Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Kalle läggs såklart inte ner. Det är för rätt många svenskar, dvs icke troende kristna och aktivt kyrkliga, en del av julen liksom jultomten och julklappar.
Ärligt talat så struntar nog SVT i vad det skulle kosta om Disney kräver jättemycket betalt .

Dalande tittarsiffror eller inte, det hade helt enkelt blivit folkstorm om det lades ner
Citera
2023-12-27, 12:43
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Det har ju börjat diskuteras även ur kostnadssynpunkt: https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fingen-mer-kalle-p%25C3%25A5-julafton-fuck-off-svt-v0-qw6sl4iyjm4 c1.png%3Fs%3D1755e67b198ff3744c12f6c206e6cb23d7c74 fdf

Då därför har vi tre publicservice bolag varav den arbetsmarknadspolitiska åtgärden UR är ett...

Licenser blir dyrare och dyrare, kan själv tycka att Kalle på julafton är en vettig "investering" speciellt i jämförelse med många sport evenemang där SVT betalar multum "bara för att".

Själv slutade jag se på tablålagd tv när jag flyttade hemifrån för 20 år sedan, sport ser jag på puben, film och serier streamas. Så är jag ens delvis representativ bör ju SVT, SR innom bara några år kunna krympa ner till två radiokanaler som är ett sammanslagna p1, p2 och ev p4 och en tv kanal, där dport och underhållning så som På spåret, melodifestivalen, VM mm är bort rensatt
Citera
2023-12-27, 12:54
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Hade nöjt mig med att de plockade ur Tomtens julverkstad och piff och puff-delen och fimpat resten.
Har aldrig riktigt förstått charmen med att kolla på en trailer till Djungelboken på julafton.

Sedan känns Disney i sig lite förlegat, då de producerat kalkon efter kalkon de senaste åren där huvudkaraktärens ras varit viktigare än att filmen i sig är sevärd.
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Det som är fint med Kalle Anka är att det är en tradition man har minne av som barn. Jag vill att barn som växer upp idag också ska ha någon stark jultradition.
Sorgligt men sant, den enda traditionen dumsvenne har kvar att föra vidare till sina barn och barnbarn är ett gäng trailers till ett amerikanskt företags produkter.

Kanske hade Reinfeldt rätt när han sa att det ursvenskna blott var barbari.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2023-12-27 kl. 13:04.
Citera
2023-12-27, 13:03
Medlem
Är det inte bara medelålders personer som tycker Kalle är viktigt?
Dvs. de som har växt upp med detta för 40-50 år sedan.

Men tittar verkligen dessa personer på Kalle längre eller tycker de bara att Kalle är en del av Julen trots att de själva inte längre tittar?

Har svårt att tro att barn av idag tycker det är bra.
Citera
2023-12-27, 13:05
Moderator
Carlboms avatar
Kalle Anka på julafton var stort en gång i tiden när ungar var svältfödda på att se tecknat öht. Det fanns bara två kanaler och enda chansen att få se tecknat var en kort Tom & Jerry-film efter Lilla Sportspegeln eller Linus På Linjen ibland. Barn blev t.o.m exhalterade av det lilla tecknade introt till Anslagstavlan, så jävla lite tecknat fanns det förr.

När fler kanaler kom och tecknat blev något barn kunde se på när som helst i princip så föll intresset för Kalle rätt snabbt. Idag räknas väl Kalle Anka inte ens som "tecknat" för barnen? De är vana vid datoranimerade grejer som de kan välja av i överflöd från olika streaming-tjänster.

För min del kan gärna fimpa Kalle på julafton. Töntig tradition och den är inte vacker på ett sätt som gör den värd att bevara. Jag gillar i så fall mer försöket med att instifta nån form av Astrid Lindgren-jul. Det är blandat med gammalt för de vuxna och nyanimerat för barnen.
Senast redigerad av Carlbom 2023-12-27 kl. 13:22.
Citera
2023-12-27, 13:06
Medlem
Ungarna har ju tecknat året om
Så lägg ner skiten
Citera
2023-12-27, 13:28
Medlem
namnskylts avatar
Rent teoretiskt är väl hela julen förlegad om vi nu ska vara sådana. Majoriteten av svenskarna identifierar sig som ateister eller icke-troende. Men vissa saker har en tendens att leva kvar. Så som mång hedniska traditioner levde kvar in i den kristna julen, har kristna traditioner levt kvar in i den "ateistiska julen".

