2023-12-28, 23:36
Medlem
noll.con.trolls avatar
För en tid sedan sov jag över hos en vän. Vi sov i samma rum, och när lampan släcktes noterade jag att han andades dubbelt så snabbt som mig. Ibland hann han med tre andetag på ett av mina. Det kändes inte normalt, men vad vet lilla jag 🙂 tänkte ändå ställa frågan här.. är det normalt att ha dubbel andningsfrekvens jämfört med en annan människa?

Fakta:

* Vi hade båda, som jag upplevde det, vilopuls då vi hade legat ett tag och snackat innan läggdags.

* Min vän var inte nervös eller obekväm med att ha mig i rummet, det märkte jag tydligt. Tvärtom. Jag är en tillräckligt god människokännare för att märka om någon är stissig, nervös eller spänd, vilket jag inte alls upplevde att han var. Det var inte heller någon upphetsning eller nåt sexrelaterat bakom andningen, utan det verkade vara hans naturligt snabba andningstakt som höll i sig ända tills hans somnade.

* Min vän har normal kroppsbyggnad för en medelålders kille, relativt smidig och vältränad. Inte jättelång, men inte heller kort.

* Jag har normal kroppsbyggnad för en kärring i övre medelåldern, dvs lite klämvänlig men långt ifrån överviktig. Medellängd. Min kondition är helt OK.

* Min vän har uttalade sömnproblem.

* Jag har inga sömnproblem.

* Vännen nämnde att druckit lite väl mycket energidryck under dagen, och därför hade svårt att somna. Trots detta upplevde jag inte andningen som flåsig eller ansträngd, utan som att det var helt naturligt för honom - det enda jag tänkte var "Hur är det möjligt att andas så snabbt när man ligger och ska sova?"
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-12-28 kl. 23:39.
Citera
2023-12-28, 23:38
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Känns inte speciellt normalt att ligga och jämföra sina egna andetag med en annan människa, just saying.
Citera
2023-12-28, 23:40
Medlem
mikaelss avatar
Frågan du kan ställa dig är om det är normalt att andas hälften så snabbt ...

Eller du kanske ser dig som riktmärke för hur människor är?
Citera
2023-12-28, 23:42
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Känns inte speciellt normalt att ligga och jämföra sina egna andetag med en annan människa, just saying.

Jag skulle beskriva det som det mest naturliga i världen, att lyssna på den andres andetag om man sover tillsammans med någon man gillar ❤️ det är ju i vanliga fall rogivande.

Att lyssna på andning och fokusera på just andning är f.ö. det mest basic inom vilken meditations- och avslappningsteknik som helst, så det där har du nog fått om bakfoten.

Jag brukar ofta lägga märke till min egen andning när jag ska sova, och öka avslappningen genom att medvetet sakta ned andhämtningen. Det kändes dock inte lämpligt i detta läge.
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-12-28 kl. 23:49.
Citera
2023-12-28, 23:46
Medlem
SysterMorbids avatar
Du får räkna med att en andningsfrekvens kan variera, därför ska du räkna under en minut.

Om exempelvis du har en andningsfrekvens på ca 16 har han en på 32 om du menar dubbelt så snabbt, och det är rätt rejält hög andningsfrekvens.
Citera
2023-12-28, 23:50
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Du får räkna med att en andningsfrekvens kan variera, därför ska du räkna under en minut.

Om exempelvis du har en andningsfrekvens på ca 16 har han en på 32 om du menar dubbelt så snabbt, och det är rätt rejält hög andningsfrekvens.

Ja precis. Jag "räknade" i flera minuter, och det låg på samma takt. Man har ju sovit med en del människor genom åren (inte för att skryta) men jag har aldrig varit med om det tidigare. Vet du vad det kan bero på?
Citera
2023-12-29, 04:43
Medlem
funktioners avatar
Förstår inte riktigt om din vän var vaken eller hade somnat när du noterade detta?

Det kanske har med din väns sömnrelaterade problem att göra. Sen andas folk väldigt olika helt enkelt, speciellt vid sömn och insomning.
Citera
2023-12-29, 04:50
Medlem
killdozer666s avatar
Andades din vän med öppen mun? Många som sover med öppen mun får sämre tillförsel av syre och behöver då andas snabbare. Dessutom spelar det roll hur djupa andetag man tar. Han andades troligen ytligt och därför behöver han ta flera andetag. Normalt brukar ens andning sakta ner under sömnen, men har man svårt att syresätta sig under sömn så kan andningen istället öka.

