• 1
  • 2
2023-12-30, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesdeGaulle
Alla måste ju bry sig om något eftersom andra val inte finns för någon. Många har starka behov av validering, och du upptas deras tid, energi och leverne med att mätta det.
Andra har mindre av liknande behov och då öppnar sig istället behov av något annat som kan bli vad sanningen egentligen är.

Doubleplusgood duckspeak!
Citera
2023-12-30, 16:25
Medlem
Blue-Pines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Följande fundering grundar sig i första kapitlet av Nietzsches bok "beyond good and evil" Lagt lite egna tankar samt ett citat från boken i spoiler här. Det intressanta är dock frågeställningen men läs gärna spoilern om du har tid/lust.

Jag undrar om ni har tankar på vad som driver viljan till sanning i oss? Varför vill vi ha svaren? Är det en förlängning av den starkes rätt a la "kunskap är makt"? Finns det en sådan drivkraft även bortom våra egon? Varför har vi ego?

All upplevt vilja drivs av egot.
Egot har egentligen tre punkter det strävar efter. Ett överlevnad. Två att uppleva njutning, lycka, sköna behagliga upplevelser osv. Tre att undvika obehagligheter, lidande, sånt som känns jobbigt som tex ångest och rädsla.
Alla medvetna beslut vi tar tar vi utifrån dessa tre punkter. Vi söker den väg vi söker för att vi vill överleva in i det sista, undvika lidande, och uppleva lycka, njutning mm. Vi har egon och allt vi uppfattar/upplever går genom vårt "ego filter" Vi kan inte uppfatta någonting utanför vårt eget filter.

De flesta följer sina begär som att jaga karriär, pengar, bekräftelse, kärlek, materiella ting etc. Medan andra försöker hitta hemligheten bakom allt. Sanningen om vad det egentligen innebär att existera.
Sökandet sträcker sig inte utanför egot. Det är i slutändan ändå egot som vill hitta en väg ut ur det lidande som det innebär att vara en känslomässig existerande varelse. Ett hopp om att sanningen ska göra en fri. Så lidandet är källan till sökandet.

Ang undermedveten vilja som jag tror någon nämnde, så tror jag mer den tillhör vår del som levande organism än som ego/person. Tex att vi växer, cirkulerar vårt blod, växer vårt hår osv, helt utan inblandning från egot. Det är egentligen inte vilja. Det är något som sker, pga couse and effect, eller karma om man så vill. En reaktion på en reaktion på en reaktion osv.

Egot är egentligen bara en tankeström, baserat mest på minnen, och inget som har en verklig existens. Det har ingen fysisk verklighet överhuvudtaget. Egot är det vi tror att vi är. Känslan av att vara en person. En separat entitet. Den största illusionen av alla. Illusionen som ligger bakom allt vårt upplevda lidande. Den som kan bli fri från den illusionen är således fri från lindande, och har hittat sanningen, och därmed upphör letandet efter sanningen. Inget lidande, inget sökande.
Senast redigerad av Blue-Pine 2023-12-30 kl. 16:28.
Citera
2023-12-31, 08:08
Medlem
Ego har vi väl bara för vi är människor.
Citera
2023-12-31, 11:29
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Ego har vi väl bara för vi är människor.

Har en grovt utvecklingsstörd människa också ett ego?
Det betvivlar jag.
Citera
2024-01-03, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Har en grovt utvecklingsstörd människa också ett ego?
Det betvivlar jag.

Ja. Det har den. Varför betvivlar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här