Citat:
Ursprungligen postat av
EmMEw0w93
Kommer aldrig att förbjudas helt, det är mycket skattepengar man går miste om. Regeringen skiter fullständigt i människor.
Men vissa inom regering vill ha anledning att ta bort sådant som fyrverkerier, delvis för att det kan användas vid protester - om eller när regeringar börjar göra grova övertramp mot sin befolkning, som så många gånger förr...
Kanske... Jag vet inte. Har sett en del protester från Frankrike och under corona-skandalen att fyrverkerier använts...
Hur mycket skattepengar är det då..? Jag har inte sökt på hur mycket som spenderas på fyrverkerier från år till år, (än) men nog inte så svårt att hitta.
Men jämfört nu med 20 år sedan - förr så smälldes det flera timmar runt tolvslaget i fullt ös. Och betydligt mer dagarna omkring med. Nu för tiden är det bara några minuter precis runt tolvslaget med liknande intensitet... Knappt något däromkring på senare år.
Det har varit på stadig nedgång sedan, jag vet inte - datorspel kanske blivit mer intressant i kombination med att roliga smällare förbjudits och ersatts av tråkiga fontäner eller något.
Men när folk ska missbruka fyrverkerierna så förstår man ju att det lagstiftas bort.. Nä hoppas de skäms både för brotten mot andra, och att de får betala saftiga summor, samt att de återfår syn & hörsel 100%...
och att de som grovt missbrukar fyrverkerier också får skämmas för att de är ansvariga till att nyårsnätterna inte längre fylls av konst... (Vilket är mindre viktigt, men ändå)