2023-12-25, 10:03
Medlem
dex1s avatar
Hej. Jag har fått ont i nedre biceps fästet och i armbågen. Haft detta i 2 veckor nu. Vad är bäst för att få detta att gå över? Jag tränar på lika mycket men gått ner lite på vikter.
Citera
2023-12-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Hej. Jag har fått ont i nedre biceps fästet och i armbågen. Haft detta i 2 veckor nu. Vad är bäst för att få detta att gå över? Jag tränar på lika mycket men gått ner lite på vikter.

Kanske läge att vila muskler och fästen lite?
Citera
2023-12-25, 10:59
Medlem
Citat:

Vila sen får du ta reda på varför.
Utförandet är det oftast fel på men har du kört utsträckta curls eller preachercurls? Dessa är helt värdelösa och resulterar ofta i att man får ont i armveck.
Det kan även vara så att du gör alltför mycket, alltför ofta.
Citera
2023-12-25, 11:06
Avslutad
Först vila sen börja med excentriska övningar för biceps (googla). Det är garanterat bra resultat.
Citera
2023-12-25, 11:41
Medlem
Glits avatar
Rätt vanligt att man överbelastar just biceps fästet, du behöver låta det vila för om du fortsätter träna på med tunga vikter kan det gå av helt och då behöver du operera dig.
Citera
2023-12-25, 11:47
Medlem
Hermi-Tages avatar
Bracchialis är ju känd för att kunna vara smärtsam och trist att fixa.
Kan det vara den som trilskas?
Citera
2023-12-25, 19:21
Medlem
dex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Rätt vanligt att man överbelastar just biceps fästet, du behöver låta det vila för om du fortsätter träna på med tunga vikter kan det gå av helt och då behöver du operera dig.

Kan jag köra bänkpress eller ska jag vila helt från träning?
Citera
2023-12-25, 20:37
Medlem
Du bör nog kunna träna allt där du inte känner av skadan och under en längre tid undvika alla övningar där du känner av skadan. Det brukar ta tid att bli av med tennis- och golfarmbåge (jag förmodar att du har något liknande).
Citera
2023-12-26, 10:27
Medlem
Glits avatar
Citat:

Du får känna efter själv, det brukar ta mindre än 2 veckor innan det återgår till det normala vilket kan tyda på att du INTE har vilat tillräckligt. Du får avgöra själv vad som är tillräckligt med träning för dig, försök som sagt inte att överbelasta biceps och kör inga direkta biceps övningar tills det blir bättre.

Bänkpress borde vara OK, men känn efter själv hur kroppen mår.
Citera
2023-12-26, 17:12
Avslutad
Citat:
Alla push övningar borde funka samt ben och bål. Men undvik dragövningar typ rygg som också belastar biceps.
Citera
2023-12-30, 20:04
Medlem
Du har klassisk tendinos/tendinit. Du kan fortsätta träna. Lyssna inte på dessa idioter. Värm upp mycket, 50-100 reps låg vikt. Kör 12-15 reps skitstrikt form som vanligt. Senfästet kan bråka av olika anledningar, dålig form, mycket sving och för tungt brukar var huvudorsakerna, eller tränar biceps för ofta. Jag brukar köra 12 sets i veckan för biceps 3 övningar.

Om detta inte lugnar senfästet ska du lägga av all bicepsträning i typ en månad. Ryggövningar kör du med promerat eller neutralt grepp. Ej suprinerat under tiden som du låter bicepsfästet läka.

Ont i armbågen? Brukar du börja med tricepsövningar över huvudet?
Senast redigerad av helrenoveradpung 2023-12-30 kl. 20:10.
Citera
2024-01-02, 20:24
Medlem
dex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helrenoveradpung
Du har klassisk tendinos/tendinit. Du kan fortsätta träna. Lyssna inte på dessa idioter. Värm upp mycket, 50-100 reps låg vikt. Kör 12-15 reps skitstrikt form som vanligt. Senfästet kan bråka av olika anledningar, dålig form, mycket sving och för tungt brukar var huvudorsakerna, eller tränar biceps för ofta. Jag brukar köra 12 sets i veckan för biceps 3 övningar.

Om detta inte lugnar senfästet ska du lägga av all bicepsträning i typ en månad. Ryggövningar kör du med promerat eller neutralt grepp. Ej suprinerat under tiden som du låter bicepsfästet läka.

Ont i armbågen? Brukar du börja med tricepsövningar över huvudet?

Jag har faktiskt kört rätt mycket hantel över huvudet och tränat triceps. Vilket gjort att jag även fått ont i armbågen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in