2023-12-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Nedskärningar hos polisen leder till nedskärningar bland träden. Nu är det bevisat.
Poliskåren och åklagarmyndigheten i Lund torde vara landets mest konflikträdda
och vänsterorienterade. All invandrarrelaterad, eller
misstänkt invandrarrelaterad brottslighet läggs
omedelbart till handlingarna utan förundersökning.
När gangsters från Malmö tar en tio minuters tågresa
till Lund för att råna lundabor får brottsoffren rådet att
avstå från anmälan. Dels för att fallen är svårlösta,
dels för att om orcherna mot förmodan skulle åka fast
riskerar både brottsoffer och polis att råka ut för
hämndaktioner från anhöriga.
Citera
2023-12-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
156 träd enligt Sydsvenskans senaste artikel, nu när kommunen räknat ordentligt
https://www.sydsvenskan.se/2023-12-2...e-for-miljoner

Hur i helvete kan man säga ner 156 träd i en park vid samma tillfälle utan att någon märker något? Någon är väl alltid ute med hunden?
Citera
2023-12-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tja vad får man ut av att hämnas… fråga en av alla dessa skolskjutare. Egenterapi?

Men teorin om ekonomiska motiv är faktiskt inte så dum. Hårda tider.

Om man kollar på snitten i Sydsvenskan hur träden är nedsågade, så är det ingen galning utan någon som är van att såga ner träd och trädgårdsarbete. Alla snitten är i exakt samma vinkel och gjort med någon typ av motorsåg. Folk som inte är vana vet inte hur såga i träd och hur få dem falla på rätt håll, samt riskerar även att såga så tosigt att trädet kan falla mot klingan och få trädet att sätta sig i den.
Jag skulle garanterat sätta mina slantar på antingen någon som är sur över de förlorat upphandlingen med dessa träden, det förra företaget som hoppas på lite mer jobb och pengar eller något annat företag.
Har själv sågat ner en del träd för massa år sedan i militären som kock, där pannorna eldades med ved. Det där är som sagt ingen galning utan det är någon genomtänkt agenda bakom det, vad är frågan.
Såga ner träd är också rätt fysiskt jobbigt, speciellt så många som 156 st. Jag tvivlar på att någon som är arg verkligen liksom lyckas vara så förbannad att de håller ångan uppe med rena ilska för att såga ner så många träd.
Citera
2023-12-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om man kollar på snitten i Sydsvenskan hur träden är nedsågade, så är det ingen galning utan någon som är van att såga ner träd och trädgårdsarbete. Alla snitten är i exakt samma vinkel och gjort med någon typ av motorsåg. Folk som inte är vana vet inte hur såga i träd och hur få dem falla på rätt håll, samt riskerar även att såga så tosigt att trädet kan falla mot klingan och få trädet att sätta sig i den.
Jag skulle garanterat sätta mina slantar på antingen någon som är sur över de förlorat upphandlingen med dessa träden, det förra företaget som hoppas på lite mer jobb och pengar eller något annat företag.
Har själv sågat ner en del träd för massa år sedan i militären som kock, där pannorna eldades med ved. Det där är som sagt ingen galning utan det är någon genomtänkt agenda bakom det, vad är frågan.
Såga ner träd är också rätt fysiskt jobbigt, speciellt så många som 156 st. Jag tvivlar på att någon som är arg verkligen liksom lyckas vara så förbannad att de håller ångan uppe med rena ilska för att såga ner så många träd.

Precis, en amatör skulle med all sannolikhet sågat horisontalt. När man vinklar hjälper vikten av trädet dig med att såga, det blir lättare. En Silky tex kunde också gjort det här jobbet , men har inte sett bra nog bilder för att ha nån mening om vilket verktyg som använts. Men altså 156 träd.. det tyder vel kanske på nån form av motor/el-verktyg. Det är jäävligt mycket jobb.

Eller låt mig säga såhär, om det inte använts något verktyg med motor, då har det med all sannolikhet varit flera stycken som varit med om det.

