2023-12-29, 19:10
Medlem
Uppenbarligen far hundar illa av smällandet kring nyår. Det jag undrar är över ägarnas handfallenhet. De lunkar runt där hemma, ojar sig, tycker synd om sina hundar och är arga på de som smäller och samhället som tillåter smällandet.
Men vad gör de själva? Hur svårt är det att skaffa en kombi med bränslevärmare och köra ut i skogen och stanna där tills det värsta är över? Eller låna eller hyra en stuga långt från ära och redlighet? Eller något annat alternativ.
Eller är det mest bara gnäll? Plus att de vill också fira nyår? Jag får det intrycket att det är mycket snack och lite verkstad för att skydda älsklingarna.
Tala om för mig hur fel jag har.
2023-12-29, 19:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Uppenbarligen far hundar illa av smällandet kring nyår. Det jag undrar är över ägarnas handfallenhet. De lunkar runt där hemma, ojar sig, tycker synd om sina hundar och är arga på de som smäller och samhället som tillåter smällandet.
Men vad gör de själva? Hur svårt är det att skaffa en kombi med bränslevärmare och köra ut i skogen och stanna där tills det värsta är över? Eller låna eller hyra en stuga långt från ära och redlighet? Eller något annat alternativ.
Eller är det mest bara gnäll? Plus att de vill också fira nyår? Jag får det intrycket att det är mycket snack och lite verkstad för att skydda älsklingarna.
Tala om för mig hur fel jag har.
jag tänker på den finska tanten med garantipension som knappt har råd med egen mat.
Hunden är hennes liv och hon vore nog ett fall för psykvården om hon inte hade detta dagliga sällskap.
dessutom tycker jag det är rätt att gnälla oavsett vad man gör med sin hund.
de som skjuter fyrverkeri borde ju fängslas om de gör det på förbjudet sätt
2023-12-29, 19:15
Medlem
olasvenssons avatar
Måste väl finnas hörselkåpor till hund?
2023-12-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag tänker på den finska tanten med garantipension som knappt har råd med egen mat.
Hunden är hennes liv och hon vore nog ett fall för psykvården om hon inte hade detta dagliga sällskap.
dessutom tycker jag det är rätt att gnälla oavsett vad man gör med sin hund.
de som skjuter fyrverkeri borde ju fängslas om de gör det på förbjudet sätt
Du menar alltså att hunden är underordnad ägaren och samhällets alla brister och därför ska lida.
2023-12-29, 19:27
Medlem
tastass avatar
Djur hör inte hemma i urban miljö, men det talas sällan om djurmisären de andra 364 dagarna.
2023-12-29, 19:42
Avslutad
Bara små skithundar som blir rädda för poffar. Nu har jag noll intresse för fyrverkerier så för min del var det skitsamma om de skulle förbjudas i storstäder eller totalförbud för kommersiellt bruk.

När jag var i tonåren och firade midsommar med familjen i Västerås så var det en kärring som var ute och rastade en liten skitkorv i koppel på en grusväg en regnig eftermiddag när åskan plötsligt slog ned i en uppfälld vägbom 20 meter bakom dem. Hunden fick hjärtstopp och dog på plats, jag och syrran satt och garvade en stund när den nyheten kom fram och hon älskar alla 4benta djur, men kunde inte hålla sig..

Smilbanden drar fortfarande på sig när man hör åskan eller rejäla fyrverkerier, för man vet att det är en liten skit här och var som får godnatt och adjöss ner i sjöss.
2023-12-29, 21:14
Medlem
Förbjud nyårsraketer det bara förstör hörsel på människor och djur.
2023-12-29, 21:22
Medlem
goosehunters avatar
Som hundägare så håller jag med ts. Det är lättare att gnälla än att träna hunden. Att gnälla kräver ingenting av hundägaren. Det påminner om feta människor som beklagar sig över sin fetma men samtidigt vägrar förändra sin livsstil. Bättre att suga åt sig av diabetespatienternas medicin. Det är sååå synd om våra stackars hundar men inte lika synd om högintelligenta slaktdjur som grisar som dödas på löpande band inför jul.

Har man en livrädd hund så får man ta sin bil o köra en runda ut på landsbygden strax innan 12-tiden. I bilen är det förhållandevis tyst. Eller mörklägg ett rum o spela musik. Gör NÅGOT istället för att gnälla.
2023-12-29, 21:28
Moderator
Allaballawallas avatar
TS får gärna tro att h*n är unik, men hur otroligt det än kan te sig så har folk redan startat trådar om ämnet.

Så, använd sökfunktionen; fortsätt diskussionen där den redan förs; starta inte nya trådar om ämnen det redan finns trådar och var tacksam för att ingen varning delas ut den här gången.

Men den här tråden låser jag.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in