Citat:
Lagen, ja. Jag minns när jag körde taxi i slutet av 80-talet. Jag fick körning med fyra stycken och när vi kommit fram klev alla ut. Pengarna! ropade jag. Jag betalar men jag ska bara handla först, sa en av dem och försvann in i en närbutik. De andra försvann och jag satt där och gnisslade tänder. Efter en stund kom killen ut ur butiken - och passerade förbi mig. Jag hoppade ut och konfronterade honom. De andra då, varför ska inte dom betala, säger han då. Men du sa att du skulle betala, blev mitt svar. Jag har inga pengar, mannen, sa han. Då var jag färdig att ge honom ett kok stryk, lyfte honom i kragen, skrek och härjade, men han tyckte bara helt lugnt att ”döda mig då”. Jag besinnade mig och tänkte att jag skulle ta honom till polisen, men avslutade det hela med några väl valda och fula ord till detta mänskliga vrak, gjorde ett bomkvitto och for vidare.
Nu var ju detta långt ifrån lika mycket pengar, men likheten är att vissa helt enkelt står utanför lagen, och har inget att mäta ut heller.
Nu var ju detta långt ifrån lika mycket pengar, men likheten är att vissa helt enkelt står utanför lagen, och har inget att mäta ut heller.
Du skulle ha kallat på polisen! Du vet inte huruvida personen, och övriga passagerare, i verkligheten hade något att mäta ut – i värsta fall skulle hen och kompisarna ha tvingats att leva på existensminium under ett antal år — eventuellt genom avdrag från soc.bidraget — men du hade så småningom fått dina ärligt förvärvade pengar. Med ränta och, om så vore fallet, ränta på ränta dessutom. Vissa personer sätter i system att påstå sig inte ha några tillhörigheter och därigenom klara sig från att göra rätt för sig. Verkligheten har visat, att så ofta inte är fallet. Var inte "blöt" – kalla på polis om någon inte vill betala för sig! Det kostar dig ingenting. (Har några kriminalare i släkten som har bett mig vidarebefordra detta, efter att jag har rådfrågat dem).
Frågan är, vilket klientel "reklamen" lockar till sig...