Citat:
Ursprungligen postat av
EmMEw0w93
Kommer aldrig att frbjudas helt, det r mycket skattepengar man gr miste om. Regeringen skiter fullstndigt i mnniskor.
Men vissa inom regering vill ha anledning att ta bort sdant som fyrverkerier, delvis fr att det kan anvndas vid protester - om eller nr regeringar brjar gra grova vertramp mot sin befolkning, som s mnga gnger frr...
Kanske... Jag vet inte. Har sett en del protester frn Frankrike och under corona-skandalen att fyrverkerier anvnts...
Hur mycket skattepengar r det d..? Jag har inte skt p hur mycket som spenderas p fyrverkerier frn r till r, (n) men nog inte s svrt att hitta.
Men jmfrt nu med 20 r sedan - frr s smlldes det flera timmar runt tolvslaget i fullt s. Och betydligt mer dagarna omkring med. Nu fr tiden r det bara ngra minuter precis runt tolvslaget med liknande intensitet... Knappt ngot dromkring p senare r.
Det har varit p stadig nedgng sedan, jag vet inte - datorspel kanske blivit mer intressant i kombination med att roliga smllare frbjudits och ersatts av trkiga fontner eller ngot.
Men nr folk ska missbruka fyrverkerierna s frstr man ju att det lagstiftas bort.. N hoppas de skms bde fr brotten mot andra, och att de fr betala saftiga summor, samt att de terfr syn & hrsel 100%...
och att de som grovt missbrukar fyrverkerier ocks fr skmmas fr att de r ansvariga till att nyrsntterna inte lngre fylls av konst... (Vilket r mindre viktigt, men nd)