Kalle Anka kommer nog dessvärre med tiden eventuellt försvinna. Dagens barn och ungdomar har inte samma tittarmönster och förstår nog inte konceptet med att titta på analog-tv och se disney som nått "exotiskt". Deras barn kommer inte tvingas till att se det, och där igenom kommer traditionen sakta dö ut. Dagens föräldrageneration är den sista som upprätthåller traditionen. Dom skarvar mellan det nya tv-tittandet och det gamla. Att se på Kalle är en påminnelse från deras barndom och inte så mycket mer än så.

Så om några år kommer det bara vara mormor och morfar som tittar på Kalle kl 15.00. På samma sätt som deras morföräldrar pråmt skulle åka på julottan "för det är tradition".
Citera
2023-12-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Okej nu har jag läst på. Jag reserverar mig förvisso för att Wikipedia inte är den trovärdigaste av källor , men vad jag fått fram så vittnade Disney i ett utskott som ville spåra kommunister och kommunistsympatisörer . Jag orkar inte i detalj redogöra för vad som står i artikeln men kortfattat så skulle jag inte påstå att man kan beskylla Disney för att ha varit kommunist . Du ska nog inte ta allt du läser så bokstavligt. SVT må ha varit kommunistiska för länge sen , men man kan knappast beskylla Disney för detta .

Skippa wikipedia helt, då det kontrolleras av jesuiter, frimurare och katolska kyrkan.
Bildsök "masonic disney" och prova youtubekanalerna "chatzefratz" samt G.I.U.R.E.H.
samt se alla videos från denna kanal, för en förnyad världsåskådning:

https://youtu.be/Jzl33JaldWI?si=gU3yAIFBWH790Lgn
Citera
2023-12-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Rent teoretiskt är väl hela julen förlegad om vi nu ska vara sådana. Majoriteten av svenskarna identifierar sig som ateister eller icke-troende. Men vissa saker har en tendens att leva kvar. Så som mång hedniska traditioner levde kvar in i den kristna julen, har kristna traditioner levt kvar in i den "ateistiska julen".

Kalle Anka kommer nog dessvärre med tiden eventuellt försvinna. Dagens barn och ungdomar har inte samma tittarmönster och förstår nog inte konceptet med att titta på analog-tv och se disney som nått "exotiskt". Deras barn kommer inte tvingas till att se det, och där igenom kommer traditionen sakta dö ut. Dagens föräldrageneration är den sista som upprätthåller traditionen. Dom skarvar mellan det nya tv-tittandet och det gamla. Att se på Kalle är en påminnelse från deras barndom och inte så mycket mer än så.

Så om några år kommer det bara vara mormor och morfar som tittar på Kalle kl 15.00. På samma sätt som deras morföräldrar pråmt skulle åka på julottan "för det är tradition".

"Julen" är sataniskt dravel som djävulen lyckats trassla ihop med det Kristna glädjebudskapet om att Kristus frälser (betyder räddar) från den här världen.
Kristus vad oss om en del saker vi borde göra, fira hans födelse var dock inte en av dom. Ingenstans i Bibeln står det att Kristus föddes i December .

Sök gärna "christmass exposed" för ytterligare info
Citera
2023-12-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Blir det då tjeckisk dockfilm igen? Politisk uppfostran. Kanske från Nordkorea idag då Tjeckien gått vidare.
Det skulle vara uppfriskande om man kunde få se Balthazar fira julen och få någon genial idé.
Citera
2023-12-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Skippa wikipedia helt, då det kontrolleras av jesuiter, frimurare och katolska kyrkan.
Bildsök "masonic disney" och prova youtubekanalerna "chatzefratz" samt G.I.U.R.E.H.
samt se alla videos från denna kanal, för en förnyad världsåskådning:

https://youtu.be/Jzl33JaldWI?si=gU3yAIFBWH790Lgn
Du ber mig skippa Wikipedia samtidigt som du själv hänvisar till nån högervinklad propagandasajt på Youtube Det vet väl alla att Youtube mer och mer svämmat över av högerpropaganda på sistone?

Hade Youtube följt sina egna regler så hade dom för länge sen bannlyst dessa sidor .

Jag har redan medgett att Wiki inte är den allra trovärdigaste av källor men din källa var ju inte mycket bättre . Dessutom vill nog inte Svenska Kyrkan bli förknippade med ditt tuggande om kommunismen .
Senast redigerad av Azdz 2023-12-27 kl. 13:58.
Citera
2023-12-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Blir det då tjeckisk dockfilm igen? Politisk uppfostran. Kanske från Nordkorea idag då Tjeckien gått vidare.

Tror på fyra avsnitt av "TÅRTAN"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in