Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2024-01-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Fabrique och Bröd&Salt kör också 50 spänn för vanlig bulle. Dessutom är deras inredningar hiskeligt sterila.

Vad hände med alla fina konditorier där det luktade bak och nice inredning.

Allt är så jävla tråkigt amerikaniserat idag i Sthlm, allt ska vara så märkvärdigt, det finns inga riktiga bagerier längre av gamla skolan, kanske nån enstaka i förorten.
Citera
2024-01-04, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Allt är så jävla tråkigt amerikaniserat idag i Sthlm...
jo, folk verkar (vilja) tro att dom går runt på Upper West Side och bor i "flashiga" lägenheter. Och sen går dom runt bland sk. "dödsknarkare", råttor, sopor, stulna cykelvrak, nedskitna trasiga kastade kläder, vandaliseringsgraffiti (istället för "gatukonst" pga. Stockholms stads inställning), nerpissade gator, återvinningsstationer med sopor lite överallt kring, extremt dåligt sandade trottoarer, dåligt skötta vägar, massor av tomma butikslokaler, folk som sitter och drar i sig lustgas mm. Jag gillar mixen. Den är ganska unik tror jag, men man blir mätt på det ganska snabbt. Det här gäller Södermalm då framför allt.
Citera
2024-01-04, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Allt är så jävla tråkigt amerikaniserat idag i Sthlm...
jo, folk verkar (vilja) tro att dom går runt på Upper West Side och bor i "flashiga" lägenheter. Och sen går dom runt bland sk. "dödsknarkare", råttor, sopor, stulna cykelvrak, nedskitna trasiga kastade kläder, vandaliseringsgraffiti (istället för "gatukonst" pga. Stockholms stads inställning), nerpissade gator, blodiga kanyler, återvinningsstationer med sopor lite överallt kring, extremt dåligt sandade trottoarer, dåligt skötta vägar, massor av tomma butikslokaler, folk som sitter och drar i sig lustgas mm. Jag gillar mixen. Den är ganska unik tror jag, men man blir mätt på det ganska snabbt. Det här gäller Södermalm då framför allt.
Citera
2024-01-04, 03:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Antar att du försöker vara ironisk, men fakta är fakta. Polacker har lägre löner än svenskar men det är mindre skatt - i vissa fall endast 13% sammanlagd skatt, med arbetsgivaravgifter och sociala avgifter inräknat, medan jag betalar 67% i samma löneskatt. Det är också billigare att leva i polen. Polackerna har trots på pappret lägre löner bättre ekonomi, dvs detsamma som ett bättre liv. Polen är också modernare i sin infrastruktur...
Glöm inte bort att Polen har snyggare tjejer också!!! Det kan du läsa om själv. Källan är Time Magazines ranking över världens vackraste kvinnor. Jag har, bland annat, varit i Krakow två gånger och kan verifiera det.

Flyttar det hit några polacker numera förresten? Jag har ingen koll på det. Känner en del polacker, fast dom har inte kommit hit nyligen. Man träffar en del som inte kan svenska alls ibland. Brukar inte fråga när dom kommit hit.
Senast redigerad av anetregor 2024-01-04 kl. 03:56.
Citera
2024-01-04, 04:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TriciaTakanawa
Shit vad tråkigt att höra, de hade riktigt bageri en gång i tiden.
Jag bodde i Gubbängen i kanske ett år för över tio år sen. Jag antar att det var där jag handlade. Jag minns nästan ingenting av Coop då. Gubbängen var extremt trist då. Ungefär lika trist nu tror jag, men man ser fler människor åtminstone. Jag var på Coop där några gånger förra året och det kändes lite som en ganska stressig blipp-blipp-självscanningsbutk i innerstan. Det brukar ju inte vara så i förorterna.
Citera
2024-01-04, 04:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
,,,om du bor i Slumholm så förstår jag..
Talar man ens svenska där numera?
Det blir verkligen allt mindre svenska i centrala Stockholm. Och skämskuddarna står som spön i backen då man hör alla amerikanska uttryck folk slänger sig med. Det är inte heller så ovanligt att flera svenskar pratar med varandra på engelska. Varför har jag ingen aning om. Sen är det ju mycket invandrare som pratar diverse språk, så klart. Fast det vet väl "allmänheten" utanför Stockholm ändå?

En del som jag känner som talar väldigt bra engelska (som kanske har bott i england eller t.ex. en från Ghana som jag känner) väljer helst att prata engelska med mig då min engelska är rätt bra. Inte modersmål direkt, men det funkar. För mig blir det både "bu" och "bä" om det. Dom här personerna kanske borde försöka utveckla sin svenska mer, samtidigt vill man ju kunna prata lite djupare med personer man känner. Jag byter lite fram och tillbaka mellan svenska och engelska så får dom åtminstone höra svenska. Det är lättare att förstå än att tala, så klart.
Citera
2024-01-04, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Misstänker att en viktig anledning är den absurda prisutvecklingen för hyror. En kopp kaffe och en bulle betingar ett fantasipris för att lokalerna är för dyra (oproportionerligt dyra, jämfört med hur i stort sett alla andra priser utvecklats).
Är verkligen lokalerna så dyra? Har du några referenser på det? Jag hade minimal koll på lokalkostnader för 5-6 år sen då vi var någar som letade lokal. Då kändes det inte jättedyrt med lokaler. Nu finns det ju väldigt gott om tomma lokaler i centrala Stockholm och hyrorna borde ju inte gå upp så mycker mer, kan man tycka.

