2023-12-27, 14:00
Medlem
Liberationfronts avatar
Kroppskaka är väl en variant på tyska knödeln, som egentligen bara är en degboll som kokas i vatten och sedan doppas i varmt smör. Den äts ju i regel med ngn korv eller sidfläsk. Får ju matkoma när jag tänker på den.
Citera
2023-12-27, 14:14
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Steka????
Den ska kokas/sjudas sakta.
när kakan har flutit upp
till ytan är kakan klar!

Blir som gummibollar om man steker kroppkakor.

Tillbehör,vitkål, lingonsylt och en klick smör som man lägger på
kakan då den är klar.
Helt rätt kroppkakor (gråa som vita) ska ätas nykokta.

Själv föredrar gråa med enbart ovispad 40% grädde och rårörda lingon.

Vita kroppkakor föredrar jag med en tjock bechamelsås med rårörda lingon och rårivna morötter och fint strimlad vitkål.
Stekta kroppkakor är inte gott vad man än har som tillbehör enligt mina högst personliga och kräsna smaklökar.
Får man kroppkakor över så går det utmärkt att sakta sjuda dessa till dom åter är mjuka varma och ätbara.
Senast redigerad av Bazze1 2023-12-27 kl. 14:16.
Citera
2023-12-27, 14:26
Medlem
Stark currysås på kroppkakorna är gott.
Citera
2023-12-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Idag ska jag steka kroppkakor och som tillbehör blir det strimlad vitkål och morötter med lingon, grädde och lite smält smör så gott!

Vad kan man mer ha för tillbehör?
Jag brukar strimla vitkål o "slå" men typ kopp eller något hårt när den är strimlad, blir vätska. Sen blandar jag lingon i. Jag bryner smör som jag häller över kroppkakan när den är på tallriken. Sen brukar jag göra tunt skivad rotselleri, potatis o rödbeta i ugnen som typ chips, kan göras långt innan. Såååå gott. Låter kanske inte gott, men alla som fått det får "ögonsnurr" o mumsar. Min favoritblandning.
Citera
2023-12-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Steka????
Den ska kokas/sjudas sakta.
när kakan har flutit upp
till ytan är kakan klar!

Blir som gummibollar om man steker kroppkakor.

Tillbehör,vitkål, lingonsylt och en klick smör som man lägger på
kakan då den är klar.
Exakt så. mor min hade en jättegryta bara för detta.
Citera
2023-12-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Helt rätt kroppkakor (gråa som vita) ska ätas nykokta.

Själv föredrar gråa med enbart ovispad 40% grädde och rårörda lingon.

Vita kroppkakor föredrar jag med en tjock bechamelsås med rårörda lingon och rårivna morötter och fint strimlad vitkål.
Stekta kroppkakor är inte gott vad man än har som tillbehör enligt mina högst personliga och kräsna smaklökar.
Får man kroppkakor över så går det utmärkt att sakta sjuda dessa till dom åter är mjuka varma och ätbara.
Jo stekta är fint.. Vi skivade dem i ca 1 cm tjocka skivor. dan efter. öländska då.
Citera
2023-12-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tack snälla, vore roligt att få veta receptet på såsen!
Prata med min syster nyss å hon trodde det var en vanlig bachamelsås med kryddor i å rätt tjock.
Citera
2023-12-27, 16:24
Medlem
Clint Ruins avatar
Jag köper alltid litet mer fläsk än vad som behövs för fyllningen. Detta blandas sedan men en massa skirat smör till tillsammans med ovispad vispgrädde och lingon. Fett & gott!
Citera
2023-12-27, 16:30
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo stekta är fint.. Vi skivade dem i ca 1 cm tjocka skivor. dan efter. öländska då.
Smaken är som baken...delad.

Jag kan naturligtvis äta det om jag blir tvingad eller svälter...men nää det är inget jag tycker om eller uppskattar.

Har heller aldrig fått en förfrågan på jobbet (kock) om stekta kroppkakor däremot om kokta men det är ju ett j*vla jobb om 40-50 eller 60 personer ska serveras.

Morsan och farsan däremot älskade "dagenefterstekta" men då fick jag och syrran nåt annat.
Citera
2023-12-27, 16:30
Medlem
Fan jag känner ingen som gör kroppkakor i kretsen... Får väl försöka själv nån dag..
Citera
2023-12-27, 16:33
Medlem
Citat:

Jag kan naturligtvis äta det om jag blir tvingad eller svälter...men nää det är inget jag tycker om eller uppskattar.

Har heller aldrig fått en förfrågan på jobbet (kock) om stekta kroppkakor däremot om kokta men det är ju ett j*vla jobb om 40-50 eller 60 personer ska serveras.

Morsan och farsan däremot älskade "dagenefterstekta" men då fick jag och syrran nåt annat.
Ja du ser.. Blir en väldigt go smak av det brynta.
Citera
2023-12-27, 16:36
Medlem
Citat:

När jag ätit det på restaurang som hänt några gånger så har det alltid varit norrländska vita å ca halva storleken mot vad jag är van vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in