En gåta är det.
Citera
2023-12-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Precis, en amatör skulle med all sannolikhet sågat horisontalt. När man vinklar hjälper vikten av trädet dig med att såga, det blir lättare. En Silky tex kunde också gjort det här jobbet , men har inte sett bra nog bilder för att ha nån mening om vilket verktyg som använts. Men altså 156 träd.. det tyder vel kanske på nån form av motor/el-verktyg. Det är jäävligt mycket jobb.

Eller låt mig säga såhär, om det inte använts något verktyg med motor, då har det med all sannolikhet varit flera stycken som varit med om det.

En gåta är det.
Med den mängden av träd, så är det ändå jobbigt och dessutom denna årstid när det är både kallt och risk för man åker på ett rejält ryggskott om man håller på något sådant ansträngande ute, så tror jag mer på någon typ av arbetslag som sågat ner dem. Snitten är från någon typ av motorsåg. Det ser inte så jämnt ut med vanlig sågklinga
Citera
2023-12-28, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Min spontana gissning blir att ett större antal "våtmarkskramare" haft julfest, bärandes på varsin grensax eller mindre såg. Det skulle vara intressant att få veta om jag hade rätt...

Varför skulle "våtmarkskramare" såga ner träden?
Citera
2023-12-28, 03:23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miller-20
Det har jag redan svarat på i ett tidigare inlägg.
Citera
2023-12-28, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det har jag redan svarat på i ett tidigare inlägg.

De stämmer nog men undrar hur du kom fram till detta? Tror verkligen du har något på spåren.
Citera
2023-12-28, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miller-20
För att klimatsekten anser att alla träd bör sågas ned och grävas ned i jorden eller i våtmarker, eftersom det inverterar användningen av fossila bränslen, som de tror leder till jordens undergång.
Citera
2023-12-28, 06:16
Medlem
Har ni ens sett våtmarkskramare? Nej, det har ni inte gjort. Lika lite som de har sett våtmarker.
Deras spaghettiarmar kan inte bära runt på motorsågar, än mindre starta dem och använda dem.

Däremot har vi tidigare haft trädmordsblattar som dödat träd i Sverige för att de hatar Sverige.
Citera
2023-12-28, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Har ni ens sett våtmarkskramare? Nej, det har ni inte gjort. Lika lite som de har sett våtmarker.
Deras spaghettiarmar kan inte bära runt på motorsågar, än mindre starta dem och använda dem.

Däremot har vi tidigare haft trädmordsblattar som dödat träd i Sverige för att de hatar Sverige.

Våtmarkskramare kan ju faktiskt vara en hållbar teori, men sedan att såga ner alla de där träden och hellre vilja ha kvar det blåshålet som det faktiskt är när det bara är ren åkersmark, där man nu bebyggt.
Trädmordsblattar tror jag knappast på skulle kunna vara så här sofistikerade. Om det är hugget lite i träden, så kan det vara sådana dårar.
Jag tycker det kanske skulle kunna vara på tiden om vi snart kunde fundera över möjligheter att använda sig av satelittkamera. Vi har ju mycket satelliter som snurrar runt jorden och fotar och filmar i olika syften och frågan är väl om polisen inte också snart borde ta del av detta i sina utredningar. Jag tycker att ex. vid stölder av statyer, trädmarodörer och hundplågare är sådant man nog skulle. Frågan är väl hur mycket man kan se, men åtminstone kan man väl få fram tidpunkter, tillvägagångsätt, hur det rör sig och en del annat som man kan ha och bygga vidare på. Detta att bara lägga ner det hela direkt när det hamnar på deras bord som de gör nu är ju inget annat än en ren skandal
Senast redigerad av Kammadaj 2023-12-28 kl. 06:40.
Citera
2023-12-28, 07:10
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Någon har sågat ned ett hundratal träd i nyanlagda Kunskapsparken i lundastadsdelen Brunnshög. Varje träd kostar ca 10 000 kr, ett sabotage som således belastar skattebetalarna med ca en miljon kronor.
Polisen har redan lagt ned utredningen.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...edsagade-trad/

Vem har gjort detta och varför? Att såga ned 100 träd över en 2 km lång sträcka är inget litet projekt.

Någon som velat köpa marken och/eller projektera den för annat ändamål? Hyrda migranter iklädda arbetskläder för att inte väcka onödig uppmärksamhet, som redan lämnat landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in