2024-09-05, 14:25
Medlem
Long time reader, first time writer!

Jag ser många bråk här om vilka som har Sveriges bästa fans. Men jag är av uppfattningen att Sverige har en supporterscen som står sig väldigt stark också i Europa. Tänk på det: Stockholms tre storklubbar drar alla i genomsnitt höga publiksiffror, alla har bra tryck, bra bortafölje och bra inramning. Utöver Stockholm har vi Malmö med ett mästerligt supporterskap med fina TIFOn, bra ramsor och stark ljudvolym. Även Blåvitt har otroligt bra supportrar som trots att deras gyllene era är över sen länge har bra tryck på läktaren. Tittar vi på mindre klubbar kan nämnas Peking, Elfsborg, GAIS och Helsingborg. Jämför man med våra grannländer har Danmark två klubbar vars fans kan jämföras med Sverige, FCK och Bröndby men dessa är helt beroende av sportsliga prestationer. Norges största klubbar är jämförbara med Sveriges medelstora. Finlands har jag ingen aning om dock. Överlag är Sverige på topp med hänsyn till hur litet land vi är. Jämför man Österrike, Belgien och Tjeckien står sig enligt min uppfattning Sverige högre med tanke på hur många klubbar som presterar bra på läktaren. Så egentligen borde vi vara stolta över vår svenska supporterscen men samtidigt fortsätta bråka för jag är övertygad om att det är rivaliteten som skapar detta.

Med det sagt vill jag ändå pika klubbarna såhär:
Mest plast: Djurgården och Malmö
Mest jippo: Hammarby och Djurgården
Mest hybris: AIK och Helsingborg
Mest överskattade supportrar: GAIS och Hammarby
Största internetkrigare: Hammarby och Malmö
Kaxigaste fans: AIK, Malmö och Hammarby
Mest medgång: Djurgården, Helsingborg och Blåvitt
Mest lantis: Hammarby, Peking och Elfsborg
Senast redigerad av hagawa112 2024-09-05 kl. 14:51.
Citera
2024-09-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Varför är det rimligt att Djurgården blir ansvariga och får böta för bengalerna i Slovenien, medans tex Bråvalla festivalen inte blir ansvariga för något av de 410 brotten, inklusive 6 våldtäkter?

Polisen om Sweden Rock "Det var en lugn festival. 55 brottsanmälningar har gjorts under evenemanget. Det rör sig bland annat om en anmälan om våldtäkt, en om hets mot folkgrupp samt 13 fall av misshandel."

Varför är det rimligt med kollektiv bestraffning på fotboll, men inte i övriga sammhället?
Det är naturligtvis inte rimligt. Men vem bryr sig om vad vi tycker?
Citera
2024-09-05, 19:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Varför är det rimligt att Djurgården blir ansvariga och får böta för bengalerna i Slovenien, medans tex Bråvalla festivalen inte blir ansvariga för något av de 410 brotten, inklusive 6 våldtäkter?

Polisen om Sweden Rock "Det var en lugn festival. 55 brottsanmälningar har gjorts under evenemanget. Det rör sig bland annat om en anmälan om våldtäkt, en om hets mot folkgrupp samt 13 fall av misshandel."

Varför är det rimligt med kollektiv bestraffning på fotboll, men inte i övriga sammhället?
Därför det är i huvudsak heterosexuella män som går på fotboll i Sverige, gärna vita dessutom, och vi ligger dessvärre inte särskilt högt upp i kvoteringspyramiden. Då får man acceptera att snuten sprejar fritt med pepparsprejen och slår allt dom kan nå med batongen.
Citera
2024-09-05, 19:32
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Därför det är i huvudsak heterosexuella män som går på fotboll i Sverige, gärna vita dessutom, och vi ligger dessvärre inte särskilt högt upp i kvoteringspyramiden. Då får man acceptera att snuten sprejar fritt med pepparsprejen och slår allt dom kan nå med batongen.

Fuck det. Jag är jude och om någon jävla snut manglar mig med batong blir det fan horhus. Klart snuten kan avvärja att krögare slipper få sina verksamheter sönderslagna, det är en grej. Spelar inte ens någon roll om jag står vid KGB och snuten sprejar, man ska aldrig acceptera det.
Citera
2024-09-06, 08:20
Medlem
bananjuices avatar
Citat:

Gissar att det är lite fruntimmer på Sweden rock men i övrigt passar den nog också rätt väl in på beskrivningen...
Citera
2024-09-06, 08:53
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Gissar att det är lite fruntimmer på Sweden rock men i övrigt passar den nog också rätt väl in på beskrivningen...

