2024-01-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det går väl iofs att göra som biluthyrningsfirmorna, dvs att reservera ett belopp på kortet motsvarande de rätter/mat och dryckespaket kunden valt.
Men i normalfallet så betalas krogbesök med kreditkort, även notor på 80.000 kr.
För att undgå stämning måste dock krogen ha samma regler för alla, sen kan krogen givetvis välja att inte reservera om det sitter ljushyade svenskar vid bordet kontra tjuvaktiga zigenare.

Funkar inte så. Men man tar emot bokningar via mail och kollar upp företagets kreditvärdighet innan. Finns inte företaget registrerat på Alla bolag och visat inkomst senaste åren, så kan det vara en varningslampa. Troligtvis har man inte kollat upp detta, men valt att gå på rutin.. som de ziggisarna i detta fallet har utnyttjat eftersom de gjort sin läxa.
Citera
2024-01-10, 13:58
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Återigen, många företag väljer enbart restauranger som tar faktura. Hur tror du att de då väljer att göra om ett seriöst företag vill äta där med 30 av sina anställda? Vi håller inte på med att deponera kontanter eller betalar i förskott för något vi inte vet vad det kommer att kosta när vi är ute. Det är faktura som gäller och jag vet inte någon restaurang som nekat oss det. Betala i förskott gör man på McDonalds.

Dessa var privatpersoner, inte ett företag.

Och ska det faktureras gör man upp innan, inte springer iväg till en taxi utan att säga nått.
Citera
2024-01-10, 14:14
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Dessa var privatpersoner, inte ett företag.

Och ska det faktureras gör man upp innan, inte springer iväg till en taxi utan att säga nått.
Just det var väl lite oklart. I första artiklarna stod de att det var ett företag med anställda och familjer som åt julmiddag. Det verkar såklart ha varit en ren bluff. Du har rätt och restaurangen har säkert bättre rutiner för det numera

När vi bokar brukar det ofta ske med en kontakt, man ringer till restaurangen och bokar bord och vi säger att vi vill betala med faktura. Lite mejlkorrespondens följer med det, men det brukar resultera i en bekräftelse hur allt ska gå till. Nu jobbar jag för ett stort börsnoterat företag så det brukar aldrig bli några problem. Men om Barrys betong och kebab gör samma sak så kanske det kan uppstå misstänksamhet. Men det kan vara jättelätt att bli lurad, tyvärr.
Citera
2024-01-10, 14:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Just det var väl lite oklart. I första artiklarna stod de att det var ett företag med anställda och familjer som åt julmiddag. Det verkar såklart ha varit en ren bluff. Du har rätt och restaurangen har säkert bättre rutiner för det numera

När vi bokar brukar det ofta ske med en kontakt, man ringer till restaurangen och bokar bord och vi säger att vi vill betala med faktura. Lite mejlkorrespondens följer med det, men det brukar resultera i en bekräftelse hur allt ska gå till. Nu jobbar jag för ett stort börsnoterat företag så det brukar aldrig bli några problem. Men om Barrys betong och kebab gör samma sak så kanske det kan uppstå misstänksamhet. Men det kan vara jättelätt att bli lurad, tyvärr.

Jag har heller aldrig upplevt att det har varit problem att äta på arbetsgivarens bekostnad och betala med faktura. Det gör vi lite då och då, och på de flesta ställen är vi antagligen kända för att vi har käkat där förut, men det brukar inte vara några problem på nya ställen heller.

Precis som du säger är det absolut inget konstigt i sig om en restaurang serverar mat som skall faktureras. Det är snarare helt normalt förfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De kreditkollar sannolikt bolaget normalt. Här kan man ju inte ha gjort det.

Att det rutinmässigt skulle göras kreditupplysningar i samband med sådana här bokningar tvivlar jag starkt på.
Citera
2024-01-10, 14:50
Medlem
Merwinnas avatar
Det är ju tokigt att detta ärende endast utreds för att "det är stort allmänintresse" och tidningarna skriver om det. Tänk så många företag och även privatpersoner som blir bedragna på stora belopp, och aldrig får någon hjälp! Där krävs det en skärpning.
Citera
2024-01-10, 14:59
Medlem
brianpedersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Där fick Henrik Linbacke en smäll på fingrarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1204495

Sikke et cirkus!
Citera
2024-01-10, 15:20
Medlem
Studsbolls avatar
Ziggesmutsen trodde att de skulle klara sig ännu en gång men pressen på polisen att faktiskt göra sitt jobb blev för stor. Det.är verkligen ett allmänintresse att dylikt avfall inte slipper undan.
Citera
2024-01-10, 18:20
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Åklagaren sade alltså inte så? Har du bevis för det?
Vilket då att åklagaren sade: "smäll på fingrarna" eller "körde över polisen"?
Hur gammal är du igentligen, man måste kunna fatta sammanhang och hur man kommunicerar internt respektive externt för att fatta, vilket du tydligen inte gör.
Citera
2024-01-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Vilket då att åklagaren sade: "smäll på fingrarna" eller "körde över polisen"?
Hur gammal är du igentligen, man måste kunna fatta sammanhang och hur man kommunicerar internt respektive externt för att fatta, vilket du tydligen inte gör.
Åklagaren sade uttryckligen att han tog upp fallet igen på grund av allmänhetens intresse och att han hade respekt för polisens beslut. I din värld betyder det att han smäller polisen på fingrarna. Suck.
Citera
2024-01-10, 18:40
Citat:
De kreditkollar sannolikt bolaget normalt. Här kan man ju inte ha gjort det.

Precis! Hade just tänkt att skriva det. Får man en "stor" beställning, så kollar man betalningsförmågan hos beställaren innan man bekräftar ordern. Detta oavsett om betalning skall ske direkt vid leverans eller per faktura. Lätt gjort via nätet numera och kostar inte så många kronor. I detta fall är ju "produkten" dessutom förbrukad iom leverans... Vid negativt resultat på kollen, begär man en bankgaranti.

Lita inte ens på att ett företag eller en person, med gott renommé sedan länge, är solida – det är deras soliditet vid beställningstillfället som gäller. Det kostade mig några miljoner SEK att lära mig det i min gröna(re) ungdom (även då gällde det en "specialleverans"), och då hade jag ändå anlitat en professionell försäljare – som förlitade sig på beställarens renommé...

Det är lätt att vara efterklok, men jag rekommenderar alla presumtiva företagare att gå en företagarkurs, det kan spara dem många bekymmer.
Citera
2024-01-10, 18:43
Medlem
Finns det något företag ö h t - o vilken företagsform o vilken ägare.

Om det nu finns vad är verksamheten - bedriva och sia framtida förutsägelser möjligheter hos enskilda personer bland allmänheten?
Citera
2024-01-10, 18:55
Citat:
Bra, för det är ju helt horribelt att lägga ner stöld/bedrägeri på de beloppen.
Man undrar vad Linbacke tänkte med när han hävdade att det skall drivas civilrättsligt.
Det är ju samma brott som att gå in och packa på sig varor i vilken butik som helst och sedan dra utan att betala.

I det här fallet hade dock restaurangägaren – efter många om och men – skickat en faktura, och då blir det ju "normalt" ett civilrättsligt ärende, såvitt jag förstår. Gäldenären har att protestera mot fakturan innan förfallodagen, vilket väl blir knepigt i detta fall. Lita inte på min "juridik" – men jag inbillar mig att alternativet vore att visa, att gäldenären vid beställningstillfället inte hade betalningsförmåga och därmed begick bedrägeri vid beställningstillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in