2023-12-30, 10:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey29
Har varit i kvarterskrogen ett par gången sista tiden, och polisen kommer in och visiterar ett gäng killar.
Det har nu hänt 3-4 gånger jag har varit där, de visiterar främst invandrarkillar.
Tänker om det är OK ? Samt får polisen gå in i en krog och visitera folk inne i krogen ? Nu berör det inte mig, men ägaren är bekant till mig och tycker lite synd om honom. Det skrämmer ju andra kunder som hen har.

PS: Hoppas det är rätt forum ?

Snuten måste ha skälig brottsmisstanke för att visitera nån. Jag hade vägrat.

Detta vill dock regeringen ändra på. De vill att snuten på vissa platser ska kunna gå fram till vem som helst och kolla dennes fickor helt utan misstanke. Helt klart ett steg närmare ett fascistsamhälle.
Citera
2023-12-30, 10:43
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Snuten måste ha skälig brottsmisstanke för att visitera nån. Jag hade vägrat.

Detta vill dock regeringen ändra på. De vill att snuten på vissa platser ska kunna gå fram till vem som helst och kolla dennes fickor helt utan misstanke. Helt klart ett steg närmare ett fascistsamhälle.

Det kan dom ju redan mer eller mindre göra ändå. Om du lever i verkligheten.
Citera
2023-12-30, 10:44
Medlem
Det är ju helt omöjligt att som utomstående veta om detta är ok eller inte.

Förhoppningsvis har polisen koll på vilka de är och vad de sysslar med. Om de är livsstilskriminella så är det ju fantastiskt om de kollas ofta.

I värsta fall så är det helt ogrundat och baserat på utseende. I så fall förvärrar det bara motsättningarna vi har idag.

Själv skulle jag gissa på det förstnämnda. Polisen vet nog mer än du. Men eftersom man inte vet så är ju av yttersta vikt att det finns en egenkontroll inom myndigheten. Kroppskameror vore också bra.
Citera
2023-12-30, 10:46
Medlem
pyroclasms avatar
Killarna är kända sedan innan och håller på med knark.
Citera
2023-12-30, 10:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckwindows
Det kan dom ju redan mer eller mindre göra ändå. Om du lever i verkligheten.

Om de inte har konkret brottsmisstanke får de inte göra det och då kan man vägra. Det är såklart extremt kränkande att bli visiterad helt utan misstanke.
Citera
2023-12-30, 10:48
Bannlyst
Om det finns nån som kan lagen så är det poliser. Det finns alltid fog för polisernas insatser och vi ska vara tacksamma för deras tjänstgöring.

Mycket bra att de muddrar svartskallarna innan de hinner begå brott vilket de så gott som alltid planerar eller har redan gjort nåt rån eller skumrask.
Citera
2023-12-30, 10:48
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om de inte har konkret brottsmisstanke får de inte göra det och då kan man vägra. Det är såklart extremt kränkande att bli visiterad helt utan misstanke.

Dom kan hitta på (på plats) att du ser påtänd ut bara för att få en anledning. Vägra du, och kolla vad som händer visst, dom gör nog inte så 24/7 men det händer absolut!
Citera
2023-12-30, 10:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckwindows
Dom kan hitta på (på plats) att du ser påtänd ut bara för att få en anledning. Vägra du, och kolla vad som händer visst, dom gör nog inte så 24/7 men det händer absolut!

Jag har ju inget att förlora på att vägra så varför skulle jag inte göra det?
Citera
2023-12-30, 10:49
Medlem
zombie-nations avatar
Jag bor i ett utsatt område. Var ska jag röra mig för att se om polisen blir misstänksam? Sätta mig på ett fik eller pub? Prata med invandrare? Hur ska jag se ut? Ålder är 50 och jag är liten, det kan jag inte ändra på. Ska jag vara helt ärlig ska jag gå ut i träningsbyxor och fleecejacka och fula skor.
Citera
2023-12-30, 10:50
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Man kan tycka att polisen ska ha så mycket taktkänsla att dom gör det utanför, men den tankeverksamheten kan dom som bekant inte skrapa ihop.

För jäkla orättvist mot näringsidkaren som inte gjort något, och denna typ av beteende skrämmer lika mycket som något annat, busrar knappast till något positivt

Näringsidkaren är med på noterna, på ena eller andra sättet. Kvarterskrogar fixar mycket kontakter mellan brukare och säljare av allehanda knark. Därför agerar polisen så här. Antingen vill inte krögaren ha killarna där och får hjälp, eller så är han med på noterna och polisen kommer och stör för att stoppa knarklangeriet.

Kolan konsumeras av alla, inte bara tjabos på kalas.
Citera
2023-12-30, 12:24
Medlem
ElakTants avatar
Citat:
Har varit i kvarterskrogen ett par gången sista tiden, och polisen kommer in och visiterar ett gäng killar.
Det har nu hänt 3-4 gånger jag har varit där, de visiterar främst invandrarkillar.
Tänker om det är OK ? Samt får polisen gå in i en krog och visitera folk inne i krogen ? Nu berör det inte mig, men ägaren är bekant till mig och tycker lite synd om honom. Det skrämmer ju andra kunder som hen har.

Jag tänker att det här är vad vi kommer få se mer och mer av med tanke på vad polisens utökade befogenheter kommer leda till i praktiken. Det kan vara bra att vara inställd på att alla nya möjligheter även kommer missbrukas till höjden och bredden som det mesta annat när farbror blå dyker upp. Ännu en anledning att hålla sig inomhus och undvika offentliga platser.med andra ord. 😉
Citera
2023-12-30, 13:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Ja, det är rätt och bra agerat av polisen.

Folk håller alltid på att klaga på att polisen måste få större befogenheter för att kunna stoppa buset och nu när de äntligen gör någonting så klagas det på dem också.

Hur ska ni ha det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in