2024-01-11, 02:30
Citat:
Ursprungligen postat av Truman Capote
Lagen, ja. Jag minns när jag körde taxi i slutet av 80-talet. Jag fick körning med fyra stycken och när vi kommit fram klev alla ut. Pengarna! ropade jag. Jag betalar men jag ska bara handla först, sa en av dem och försvann in i en närbutik. De andra försvann och jag satt där och gnisslade tänder. Efter en stund kom killen ut ur butiken - och passerade förbi mig. Jag hoppade ut och konfronterade honom. De andra då, varför ska inte dom betala, säger han då. Men du sa att du skulle betala, blev mitt svar. Jag har inga pengar, mannen, sa han. Då var jag färdig att ge honom ett kok stryk, lyfte honom i kragen, skrek och härjade, men han tyckte bara helt lugnt att ”döda mig då”. Jag besinnade mig och tänkte att jag skulle ta honom till polisen, men avslutade det hela med några väl valda och fula ord till detta mänskliga vrak, gjorde ett bomkvitto och for vidare.

Nu var ju detta långt ifrån lika mycket pengar, men likheten är att vissa helt enkelt står utanför lagen, och har inget att mäta ut heller.

Du skulle ha kallat på polisen! Du vet inte huruvida personen, och övriga passagerare, i verkligheten hade något att mäta ut – i värsta fall skulle hen och kompisarna ha tvingats att leva på existensminium under ett antal år — eventuellt genom avdrag från soc.bidraget — men du hade så småningom fått dina ärligt förvärvade pengar. Med ränta och, om så vore fallet, ränta på ränta dessutom. Vissa personer sätter i system att påstå sig inte ha några tillhörigheter och därigenom klara sig från att göra rätt för sig. Verkligheten har visat, att så ofta inte är fallet. Var inte "blöt" – kalla på polis om någon inte vill betala för sig! Det kostar dig ingenting. (Har några kriminalare i släkten som har bett mig vidarebefordra detta, efter att jag har rådfrågat dem).
Citera
2024-01-11, 02:37
Medlem
Svårt ändå att tycka synd om restaurangägaren. Det dräller in 30+ zigenare och han tycker att läget verkar vara helt okej? Börjar pytsa ut dyr mat och dyra dryckespaket. Hur trodde han egentligen att det här lilla mångkulturella äventyret skulle sluta?
Citera
2024-01-11, 03:08
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Svårt ändå att tycka synd om restaurangägaren. Det dräller in 30+ zigenare och han tycker att läget verkar vara helt okej? Börjar pytsa ut dyr mat och dyra dryckespaket. Hur trodde han egentligen att det här lilla mångkulturella äventyret skulle sluta?

Vi (åtminstone jag) vet ju inte, när restaurangägaren blev medveten om "äventyret". Hur som helst verkar det ju inte ha funnits några rutiner för att hantera det. Det vittnar om en brist i utbildning i företagande i branschen, såväl för företagaren som de anställda.
Citera
2024-01-11, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Vi (åtminstone jag) vet ju inte, när restaurangägaren blev medveten om "äventyret". Hur som helst verkar det ju inte ha funnits några rutiner för att hantera det. Det vittnar om en brist i utbildning i företagande i branschen, såväl för företagaren som de anställda.

Han har haft restaurangen i över åtta år. Något måste han väl kunna om företagande i den branschen?
Citera
2024-01-11, 04:11
Medlem
Vad riskerar han för straff, fängelse?
Citera
2024-01-11, 06:35
Medlem
Imzadis avatar
Swedish £6,000 dine and dash investigation reopened.

https://www.bbc.com/news/world-europe-67933642
Citera
2024-01-11, 09:04
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Han har haft restaurangen i över åtta år. Något måste han väl kunna om företagande i den branschen?

Man kan ju tycka det, ja. Han har väl haft "tur" innan det här hände?
Citera
2024-01-11, 09:56
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Åklagaren sade uttryckligen att han tog upp fallet igen på grund av allmänhetens intresse och att han hade respekt för polisens beslut. I din värld betyder det att han smäller polisen på fingrarna. Suck.
Ändå gulligt av dig att vara så naiv.
Citera
2024-01-11, 10:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Swedish £6,000 dine and dash investigation reopened.

https://www.bbc.com/news/world-europe-67933642

Heder åt åklagaren.

”On Wednesday, prosecutor Henrik Nordquist told Sydsvenskan that while he respected the police's decision, he had made a different assessment.
He said the case was reopened because of major public interest.”

Hoppas han slipper DO. För vissa folkgrupper vore straffarbete återinföras. Gruvbrytning i Norrland blir det första jag kan komma på. Med spade och hackor. Sverige har blivit en fristad för utsugning av samhällets resurser.
Citera
2024-01-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Ändå gulligt av dig att vara så naiv.
Tragiskt att så många tar det okända för självklart.
Citera
2024-01-11, 12:48
Medlem
Harry_s avatar
all reklam är bra reklam
undrar vad dom skulle ha fått pröjsa för att höras o synas så mycket som Atmosfär annars
sen slipper han nog betala momsen för förlusten
Citera
2024-01-11, 15:56
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
all reklam är bra reklam
undrar vad dom skulle ha fått pröjsa för att höras o synas så mycket som Atmosfär annars
sen slipper han nog betala momsen för förlusten

Det är en sida av saken. Frågan är, vilket klientel "reklamen" lockar till sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in