Du skriver att han har sömnproblem. Hans sömnproblem kan faktiskt bero på att han andas dåligt under natten. Det kan också vara tvärt om att han andades som han gjorde pga sina sömnproblem. Så det där går åt båda hållen och kan behöva utredas av en läkare.
Citera
2023-12-29, 05:39
Avstängd
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Ja precis. Jag "räknade" i flera minuter, och det låg på samma takt. Man har ju sovit med en del människor genom åren (inte för att skryta) men jag har aldrig varit med om det tidigare. Vet du vad det kan bero på?

Du är säker på att han sov så han inte låg och ruskade tupp?
Citera
2023-12-29, 06:05
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Du är säker på att han sov så han inte låg och ruskade tupp?

Jag pratar om andhämtningen innan han somnade. Och nej, han låg inte och runkade utan vi försökte båda somna.
Citera
2023-12-29, 06:08
Medlem
Jag tror man andas mer frekvent när man sover, iallafall gör jag det enligt min träningsklocka som mäter sådant bl.a.
Citera
2023-12-31, 11:12
Medlem
Andningsfrekvensen varierar över dygnet men ditt medelvärde är hyfsat konstant över tid. Min pulsklocka mäter andningsfrekvens och jag kan konstatera att frekvensen går ner vid avslappning samt upp vid stress och fysisk ansträngning. När jag sover så går andningsfrekvensen upp vid REM-sömn och ner vid djupsömn. Frekvensen är som lägst på hela dygnet under djupsömnen.

Det sägs att en kärnfrisk individ med normalbra kondition brukar ha ca 10-12 andetag per minut i medelvärde i avslappnat läge. Andningsvolymen spelar dock in och om du tar små andetag så ökas andningsfrekvensen och vise versa. Medelvolymen på luftutbyte sägs var 4-5 liter luft per minut (frisk individ med bra kondition).

Sjukdom ökar ofta på andningen (högre volym per tidsenhet). Om du har ett ogynnsamt andningsmönster t.ex. på grund av långvarig stress och/eller dålig hållning så ökar din andningsfrekvens. Andningen blir mer ytlig och mer frekvent med inslag av bröstandning när du är under press. Mest effektiv och mest avslappnande är djup andning med lugna ganska små andetag där bröstkorgen vidgas i alla riktningar och diafragman gör det mesta av arbetet. Bröstkorgen skall inte hävas i höjdled, detta tyder på bröstandning och involvering av andra muskelgrupper.

Din andningsfrekvens går ofta ner om du får bättre kondition eller bättrar på din hållning (när ryggen är krokig så hämmas diafragmans rörelsemöjlighet). Det finns dessutom andningsövningar så att du kan träna dig till en lugnare och djupare andning. Om din vän har mycket högre andningsfrekvens så kan det vara idé att försöka identifiera orsaken. Är han ofta stressad, har han dålig hållning, har han dålig kondition?

Jag har lidit av sömnapné under långa perioder och min andning har tidvis varit stressad och ytlig. Jag har dessutom haft grava sömnproblem under långa perioder. Jag har sänkt min medelandningsfrekvens, från ca 22-25 andetag per minut till ca 12-13 andetag per minut, genom att arbeta med hållningen (sjukgymnastik), andningsövningar och stresshantering. Sömnapnén försvann med tiden när mitt andningsmönster blev gynnsammare (att sluta sova på rygg var också viktigt). Det är en tydlig korrelation mellan hög vilopuls och dålig sömn för mig. När min vilopuls är hög så har jag svårt att somna och vaknar massor med gånger på natten. Dessa perioder så är också min andningsfrekvens lätt förhöjd.

Om du snarkar mycket på natten och lider av sömnapné så verkar det kunna påverka andningmönstret även på dagen. Det är som att andningcentrum tappar kalibreringen av alla andningsuppehåll på natten (i alla fall för mig). Jag har högre vilopuls och lägre HVR, enligt min pulsklocka, dagar efter sömn apné-episoder (HRV = heart rate variability, lägre värde tyder på högre stress). Enligt mina observationer så är hög vilopuls lätt relaterad till hög andningsfrekvens hos mig, dvs dagar när min vilopuls är högre så är också min andningsfrekvens generellt sett lite högre. Svårt att veta vad som är hönan och ägget dock.
Senast redigerad av sctp 2023-12-31 kl. 11:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in