2006-08-07, 14:24
Medlem
pekmezs avatar
Vem är skyldig att bekosta en ny om dörren inte duger? är det jag som köpt borätten eller föreningen?
Citera
2006-08-07, 14:30
Medlem
I våran förening har dom bytt ytterdörrar hos alla. Dom stog för det med.
Men jag vet inte hur det är om en enskild person vill byta dörr, det kan nog bli knöligare.
Citera
2006-08-07, 16:05
Medlem
Megaforces avatar
Det beror lite på om ytterdörren är skalskydd till en lägenhet eller en "innerdörr". Men i princip är det bostadsrättsföreningen som skall byta om dörren inte uppfyller de normer som ställs för ytterdörrar. Men då skall alla sådana ytterdörrar bytas.
Citera
2006-08-07, 16:17
Medlem
s.lackers avatar
Vanligtvis är det föreningen som äger ytterdörren. Isåfall borde föreningen rimligen också bekosta ny dörr.
Citera
2006-08-07, 23:36
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror lite på om ytterdörren är skalskydd till en lägenhet eller en "innerdörr". Men i princip är det bostadsrättsföreningen som skall byta om dörren inte uppfyller de normer som ställs för ytterdörrar. Men då skall alla sådana ytterdörrar bytas.

Normer?? Felet på min dörr är att den släpper in på tok för mycket ljud, alltså den sluter inte tätt. Handtaget är mupp ochså, räcker det kanske?
Citera
2006-08-07, 23:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Föreningen brukar det vara, i syrrans hus bytte de ut samtligas dörrar och ersatte de med säkerhetsdörrar. Dock lade de till en extra summa på månadsavgiften tills alla dörrar var betalda.
Citera
2006-08-07, 23:39
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Föreningen brukar det vara, i syrrans hus bytte de ut samtligas dörrar och ersatte de med säkerhetsdörrar. Dock lade de till en extra summa på månadsavgiften tills alla dörrar var betalda.

Jo men hur är det när en enda person ska ha det? Måste jag vänta till alla dörrar är dåliga.
Citera
2006-08-08, 10:40
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekmez
Jo men hur är det när en enda person ska ha det? Måste jag vänta till alla dörrar är dåliga.
Tror att det är föreningens ansvar, förutsatt att det är något fel/problem på/med dörren. Det yttre av bostadsrätten ansvarar föreningen för tror jag. Jag blev tvungen att byta lås och handtag tidigare och det kostade mig inget.
Citera
2006-08-08, 10:43
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tror att det är föreningens ansvar, förutsatt att det är något fel/problem på/med dörren. Det yttre av bostadsrätten ansvarar föreningen för tror jag. Jag blev tvungen att byta lås och handtag tidigare och det kostade mig inget.

Tackar, då ska jag ta och prata med föreningen.

Tack för alla svar!
Citera
2006-08-08, 11:55
Medlem
Cedro Citrons avatar
Intressant fråga.
Kanske skulle få ett riktigare svar i juridikforumet.
En slumpmässigt utvald förening har följande i stadgarna
Citat:
Bostadsrättshavaren svarar sålunda för underhåll och reparationer av bland annat
- ledningar för avlopp, värme, gas, el och vatten – till de delar dessa befinner sig inne i
lägenheten och inte tjänar fler än en lägenhet
- ytterdörrens insida och till ytterdörr hörande handtag, ringklocka, brevinkast och lås
inklusive nycklar

Kolla vad det står i dina stadgar, kanske står nåt om det.

Kan tänka mig som nån nämnde att ska dom byta din dörr för ljudisolation så måste dom göra det med alla, och om föreningen i såna fall bekostar byte så måste dom ju ta pengarna nånstans ifrån, har dom en bra kassa kanske det inte blir någon hyreförändring. I slutänden så är det ändå du som betalar, på ett eller annat vis.
Återkom gärna med resultatet här.

Mvh
C.C
Citera
2006-08-08, 12:52
Medlem
-jOE!s avatar
Min kompis fick beskosta sin själv men dom ville ha en mycket bra säkerhetsdörr som dessutom stängde ute allt ljud så dom tyckte det var OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in