2024-02-24, 23:51
Citat:
Här hoppar gängkriminell in på allsvenska arenan • Huliganer kopplas till kriminella nätverk

Mitt under stockholmsderbyt i allsvenskan hoppar en i dag 21-årig man ner från Djurgårdens läktarsektion. Knappt fyra månader senare hittar polisen en skarpladdad pistol gömd i hans trappuppgång.

Nu kan Sportbladet avslöja kopplingarna mellan de kriminella gängen och fotbollens organiserade firmor.
Ex-huligan jagades världen över efter misstänkt mord.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...as-till-gangen
Citera
2024-02-24, 23:52
Citat:
Mordmisstänkte 15-åringens ord i förhör: ”Ville inte bevittna något mord”

En 15-årig pojke och en 20-årig man misstänks ha mördat gängtoppen Ismail Abdos mamma i Uppsala.

I förhör erkänner pojken stora delar av förloppet.
– Jag ville inte vara med om något sånt, jag ville inte bevittna något mord, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-ord-i-forhor
Citera
2024-02-24, 23:54
Citat:
Exklusivt: Häng med i polishelikoptern

Våldsamma sprängningar, vansinniga biljakter och demonstrationer som urartar. Mycket av kriminaliteten övervakas från ovan. Aftonbladet fick en unik chans att följa med i en polishelikopter. ”Bilisterna märker inte ens att vi följer dem”, säger piloten.

Därför flyger de i bostadsområden: Befarar brott. Så används värmekameran: ”Svårt att fly”. Betydligt fler utryckningar under senaste åren – kan gripa en i veckan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ed-helikoptrar
Citera
2024-02-24, 23:55
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi måste kunna utvisa även svenska medborgare för att få någon form av ordning på detta. Problemet är att med dagens teknik så är det skit samma om ledaren sitter i Södertälje, Rinkeby eller Mogadishu, de kan styra lika bra ändå.

Det utreds olika sätt man ska kunna underkänna medborgarskap retroaktivt. SD har en metod man skriver om i sina program för att hantera detta där rätt många medborgarskap skulle kunna underkännas retroaktivt som felaktiga om man får igenom en sådan sak.
Citera
2024-02-24, 23:57
Citat:
Lagändringen som fick Geofrey Kitutu utvisad

Som ledare för de kriminella nätverken Original Gangster och No Surrender har Geofrey Kitutu, 48, varit en av landets mest omskrivna brottslingar. Trots en lång kriminell karriär har han tillåtits stanna i landet, men nu efter 34 år i Sverige ska han utvisas till Uganda efter en misshandelsdom.

Varför har det inte skett tidigare – och varför sker det nu? Veckans avsnitt av Krimrummet går igenom lagändringarna som kommer att leda till att fler kriminella utvisas framöver.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...tutu-utvisad-/
Citera
2024-02-24, 23:59
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det utreds olika sätt man ska kunna underkänna medborgarskap retroaktivt. SD har en metod man skriver om i sina program för att hantera detta där rätt många medborgarskap skulle kunna underkännas retroaktivt som felaktiga om man får igenom en sådan sak.

Själv anser jag att alla som fått sina medborgarskap genom osanning eller fusk ska bli av med dessa direkt, exempelvis personer som ljugit om läggning, ålder, religion, skyddsbehov, hemland eller annat. Jag lovar att minst 40% av alla medborgarskap sen 2015 kan återtas direkt.
Citera
2024-02-25, 00:02
Citat:
Själv anser jag att alla som fått sina medborgarskap genom osanning eller fusk ska bli av med dessa direkt, exempelvis personer som ljugit om läggning, ålder, religion, skyddsbehov, hemland eller annat. Jag lovar att minst 40% av alla medborgarskap sen 2015 kan återtas direkt.

Jag läste någonstans att med typ den metoden du föreslår skulle minst 90% av medborgarskapen som givits ut kunna underkännas retroaktivt. Så mycket lögner och fel ska det i sådana fall alltså handla om. Det låter helt rimligt i mina öron eftersom jag ser och vet hur det ser ut bland enorma massor invandrare med sina lögner, semestrar, hela byar som bor i Sverige och annat som dom skryter vitt och brett om.
Citera
2024-02-25, 00:06
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jag läste någonstans att med typ den metoden du föreslår skulle minst 90% av medborgarskapen som givits ut kunna underkännas retroaktivt. Så mycket lögner och fel ska det i sådana fall alltså handla om. Det låter helt rimligt i mina öron eftersom jag ser och vet hur det ser ut bland enorma massor invandrare med sina lögner, semestrar, hela byar som bor i Sverige och annat som dom skryter vitt och brett om.

Låter mycke men är egentligen inte förvånad om det stämmer. Skulle gärna se att dessa skickades hem direkt utan möjlighet till att överklaga.
Citera
2024-02-25, 00:09
Citat:
Låter mycke men är egentligen inte förvånad om det stämmer. Skulle gärna se att dessa skickades hem direkt utan möjlighet till att överklaga.

Ja, det kan ha varit någon avgränsning som utlämnade en del medborgarskap då det naturligtvis finns många som levt här länge, kärleksrelaterade fall som inte är problem och liknande. Men gällande den typen av invandring som vi brukar avse här skulle det inte förvåna mig det minsta. Gällande asylrelaterad, anhörigrelaterad, skyddsrelaterad, arbetskraftsrelaterad och allt möjligt som lett till uppehållstillstånd och senare medborgarskap i Sverige. Invandringen från Mena, Afrika, Sydamerika och forna Jugoslavien i viss mån, typ dessa.
Citera
2024-02-25, 00:15
Undrar i vilket skick man väckt upp honom efter 2,5 månader med mycket allvarliga skador, i huvudet som jag minns det. Kan ju inte vara utan men så att säga, eller?

Citat:
Skjuten pojke nedsövd i månader – ska ha vaknat

Tre tonårspojkar träffades av skott när personer öppnade eld i ett bostadsområde i Södertälje den 9 december. En 16-årig pojke skadades svårt och har sedan dess legat nedsövd på sjukhus. Efter 2,5 månader har han vaknat upp.

Enligt uppgifter misstänker polisen att en konflikt mellan två nätverk ligger bakom skjutningen. Konflikten bröt ut förra hösten efter en splittring i det så kallade Södertäljenätverket.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1218375
Citera
2024-02-25, 00:15
Citat:
Larm om skottlossning i Sandviken

Polisen undersöker just nu ett larm om skottlossning i Sandviken.
– Allmänheten ringde in för att de hade hört smällar.

Polisen är på platsen och kontrollerar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1219592
Citera
2024-02-29, 12:57
Citat:
Man skjuten av polis i Sundsvall

En man i Sundsvall har förts till sjukhus med ambulans – efter att ha blivit skjuten av polis.
Det var strax före klockan 17 på söndagen som polisen larmades till en bostad i Sundsvall på grund av ett bråk.

På plats fanns en våldsam man, enligt polisen – som bedömde situationen så hotfull att man sköt mot mannen. Han träffades av skott och fördes till sjukhus efter att ha vårdats av ambulans. ”Mannen är i 30-årsåldern och var vid liv då han fördes till sjukvård”. Polisen vill inte kommentera hur många skott han träffats av eller skadeläget.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-skjutit-man/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in