Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-03, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Brist på ungar, helt enkelt? Det går väl att fixa?
Ta hit dem då!
Citera
2025-05-03, 23:13
Medlem
Citat:
Vad gör du med den överblivna gröten, då? Kastar den på syskonbarnen? Hänger den i julgranen? Bränner den i en ritual? Klamsar ihop den till en dildo?

Då är det för många käftar, eller för få kroppkakor.
När du väl känner dig redo, rensa och töm din box. Finns mycket att utreda om det här med kroppkakor.
Citera
2025-05-08, 18:28
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Har aldrig sett annat än vita kroppkakor. Palt, däremot, ska ju vara grå och inte vit. Men det hänger ju på kornmjölet, och sånt har man väl inte i kroppkakor? Gör du egna, eller var hittar du grå kroppkakor annars?

Även känt härnere i söder som öländska kroppkakor. Jag älskar bägge varianterna.
Citera
2025-05-09, 00:27
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Även känt härnere i söder som öländska kroppkakor. Jag älskar bägge varianterna.

Oj, länge sedan man såg till dig, proggfarbror! Hoppas allt är väl.

Är inte kroppkakor per definition öländska? Och vita? Tycker du (smålänning, va?) att det finns grå kroppkakor? Eller menar du att palt är den andra varianten?
Citera
2025-05-09, 06:56
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Oj, länge sedan man såg till dig, proggfarbror! Hoppas allt är väl.

Är inte kroppkakor per definition öländska? Och vita? Tycker du (smålänning, va?) att det finns grå kroppkakor? Eller menar du att palt är den andra varianten?

Hehe det var ett tag sen! Det vanliga förfarandet är att småländska är vita (kokt pot) och öländska gråa (riven). Men åker man till Arontorp på Öland t.ex som är ett populärt kroppkakeplace så tror jag det mest vanliga är att man får vita. Vilket såklart inte går ihop. Nåja!
Citera
2025-05-09, 06:59
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Hehe det var ett tag sen! Det vanliga förfarandet är att småländska är vita (kokt pot) och öländska gråa (riven). Men åker man till Arontorp på Öland t.ex som är ett populärt kroppkakeplace så tror jag det mest vanliga är att man får vita. Vilket såklart inte går ihop. Nåja!

Ja, du försökte i alla fall. Jag uppskattar ansträngningen.

Men nu den riktigt allvarliga karaktärsfrågan: kryddpeppar eller inte? Det verkar vara en vattendelare. Och var går den geografiska (och mentala) gränsen där?
Citera
2025-05-09, 08:11
Medlem
Citat:
Nä det var det jävligaste! Sitter du här och misstror min expertis vad gäller kroppkakor? Tro inte att jag inte märker det.

Citat:
Det vanliga förfarandet är att småländska är vita (kokt pot) och öländska gråa (riven). Men åker man till Arontorp på Öland t.ex som är ett populärt kroppkakeplace så tror jag det mest vanliga är att man får vita. Vilket såklart inte går ihop. Nåja!
Nu var det evigheter sedan jag var i närheten av Arontorps kroppkakor, men visst gör de gråa? Även om de inte är tillnärmelsevis så grå som jag vill ha dem.

Ser i deras recept att de även har en liten del kokt potatis i. Det måste man absolut inte ha. Ju mindre kokt, desto gråare. Och det är ju DET man eftersträvar! Man kan ha i lite potatismjöl, men inget måste. Blir stärkelse nog ändå.

https://kroppkakor.se/recept/kroppkakor-oland/

Citat:
Ja, du försökte i alla fall. Jag uppskattar ansträngningen.

Men nu den riktigt allvarliga karaktärsfrågan: kryddpeppar eller inte? Det verkar vara en vattendelare. Och var går den geografiska (och mentala) gränsen där?
Självfallet ska det vara kryddpeppar i. Mycket kryddpeppar.

Det geografiska får din andre kompis svara på, det är en alldeles för komplicerad fråga för ett dumt fruntimmer
Citera
2025-05-09, 08:18
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Nä det var det jävligaste! Sitter du här och misstror min expertis vad gäller kroppkakor? Tro inte att jag inte märker det.

Jag misstror alla. Deal with it.

Citat:
Det geografiska får din andre kompis svara på, det är en alldeles för komplicerad fråga för ett dumt fruntimmer

Fåna dig inte. Du kan bättre än så.
Citera
2025-05-09, 08:21
Medlem
Citat:
Jag misstror alla. Deal with it.

Fåna dig inte. Du kan bättre än så.
Misstro är alltid den bästa utgångspunkten.

Nej jag har ärligt talat ingen aning. Tog för givet att alla kroppkakor innehåller kryddpeppar. Vad ska det annars vara, grillkrydda?
Citera
2025-05-09, 08:28
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Misstro är alltid den bästa utgångspunkten.

Nej jag har ärligt talat ingen aning. Tog för givet att alla kroppkakor innehåller kryddpeppar. Vad ska det annars vara, grillkrydda?

Jag visste ju intill-bara-häromdagen inte att det fanns grå kroppkakor överhuvudtaget. Och då tänkte jag att kryddningen på dem möjligtvis kunde vara annorlunda än den hos de vita. Kryddpeppar gillar jag i och för sig, men den där vitsega degen har jag svårt för.

(Och jag är ju från paltbältet. Där kryddas det inte med något annat än salt.)
Citera
2025-05-09, 08:36
Medlem
Citat:
Jag visste ju intill-bara-häromdagen inte att det fanns grå kroppkakor överhuvudtaget. Och då tänkte jag att kryddningen på dem möjligtvis kunde vara annorlunda än den hos de vita. Kryddpeppar gillar jag i och för sig, men den där vitsega degen har jag svårt för.

(Och jag är ju från paltbältet. Där kryddas det inte med något annat än salt.)
Du får bilda dig din egen uppfattning. Det är först på senare år jag ens kunnat med de vita.

Jag vet inte om det går att få tag i grå var du nu bor men jag minns Arontorps som goda. Annars blir det till att slita själv i köket. Är inte så jättebesvärligt. Dock ett litet projekt men det kan bero på att jag är rätt lat att jag tycker det.

Men det ska bara vara smör och gräddmjölk till som sagt. Om det ska bli riktigt gott. Det som blir kvar på tallriken när man inte orkar fler kroppkakor ska sörplas upp. Ser både trevligt ut och är gott!

Edit; tycker de grå är mindre "sega" så mycket möjligt du gillar dem bättre.
Citera
2025-05-09, 08:40
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Jag vet inte om det går att få tag i grå var du nu bor men jag minns Arontorps som goda. Annars blir det till att slita själv i köket. Är inte så jättebesvärligt. Dock ett litet projekt men det kan bero på att jag är rätt lat att jag tycker det.

Antagligen mindre besvärligt att göra egna än att åka till något ställe där Arontorps går att få tag på.

Citat:
Men det ska bara vara smör och gräddmjölk till som sagt. Om det ska bli riktigt gott.

Bara? Får man inte ha lingon till, alltså? Då kommer det att bli mastigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in