? Du vill inte diskutera något som ÄR ett problem, eller utifrån att det ens är rimligt att tro att det BLIR ett problem - så länge du får vara arg i en ickefråga för sporten i stort.

Nej, jag har tvärtom maniskt tvingats upprepa varför det är ett problem. Ska jag citera mig själv?

Jag kan kritisera en policyändring som tillåter män att tävla som kvinnor innan det skett i en specifik organisation, precis som jag kan kritisera en policyändring som tillåter doping utan att först peka peka på personer som testat positivt i en specifik organisation.

Citat:
Pajas.

Charmigt. Det är verkligen jag som är arg och upprörd i den här diskussionen, huh?

Jag har bemött varenda sakligt argument du presenterat och flera gånger frågat om du gjort en annan bedömning av något du läser i policyn. Du överger dina egna poänger när du får mothugg, källor och motfrågor och lutar dig tillbaka på hur oviktigt och tramsigt allt är och hur upprörda alla utom du är. Okej, det är oviktigt - noterat. Jag tycker även nischämnen är intressanta.
Citera
2024-01-12, 12:58
Bannlyst

När går första matchen av stapeln? Det här måste man ju se.
Citera
2025-02-05, 22:09
Medlem
rtyuios avatar
Tja. Dessa tokigheterna varade inte länge. Trump skriver i detta nu en exekutiv order att bannlysa män från kvinnors idrott. och gör en knockout.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in