2007-07-20, 14:34
Bannlyst
Sedan Krister Petterson lämnade skutan med Uti vår hage har det bara gått utför. Började förvisso ett par år innan. Men det är just alla upprepningar med slutpoängen.

Slötittade igenom senaste numret när man var och handlade. Då var det någon historia om 87:ans morsa som försökte sno majorens ciggisar. I ett annat nummer var det 2 serier i rad som handlade om Översten och hans svärmor med slutpoängen att hon aldrig skulle komma tillbaks. Dvs samma upprepande sak

Tidningen firar väl 70 års jubileum nu? Rätt starkt ändå, men det borde ändå vara dags att avsluta tidningen med flaggan i topp. Och eventuellt fortsätta köra repriserna i 87:an
Citera
2007-07-21, 20:54
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Håller i viss mån med, saknar lite Egerbrandts lite "klassiska" stil på 91an, Petersson och Darnell... Gert Lozell är väl den som håller stilen dock. Jag måste säga att jag sällan skrattat så mycket som den som var för nåt nummer sen när 87an tappade badbyxorna på stranden och fastnade i en poliskontroll etc... Nog är Gissberg bra också, men men... Nordlund borde de kasta ut!
Citera
2007-07-25, 22:45
Medlem
Enrödtråds avatar
Har slutat köpa 91:an i affär, den är inte värd pengarna längre, tidigare prenumererade jag till och med. Gert Lozell är för övrigt den bästa tecknaren.

Gillar dock 91:an och har behållit alla ex genom åren och har ca 500 st.
Det är väldigt kul att bläddra i de lite äldre exemplaren ibland.
Citera
2007-07-26, 06:20
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobbelaar
Prenumeredade på 91an i mitten på 90-talet, och kommer ihåg en episod där ladsen plockar upp ett gäng lottor i sin lastbil, för att de skulle slippa gå i ösregnet. Givetvis plockar kvinnsen av sig in till skinnet och vissar både tutta och murra. Numret efter, bestod hela insändarsidan av arga feminister som tyckte att 91an bidrog till att sprida en osund bild av kvinnokroppen, och annat.

Bergendorff gjorde givetvis avbön, bara för att rita någon liknande episod med nakna tjejer två nummer senare.

91:an har pressläggning på runt sex månader så det som du skriver är en omöjlighet. Men visst, de visade sex och sex månader senare så svämmade insändarsidan över.

Men det var ju några rabiata som skrek emot sex, samma personer som fortfarande skriver till 91:an mot väggen.
Citera
2007-07-26, 06:38
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Nr 1 1989 ligger på våran toalett och den tidningen har inte ett jävla skämt som ens är marginellt underhållande.
Citera
2007-07-26, 18:18
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Nr 1 1989 ligger på våran toalett och den tidningen har inte ett jävla skämt som ens är marginellt underhållande.

91:an var bra mellan 94-99 ungefär, och då menar jag riktigt bra.
Citera
2007-07-27, 19:51
Medlem
Man undrar hur många som prenumererar på den tidningen idag. 91:an är väl en av de svenskaste serier vi har idag, en serie som är gammal och god så att säga, på samma sätt som folk menar att Allsång på Skansen är det svenskaste vi har. Nåväl, upplagorna har väl sjunkit en hel del de senaste åren men det är säkert ingen fara för tidningen än så länge. Men jag skulle inte slå vad om att tidningen finns om 15 år.
Citera
2007-07-27, 21:27
Medlem
raskenss avatar
Tror nog 91:an kommer att finnas kvar en lång tid framöver vore trist annars. Även om den kanske har haft en höjdpunkt så känns tidningen fortfarande hyfsat trevlig. Med sån lång utgivningstid är den ju en institution också.

En reflektion. Ja undrar hur en seriefigur av denna typ skulle fungera utomlands. Den enda humorserien med militärt drag jag spontant kommer på från något annat land är Knasen. Har svårt att tänka mig en tysk 91:an, Hade nog inte uppstått heller med tanke på deras historia.
Citera
2007-07-27, 21:45
Medlem
grens avatar
Precis vad jag känner. När jag var liten på 90-talet så var 91:an intressantare, men när jag köpt på senare år så har jag bara blivit besviken. Jag trodde det berodde på att jag vuxit ur humorn, men uppenbarligen tycker andra samma sak. De flesta serierna är bara en historia som saknar poäng. Det finns ingen spänning, ingen rolig slutkläm, ingenting.

Synd att en kult-serie ska gå i stöpet.
Citera
2007-07-31, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt Tuttle
Håller i viss mån med, saknar lite Egerbrandts lite klassiska stil på 91an, Petersson och Darnell... Gert Lozell är väl den som håller stilen dock. Jag måste säga att jag sällan skrattat så mycket som den som var för nåt nummer sen när 87an tappade badbyxorna på stranden och fastnade i en poliskontroll etc... Nog är Gissberg bra också, men men... Nordlund borde de kasta ut!

Trots all den mängd serier Egerbrandt sprutade ur sig så uppfattade inte jag det som någon repetition som man ser i dagens 91:an. Jan Gissberg (?) Har väl gjort en 400 serier och upprepar sig mer än vad Egerbrandt gjorde.

Gert Lozells serier håller oftast hög klass, med blandade miljöer och olika figurer som har huvudpersonen och sällan upprepande slutpoäng.
Citera
2007-07-31, 13:48
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En reflektion. Ja undrar hur en seriefigur av denna typ skulle fungera utomlands. Den enda humorserien med militärt drag jag spontant kommer på från något annat land är Knasen. Har svårt att tänka mig en tysk 91:an, Hade nog inte uppstått heller med tanke på deras historia.

USA har ju även haft Sad Sack ("Basse") och främlingslegionär-serien Crock ("Ökenrävarna") men förmodligen har du rätt i att komiska militärserier har (haft?) en särskilt god grogrund i Sverige, ett alliansfritt land med allmän värnplikt där "lumpen" varit en självklar livserfarenhet för så många. Vi har ju faktiskt haft åtminstone fyra militärserier som tillsammans täckt upp alla aspekter: den lite mysige, folkhemske 91:an och dess sjömilitära motsvarighet Frisk och Rask; Elworths 47:an Löken som förmodligen mer autentiskt avspeglat den värnpliktiges intresse för flickor och sprit, och så Bjarres 113 Bom som var mer av en crazyserie och inte hade så mycket militäratmosfär men dock var en serie om en flygsoldat.

Vi får dock inte glömma 91:an Karlssons norske kusin 91 Stomperud, som väl är en ännu mer institutionaliserad och traditionell serie och bara publiceras i julalbum, med texten under rutorna. Här lite om dess öden under andra världskriget i tråden om tecknade serier som krigspropaganda.
Citera
2007-07-31, 17:19
Medlem
Det känns även som att det var intressantare insändare till tidningen förr i tiden. Jag tycker att tidningen var bäst vid 82-84 någon gång. Är det någon som minns Olle Nilsson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in