2023-12-27, 16:46
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Idag ska jag steka kroppkakor och som tillbehör blir det strimlad vitkål och morötter med lingon, grädde och lite smält smör så gott!

Vad kan man mer ha för tillbehör?
Tänkte precis , strimlade färska grönsaker. Även strimlad morot/isbergsallad/gurka - ja nåt knaprigt.
Citera
2023-12-27, 16:50
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
När jag ätit det på restaurang som hänt några gånger så har det alltid varit norrländska vita å ca halva storleken mot vad jag är van vid.
Stekta?
Troligen halvfabrikat....ingen kock med äran i behåll står och joxar med kroppkakor på en lunchrestaurang..

Jag lagar gärna och ofta svensk husmanskost men där ingår inte kroppkakor.

Mina kroppkakor ska vara gråa 85% rå potatis och 15 % kokt potatis med lättbrynt rimmat sidfläsk och kryddpeppar...
Senast redigerad av Bazze1 2023-12-27 kl. 16:54.
Citera
2023-12-27, 16:54
Medlem
F.Hansens avatar
Bechamel, extra mycket stekt fläsk och riven muskot.

Mald kryddpeppar är också nice att strössla över.

So ska de va
Citera
2023-12-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Stekta?
Troligen halvfabrikat....ingen kock med äran i behåll står och joxar med kroppkakor på en lunchrestaurang..

Jag lagar gärna och ofta svensk husmanskost men där ingår inte kroppkakor.

Mina kroppkakor ska vara gråa 85% rå potatis och 15 % kokt potatis med lättbrynt sidfläsk och kryddpeppar...
50%-50% hade morsan.. De blev gråa ja.. Alla gjorde nog samma där i Blekinge. restaurangerna har varit på kurser vi gått tex. I gbg.
Citera
2023-12-27, 17:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Idag ska jag steka kroppkakor och som tillbehör blir det strimlad vitkål och morötter med lingon, grädde och lite smält smör så gott!

Kroppkakor är så goda i sig så man ska vara restriktiv med tillbehör. Jag tycker att det räcker utmärkt med rårörda lingon och skirat smör. Rårivna morötter eller strimlad vitkål möjligen.

Tycker man det blir för lite är det bättre att lägga till nån för- eller efterrätt. Det var nån som föreslog svampstuvning till kroppkakorna. Ta och lägg den där stuvningen på ett par rostade franskbrödsskivor, lägg på lite god ost och gratinera i ugn. Då har du en trevlig förrätt i stället för att krångla till huvudrätten.
Citera
2023-12-27, 17:33
Medlem
Sladdarens avatar
Vill ni ha förslag på tillbehör för palt och kroppkakor som funkar nog lika bra, så är det ett finkänsligt smakområde ni tassar på, iom att det kräver en väl avvägd bedömning av smaker som ska gifta sig bra med just denna svenska traditionella rätt av kroppkakor och palt och de är inte tvärenkelt utan ganska svårt

Så Föreslår att ni börjar att härma Paltzerian i Öjebyn för dom är på rätt spår definitivt men smaken är som baken

https://www.facebook.com/paltzerian/?locale=sv_SE

https://www.facebook.com/photo?fbid=607853831129090&set=a.130718915509253&l ocale=sv_SE
Citera
2023-12-27, 18:22
Avslutad
Citat:

Jag tänker antingen rödkål, som råkost eller stuvad grönkål kunde varit gott till.

Istället för lingon nån mörkare gelé på vinbär t.ex. Eller lingonsylt med konjak i.

Julmust till.

Brynt smör
Citera
2023-12-27, 19:01
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det skulle nog funka. Alternativt koka rödbeta separat o ha vid didan

Gillar rödbetor med inte till kroppkakor men det borde varit gott.
Citera
2023-12-27, 19:03
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Steka????
Den ska kokas/sjudas sakta.
när kakan har flutit upp
till ytan är kakan klar!

Blir som gummibollar om man steker kroppkakor.

Tillbehör,vitkål, lingonsylt och en klick smör som man lägger på
kakan då den är klar.

Dessa var redan kokta och då är de jättegoda att steka dagen efter.
Citera
2023-12-27, 19:04
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Stark currysås på kroppkakorna är gott.

Aldrig testat men ska göra det någon gång!
Citera
2023-12-27, 19:07
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Jag brukar strimla vitkål o "slå" men typ kopp eller något hårt när den är strimlad, blir vätska. Sen blandar jag lingon i. Jag bryner smör som jag häller över kroppkakan när den är på tallriken. Sen brukar jag göra tunt skivad rotselleri, potatis o rödbeta i ugnen som typ chips, kan göras långt innan. Såååå gott. Låter kanske inte gott, men alla som fått det får "ögonsnurr" o mumsar. Min favoritblandning.

Det låter gott med lite crunch till, smör brukar vi ha (och grädde)!
Citera
2023-12-27, 19:08
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Prata med min syster nyss å hon trodde det var en vanlig bachamelsås med kryddor i å rätt tjock.

Tack för att du kollade!
Jo jag misstänkte det också!
Mums!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in