2024-01-03, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Nåt samband med försvunnen från Skellefteå: (FB) Elliot 20 år försvunnen, Skellefteå 2023-11-28
Kan väl inte vara så svårt att avgöra om han varit översnöad & djupfryst i några veckor och passande klädsel eller inte.

Tror att vi kan avskriva Elliot, om det vore han så skulle förmodligen hans bil ha hittats, det här är ett centralt område där man inte står ostörd av parkeringsvakter särskilt länge, och mitt på fjärden syns man väldigt väl. Och om han mot förmodan ändå skulle ha legat översnöad sen snöfallet då han försvann så skulle han knappast ha tinat fram igår
Citera
2024-01-03, 07:07
Medlem
james bs avatar
Vild gissning från mig. Fest, full och så gick det som det gick.....
Citera
2024-01-03, 07:31
Medlem
Granola94s avatar
Aftonbladet skriver:
"Polis och ambulans larmades under eftermiddagen av en person som hittat mannen som är i 30-årsåldern.

Mannen tros dock ha legat på isen under hela dagen.

– Han hade iakttagits av en person under morgonen, som då trodde det var skräp. Men senare åkte personen dit och tittade, säger polisens RLC-befäl Roger Söderlund.

Polisen misstänker inga brott utan att mannen frusit ihjäl på isen. Varför han befunnit sig på isen är fortfarande oklart.

Anhöriga är underrättade."
Citera
2024-01-03, 08:18
Medlem
Tant.Brittas avatar
Läste igår kväll i DN ett reportage om en kille i 30-årsåldern i Luleå som brukar trotsa kylan och isfiska. Han tipsade bl.a om lager på lager.
Kan inte hitta artikeln idag.

Hittade den nu. https://www.dn.se/sverige/nasim-pimp...e-jag-gar-hem/
Senast redigerad av Tant.Britta 2024-01-03 kl. 08:20.
Citera
2024-01-03, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tant.Britta
Läste igår kväll i DN ett reportage om en kille i 30-årsåldern i Luleå som brukar trotsa kylan och isfiska. Han tipsade bl.a om lager på lager.

Just där han hittades brukar det inte fiskas så mycket. Det är mer ute vid hamnen vilket detta inte är.
Citera
2024-01-03, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tant.Britta

Eftersom polisen säger "Varför han befunnit sig på isen är fortfarande oklart." så lär han inte varit där med fiskeväska, isborr och pimpelspö..
Citera
2024-01-03, 09:27
Medlem
Granola94s avatar
Jag tror mer på att personen i fyllan på nyårsnatten fått för sig att "gena" hem över isen. Kan ha varit full och lagt sig/satt sig för att vila och sen small av och frös ihjäl.
Citera
2024-01-03, 09:27
Medlem
Så här stod det i Norran nyss:

Han är hemmahörande i Luleå och anhöriga är underrättade, säger Elisabeth Glaas, kommunikatör vid polisens regionledningscentral.

Polisen misstänker inget brott, men omständigheterna kring dödsfallet utanför det nya bostadsbygget Malmstranden på Malmudden är ännu mycket oklara.

Mannen har upptäckts av en person redan under morgonen, men personen trodde inte det var en människa. Senare under eftermiddagen kontrollerade personen detta ute på isen och slog därefter larm. Detta enligt uppgifter till Aftonbladet, som även uppger att mannen troligen frusit ihjäl.

Men dödsorsaken är inte fastställd ännu.

– Jag vill inte spekulera i någonting, säger Elisabeth Glaas.

Var mannen översnöad?

– Det vet jag inte. Jag har inga sådana uppgifter.
Citera
2024-01-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
väldigt lite information 9h senare
20-30 är stort spann känns mer som polisen bedömning än kunskap om identitet.
Är litet samhälle borde vara känt nu.
Får mig att tro det är en rätt okänd person, + man har problem med identifikation och kontakta anhöriga.
Invandrare? De har en tendens att missbedömma kläder/kylan.
Mitt på dagen lär det funnits fler som sett om en person går ut
Kan han ha legat hela natten?

Personen identifierad enligt NSD. Ålder 30.
Citera
2024-01-03, 09:54
Medlem
Kan ju ha drabbats av plötslig sjukdom, yrsel etc och blivit liggande. Då går det fort att bli nedkyld.
Citera
2024-01-03, 09:58
Medlem
Fettsugnings avatar
Det mest sannolika utifrån beskrivningarna är väl ändå sjukdom/fylla/halkolycka. Slagit bakhuvudet i isen exempelvis, svimmat av och därefter frusit ihjäl. Tragiskt.
Citera
2024-01-03, 10:16
Medlem
Skurholmsfjärden är inte speciellt stor och därtill stilla vatten. Isen där lär vara så tjock att du kan köra ett jumbojet över.
Noll risk för att han gått igenom isen.
Det har inte heller snöat i Luleå senaste två dygnen, så personen lär ha varit synlig från vägen och lär inte ha legat där speciellt länge.

Det mest troliga är väl att personen varit full och fått för sig att gena över isen. I teorin är det logiskt om man bor på Skurholmen snarare än Örnäset.
Vägen via Malmudden från stan är ju distansmässigt längre.

I praktiken är det givetvis en dålig idé.
I min ungdom har jag vistats ute på isen vid Skurholmen och efter någon månads snöande och drevande så är underlaget väldigt ojämnt och på vissa ställen knöligt.
Det är också fullt möjligt att trampa i snöhögar som inte är så hårt packade och sjunka, så det går ganska långsamt att ta sig fram.

Är man full kan man sannolikt bli lite förvirrad av en sådan miljö. Möjligen falla och somna till.
Man klarar inte så lång tid utomhus när det är -30 eller -35 nattetid. Blåser det en del kan sikten också påverkas, inte minst när det är mörkt.

Hade han gått efter vägen hade sannolikheten att frysa ihjäl minskat markant. Men även det förekommer ju faktiskt när fyllon ska hem från fester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in