Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Någon som jobbar på Skatteverket och kan bena ut hur utsändning av deklarationer och utbetalningar skickas/betalas ut,för mig har det varit bland dom sista som får deklarationen i Kivra + utbetalningar sista 10 åren, kan ju inte vara en slump, hört en massa konstiga orsaker som
1:När man är född på året
2:Vilket län man bor i
3:Hur mycket man tjänat
4:Vilken månad man är född i
5:Efternamnet
6:mm
Inte för jag bryr mig men skulle vara intressant att veta vad dom går på, för inte är det slumpen

Snälla seriösa svar!

Bra fråga! Skulle gärna veta också
2024-03-07, 20:15
Medlem
Ratis avatar
Fick min nyss. Har Kivra.
2024-03-07, 20:17
Medlem
Känns som att jag är sist i Sverige att få det här beskedet nu när vi börjar närma oss torsdag kväll. Var likadant förra året kom jag att tänka på, då fick jag det sist i spannet. Så de kör väl samma mystiska system för ordning som de sänds ut även detta året. Jag tjänar medel och är varken ung eller gammal.
2024-03-07, 20:21
Medlem
HVIT.s avatar
Var tämligen säker på kvarskatt men fick drygt 6000 kr tillbaka. Trevligt!
2024-03-07, 20:25
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Det är förjävligt att man skall skatta för redan skattade pengar i det här landet.
Tricket är att sälja innan 1 jan, 1 april, 1 juli, 1 okt då värdet på ditt ISK innehav räknas ut. Sedan köpa in sig igen.

https://skatteverket.se/privat/skatt...d72823b57.html

Nej så funkar det inte. Du betalar skatt på likvida medel OCH inbetalningar och överföringar, så du kan inte sälja allt och föra ut pengarna och sedan tillbaka de datumen.
2024-03-07, 20:27
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jo, men med stigande räntor stiger ISK-skatten oavsett hur mitt resultat blir, det avgörs av räntorna i november 2024. Jag avgör då om jag stannar kvar inom ISK.

Kapitalunderlaget beräknas sista gången för året 1 oktober, så lite sent att ändra då, fast du menar för nästkommande år kanske.
2024-03-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
Känns som att jag är sist i Sverige att få det här beskedet nu när vi börjar närma oss torsdag kväll. Var likadant förra året kom jag att tänka på, då fick jag det sist i spannet. Så de kör väl samma mystiska system för ordning som de sänds ut även detta året. Jag tjänar medel och är varken ung eller gammal.

Jag har inte heller fått deklarationen än. Var även samma för mig förra året. Irriterande!
2024-03-07, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av Stensota
Jag har inte heller fått deklarationen än. Var även samma för mig förra året. Irriterande!

Har inte heller fått. Fruktansvärt irriterande.
2024-03-07, 21:06
Medlem
Något som har koll på avdrag för hemmakontor?

Jag utgår hemifrån och har alltså inte tillgång till kontor från arbetsgivaren.
Jag har ett avsatt rum för kontor i hemmet.

Vilka avdrag kan jag göra för hemmakontor?
2024-03-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halun7

Om du inte får jobba på plats och hemmakontoret är helt avskilt från övriga bostaden eller om rummet är ett rent kontor som inte kan nyttjas för annat än arbete kan du få göra avdrag. Men det beviljas i undantagsfall beroende på hur kriterierna uppfylls. Bäst är nog att ringa Skatteverket och förklara din situation.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....1/326332.html
2024-03-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halun7

Antar noll kronor om det inte är så att du varit tvungen att köpa vissa möbler föra att få en acceptabel arbetsmiljö samt att företaget sagt nej till att skicka dig det.
2024-03-07, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Någon som jobbar på Skatteverket och kan bena ut hur utsändning av deklarationer och utbetalningar skickas/betalas ut,för mig har det varit bland dom sista som får deklarationen i Kivra + utbetalningar sista 10 åren, kan ju inte vara en slump, hört en massa konstiga orsaker som
1:När man är född på året
2:Vilket län man bor i
3:Hur mycket man tjänat
4:Vilken månad man är född i
5:Efternamnet
6:mm
Inte för jag bryr mig men skulle vara intressant att veta vad dom går på, för inte är det slumpen

Snälla seriösa svar!
Det är helt slumpvis. Finns ingen ordning låt den myten dö snälla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in