Finns inga snutar som vevar med batong på sweden rock, och det är jävligt gott om brudar?
Citera
2024-09-06, 09:11
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Finns inga snutar som vevar med batong på sweden rock, och det är jävligt gott om brudar?

Nej jag har inte varit på sweden rock men förstått att det inte är några batonger, tror bara att demografin är ganska lik. Trodde faktiskt inte att det var så mycket brudar men det är bara extrapolerat från metalgrejerna jag går på.
Citera
2024-09-06, 10:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Fuck det. Jag är jude och om någon jävla snut manglar mig med batong blir det fan horhus. Klart snuten kan avvärja att krögare slipper få sina verksamheter sönderslagna, det är en grej. Spelar inte ens någon roll om jag står vid KGB och snuten sprejar, man ska aldrig acceptera det.
Du gör så klart som du vill, men personligen är jag ganska nöjd över att ha knutit näven i fickan dom gångerna jag fått spö av vår kära poliskår. Finns roligare saker att ha på sitt CV än våld mot tjänsteman, och dagens snutar avlossar 25 skott mot utvecklingsstörda som leker med leksaksgevär byggt för femåringar.
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Kan säkert stämma, även om jag är tämligen säker på att det är betydligt fler av dom där än på fotbollen. Ganska mycket MC folk på Sweden Rock om inte minnet sviker? HA brukar väl åka ner med alla sina chapters?
Senast redigerad av Teu 2024-09-06 kl. 10:24.
Citera
2024-09-06, 10:24
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Kan säkert stämma, även om jag är tämligen säker på att det är betydligt fler av dom där än på fotbollen. Ganska mycket MC folk på Sweden Rock om inte minnet sviker? HA brukar väl åka ner med alla sina chapters?
HA står för ett av campingområdena så det stämmer... Skön diskussion långt ifrån AS.
Citera
2024-09-06, 17:54
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagawa112
Long time reader, first time writer!

Jag ser många bråk här om vilka som har Sveriges bästa fans. Men jag är av uppfattningen att Sverige har en supporterscen som står sig väldigt stark också i Europa. Tänk på det: Stockholms tre storklubbar drar alla i genomsnitt höga publiksiffror, alla har bra tryck, bra bortafölje och bra inramning. Utöver Stockholm har vi Malmö med ett mästerligt supporterskap med fina TIFOn, bra ramsor och stark ljudvolym. Även Blåvitt har otroligt bra supportrar som trots att deras gyllene era är över sen länge har bra tryck på läktaren. Tittar vi på mindre klubbar kan nämnas Peking, Elfsborg, GAIS och Helsingborg. Jämför man med våra grannländer har Danmark två klubbar vars fans kan jämföras med Sverige, FCK och Bröndby men dessa är helt beroende av sportsliga prestationer. Norges största klubbar är jämförbara med Sveriges medelstora. Finlands har jag ingen aning om dock. Överlag är Sverige på topp med hänsyn till hur litet land vi är. Jämför man Österrike, Belgien och Tjeckien står sig enligt min uppfattning Sverige högre med tanke på hur många klubbar som presterar bra på läktaren. Så egentligen borde vi vara stolta över vår svenska supporterscen men samtidigt fortsätta bråka för jag är övertygad om att det är rivaliteten som skapar detta.

Med det sagt vill jag ändå pika klubbarna såhär:
Mest plast: Djurgården och Malmö
Mest jippo: Hammarby och Djurgården
Mest hybris: AIK och Helsingborg
Mest överskattade supportrar: GAIS och Hammarby
Största internetkrigare: Hammarby och Malmö
Kaxigaste fans: AIK, Malmö och Hammarby
Mest medgång: Djurgården, Helsingborg och Blåvitt
Mest lantis: Hammarby, Peking och Elfsborg

Tack för din åsikt. Mejlar detta till Aftonbladet.
Citera
2024-09-06, 18:40
Medlem
Citat:
mest schizofrena påståendet jag hört på länge
polisen hatar fotbollssupportrar för att de aldrig riktigt kunnat kontrollera oss
Citera
2024-09-07, 03:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottsnurrarn
mest schizofrena påståendet jag hört på länge
polisen hatar fotbollssupportrar för att de aldrig riktigt kunnat kontrollera oss
Mitt påstående beskriver dock inte deras hat mot oss, utan snarare varför dom känner sig trygga i att kunna spöa er sittande SLO framför hela ståplats och ett hundratal kameror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in