Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-27, 15:24
Medlem
Vet inte om denna tråd egentligen hör hemma i Flashback-delen av forumet men där är jag inte behörig att posta.

Jag försökte byta lösenord till

vA"VLA84Xcw&.c'

men fick ett felmeddelande om att lösenord måste innehålla versal, gemen, siffra etc - fast bara för första fältet, inte för fältet där man bekräftar lösenordet, det var "grönt". Mitt lösenord matchade alla krav som ställdes. Varför kunde jag inte byta?
Citera
2023-12-27, 15:27
Bannlyst
varför var fältet grönt?
Citera
2023-12-27, 15:31
Avslutad
Skulle gissa att du bör undvika andra specialtecken än *.!@#$%^&(){}[]:;,.?/~_+-=|

Skippa " och ' helt enkelt
Citera
2023-12-27, 15:42
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Skulle gissa att du bör undvika andra specialtecken än *.!@#$%^&(){}[]:;,.?/~_+-=|

Skippa " och ' helt enkelt

Stämmer, testade.

Citat:
Lösenordet måste vara minst 8 tecken, innehålla minst en stor bokstav, en liten, en siffra samt minst ett av de här tecknen *.!@#$%^&(){}[]:;,.?/~_+-=|
Citera
2023-12-27, 15:46
Medlem
Jag fick också problem med ett annat konto när jag skulle byta lösenord. Jag gick in på en ”random password generator” och valde att den skulle generera ett lösenord med 2048 tecken. Det funkade tills jag försökte logga in på en annan enhet. Dvs hela lösenordet kom inte med. Hur långa lösenord funkar här?
Citera
2023-12-27, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Jag fick också problem med ett annat konto när jag skulle byta lösenord. Jag gick in på en ”random password generator” och valde att den skulle generera ett lösenord med 2048 tecken. Det funkade tills jag försökte logga in på en annan enhet. Dvs hela lösenordet kom inte med. Hur långa lösenord funkar här?
2048 tecken? Wtf
Citera
2023-12-27, 15:54
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf

Det säger stopp vid 46 tecken, så antar 46 för fick ingen varning om att det var för långt. Reggade mig inte, utan testade bara att gå till nästa steg.
Citera
2023-12-27, 16:01
Medlem
Citat:
2048 tecken? Wtf

Ja, det var mest på skoj för att testa lösenordshanteraren.
Senast redigerad av Klas-Brynolf 2023-12-27 kl. 16:04.
Citera
2023-12-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Det säger stopp vid 46 tecken, så antar 46 för fick ingen varning om att det var för långt. Reggade mig inte, utan testade bara att gå till nästa steg.

Jag fick ingen varning vid registreringen. Jag förstod att lösenordet inte gått igenom när jag försökte logga in på en annan enhet.
Citera
2023-12-27, 16:18
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
2048 tecken? Wtf

Det är ju såklart galenskap att ha ett 2048 tecken långt lösenord, men finns det någon egentlig anledning att ha en längdbegränsning? De vanligaste förekommande hashingalgoritmerna klarar väl minst typ 2^64 bitars längd på indatan, dvs. ca 1-2 triljoner tecken (2 exabyte)?

Så det är väl snarare WTF på att Flashback verkar begränsa lösenord till max 46 tecken?
Citera
2023-12-27, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Det är ju såklart galenskap att ha ett 2048 tecken långt lösenord, men finns det någon egentlig anledning att ha en längdbegränsning? De vanligaste förekommande hashingalgoritmerna klarar väl minst typ 2^64 bitars längd på indatan, dvs. ca 1-2 triljoner tecken (2 exabyte)?

Så det är väl snarare WTF på att Flashback verkar begränsa lösenord till max 46 tecken?
Ja, det finns flera anledningar att ha en längdbegränsning.

- Hashning kräver mer prestanda ju längre strängen är
- En databas fungerar bättre med fasta maxlängder på fälten
- Obegränsad längd öppnar för attacker där man försöker använda lösenord på flera terabyte
Citera
2023-12-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ja, det finns flera anledningar att ha en längdbegränsning.

- Hashning kräver mer prestanda ju längre strängen är
- En databas fungerar bättre med fasta maxlängder på fälten
- Obegränsad längd öppnar för attacker där man försöker använda lösenord på flera terabyte

Det du skriver kanske var aktuellt 1997. 2048 tecken borde helt klart vara fullt möjligt i dagens samhälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in