Alla personer på mitt jobb använder det. Har personligen slutat använda det lika mycket som tidigare. För mycket woke. Finns alternativ, t.ex llama.cpp med valfri modell.
betalvarianten
Använder den till att spruta ideer.
Upptäcka fel i texter
Söka efter källhänvisningar
kan inte räkna ut nettolön till underkonsult efter skattetabell och faktureringsbelopp utan man får sitta och träna den. ja den lär sig väl inget.
och nu sist i går julrim - skitkass
Managementkonsult
Jag kör betalvarianten.
Egenföretagare med massa olika tjänster och bolag kors o tvärs, så jag jobbar inte med "en sak" utan gör massa olika saker om dagarna.
Hjälper mig med allt från programmering till textidé.
Lite förtydligande, ibland kör man fast när man kodar eller gör saker onödigt komplicerade. Då är GPT4 riktigt vass att förenkla, korta ner eller göra en funktion bättre.
Så när hjärnan är trött är det väldigt bra att ha.
Eller leta fel i kod, när man glömt en ; eller ' och fasiken inte ser den, så går det fortare att fråga GPT än att leta igenom koden en gång till.
Har sett många som inte ens kan koda använda den och det blir ju därefter också, GPT är inte fulländad, det fungerar men ju fler rader desto fler fel gör den. Men som komplement till någon som kan koda är den okej-ish.
Eller typ "skriv ett bash-script för att komprimera alla filer i /var/log till /backup en gång per dygn och skicka det till en ftp".
Det går fortare för mig att skriva det till GPT, än att skriva scriptet själv, trots att jag skriver snabbt. Inte direkt driftkritiska saker man låter GPT göra, men skitgörat låter jag den gärna pilla på.
Liknande med textidé till hemsidor, man ber den skriva något om t.ex. fräsning i aluminium och vips så har man en bra idé till text, och kan arbeta om den själv.
Det är svårare under press att skriva något själv om ämnen man kanske inte behärskar där kunden inte lämnat textkällor de vill använda.
Har också använt den för att skapa tjänster, bl.a. ett AB vi drog upp nyligen.
Vi hade en produkt som gör en specifik sak, vi tjatade lite på GPT att komma på fler saker som man kan göra med just denna och fick en lista på 20-tal grejjer, varav 4 numera är tjänster i bolaget, utöver den vi kom på från början, de blev huvudtjänster och den vi själva kommit på från början blev lite sekundär.
GPT4 är en fin idéspruta, komplement till det man redan kan för att leta fel, utöka eller förbättra.
Men att göra allt från 0 till 100% helt med GPT tycker jag inte riktigt håller än, texterna blir väldigt mekaniska och amerikaniserade, koden blir lullig och ofta felande eller onödigt omfattande, men på god väg.
Hör hela tiden att GPT kommer ta mitt "jobb", glöm det. Kan man inte koda så har man också väldigt svårt att beskriva för GPT hur en funktion ska fungera, vilka delar som behövs och vad för data som behöver sparas - och hur.
Framöver kommer vi säkert få se AI som kan programmera från början till slut, men vi är långt borta ännu.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!