2024-06-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Det låter kanske bra, Frimurarna är man tydligen livslång medlem utav, och saker som Scientologin är ju som häftplåster eller värre.

Ancient and Mystical Order Rosae Crusis har funnits i Sverige ett bra tag, och skiljer sig från andra esoteriska sällskap i det att de aktivt annonserar efter nya medlemmar, inte söker upp dem som andra. Det är väl mer av en esoterisk korrespondenskurs än ett sällskap, med högkvarter i Kalifornien. Var i rättslig konflikt med ett annat sällskap på 1920-talet i USA om vem som företräde de sanna rosenkorsarna. Domstolen sa väl då att begreppet var allmängods, och kunde nyttjas av envar. Sedan dess har man tydligen skaffat sig mönsterskydd, trademark etc.

Har sett några gamla broschyrer från dem, där just uråldrigheten framhålls, med bilder på pyramider och så vidare. Kontinuiteten och legitimiteten när det gäller gamla ordnar kan det ju vara si och så med, men AMORC verkar ju funnits med ett bra tag, genom avknoppningar och utbrytningar tycks de gå att spåra bakåt till tyska OTO, engelska hermetiska Golden Dawn, och vidare till tyska Gold- und Rosenkreuzer på 1700-talet. Dessa kan i sin tur eventuellt spåras tillbaka till Order of the Golden Fleece instiftad av Filip III av Burgund på 1500-talet. Begreppet guld i sammanhanget står, enligt Tobias Churton, för det gudomliga, medan rosen står för den mänskliga. Vidare har, enligt David Barrett, AMORC av idag lämnat alla spår av svartkonst bakom sig, för att i stället fokusera på personlig utveckling och esoterisk historia. Tro det den som vill.
Jag är frimurare och vill jag sluta med det så är det bara att gå ur.
Amorc är väldigt mycket Egypten kan man säga 🙂
Citera
2024-06-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag är frimurare och vill jag sluta med det så är det bara att gå ur.

Ja, så gjorde min far, slutade betala årsavgiften.

Citat:
Amorc är väldigt mycket Egypten kan man säga 🙂

Ack ja, tidstypisk romantisk 1700-tals världssyn. Nåt nytt om Bastet (livets beskyddare)?
Citera
2024-07-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ja, så gjorde min far, slutade betala årsavgiften.
Lite ynkligt att bara sluta betala när man kan gå ur hur enkelt som helst.
Citera
2024-07-29, 22:48
Medlem
Citat:
Lite ynkligt att bara sluta betala när man kan gå ur hur enkelt som helst.

Ynkligt? Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda.
Citera
2024-07-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ynkligt? Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda.
Jo ynkligt, varför ställa till oreda när man bara kan fylla i en blankett och gå ur, istället skall bröder behöva höra av sig om varför man inte betalat, om man är i pengaknipa osv (vi har fonder för hjälper bröder som kommit i pengaknipa).
Citera
2024-07-31, 06:24
Medlem
Citat:
vi har fonder för hjälper bröder som kommit i pengaknipa

Intressant. Är det ett modernt påfund, eller går det tillbaka till orderns medeltida rötter?
Citera
2024-07-31, 13:12
Medlem
Citat:
Intressant. Är det ett modernt påfund, eller går det tillbaka till orderns medeltida rötter?
Har alltid funnits, barmhärtighet är en av våra dygder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in