Nu är min analys färdig och jag har hittat orsaken till kraschen.
I mitten på det inre körfältet i kurvan finns en tydlig bula. (Se mitt i bild
här.) På den bulan studsar Remcos framhjul till där han ligger ordentligt nedlutad. Man kan se
framifrån hur hans högerarm rätas ut helt och sedan trycks ihop igen. Han tvingas räta upp cykeln och hålla ut lite. Det gör att Tesfatsion prejas ut lite och tappar fästet. Kanske skräms Remco av ljudet från vurpan, eller så har han bara direkt tappat möjligheten att hålla sig kvar på körbanan efter vinglandet, men han beslutar i a f att åka ut i klorofyllen.
Andra längre bak studsar på samma sätt på bulan, men inte lika mycket och med lika stora konsekvenser. Det verkar snarare som om Vingegaard går omkull för att åkare innanför honom väjer ut lite p g a stöten från bulan eller rörelserna längst fram.
Bidragande är alltså att de låg flera i bredd i en ganska hög fart utför, vilket gjorde att många inte kunde parera ordentligt för rörelser i klungan och ojämnheter i vägen med de konsekvenser sådana ger. De hade ju precis börjat köra utför och inte fått upp farten, samtidigt som flera ville fram i täten för att kunna rycka.