Som sidospår kan jag nämna att flera av dom här mäklarna som har sina mailadresser och telefonnumer varken svarar på mail eller ringer tillbaka efter intalat telefonsvararmeddelande då man kontaktar dom kring en tom lokal.Tror inte dom här lokalerna finns "ute på nätet" och det hela känns ganska skumt måste jag säga.
Citera
2024-01-04, 05:47
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det blir verkligen allt mindre svenska i centrala Stockholm. Och skämskuddarna står som spön i backen då man hör alla amerikanska uttryck folk slänger sig med. Det är inte heller så ovanligt att flera svenskar pratar med varandra på engelska. Varför har jag ingen aning om. Sen är det ju mycket invandrare som pratar diverse språk, så klart. Fast det vet väl "allmänheten" utanför Stockholm ändå?

En del som jag känner som talar väldigt bra engelska (som kanske har bott i england eller t.ex. en från Ghana som jag känner) väljer helst att prata engelska med mig då min engelska är rätt bra. Inte modersmål direkt, men det funkar. För mig blir det både "bu" och "bä" om det. Dom här personerna kanske borde försöka utveckla sin svenska mer, samtidigt vill man ju kunna prata lite djupare med personer man känner. Jag byter lite fram och tillbaka mellan svenska och engelska så får dom åtminstone höra svenska. Det är lättare att förstå än att tala, så klart.

Förstår att du skäms.

En del är.fast beslutna om att uttala amerikanska namn och företagsnamn med amerikansk accent.
Alla namn och varunamn, utom de mest uppenbara och det är här som det blir riktigt pinsamt.
Fundera på hur Coca-Cola och McDonalds uttalas i USA, och jämför det med valfri stockholmares eller övrig svensk, då låter det Kåkka Kåla och Mackdånnalds. Herregud.
Senast redigerad av Pungpuckel 2024-01-04 kl. 05:50.
Citera
2024-01-04, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Förstår att du skäms.

En del är.fast beslutna om att uttala amerikanska namn och företagsnamn med amerikansk accent.
Alla namn och varunamn, utom de mest uppenbara och det är här som det blir riktigt pinsamt.
Fundera på hur Coca-Cola och McDonalds uttalas i USA, och jämför det med valfri stockholmares eller övrig svensk, då låter det Kåkka Kåla och Mackdånnalds. Herregud.
Jo, jag förstår mig inte riktigt på det där. Vissa älskar också att gå och prata högt på amerikanska i sina mobiltelefoner också. Allt verkar väl mycket viktigare om man pratar amerikanska. Jag tycker man hör rätt mycket längre amerikanska uttryck också, som jag tycker man känner igen från någon influencer eller P3.
Citera
2024-01-08, 13:40
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Glöm inte bort att Polen har snyggare tjejer också!!! Det kan du läsa om själv. Källan är Time Magazines ranking över världens vackraste kvinnor. Jag har, bland annat, varit i Krakow två gånger och kan verifiera det.

Flyttar det hit några polacker numera förresten? Jag har ingen koll på det. Känner en del polacker, fast dom har inte kommit hit nyligen. Man träffar en del som inte kan svenska alls ibland. Brukar inte fråga när dom kommit hit.

Vad vi vet är att Polacker är den mest framgångsrika invandrargruppen i Sverige. De tjänar mer änden genomsnittliga svensken och är högre utbildad, men det gäller de som emigrerat till Sverige. Många av dem har flyttat tillbaka igen. Polska feminina specimen är vackra. Det är en sanning.

Vad som händer nu när liberalerna vunnit valet och träffat avtal med EU att importera muslimer är ovisst. Det är en fruktansvärd utveckling för den sista fria bastionen av Europa. London är tex redan förlorat då det endast bor 38% engelsmän där. Resten är muhammedaner. Det vanligaste namnet på barn som börjar i skolan i GB är Muhammed.

Polacker flyttar inte hit längre men det finns fortfarande de som arbetar hos oss och har kvar sin mantalsskrivning i Polen och flexar fram och tillbaka. De betalar skatt i Polen (13%) men har våra löner. De brukar numera vara ytterst skickliga yrkesmän som tillför något till Sverige.

Hur vi skall få ner croissantpriserna i Sverige är dock långt bort i framtiden. Invandringen har urholkat hela vårt system på alla nivåer och parametrar, och även klimathysterin är ett hot mot Sveriges ekonomi.

Vi har en lång väg att vandra om vi skall tillbaka till det väl fungerande Sverige som fanns på 60-talet, då det totala skattetrycket var 20%. Och det är där man skall ligga för att få medborgarna att vara lyckliga, arbeta och leverera till det gemensamma samhället och känna en tillhörighet och nationalism.

Den vänsterliberala filosofin Rikedomspumpen från de fattiga till de rika är naturligtvis ett hot mot Sveriges medborgare. Där kommer tex klimathysterin in som en nämnare. Den används för att föra över substantiellt kapital från de fattiga. De fattiga skall helst inte äga något, de skall använda all sin energi och liv till att endast överleva, arbeta och göda de besuttna klasserna, och helst dö innan pensionen, medan de privilegierade skall förlänga sina liv med life extension nanoteknik, privat healthcare och leva tills de är 120 år. Den vänsterliberala globalistplanen är att en slav max skall bli 50-60 år framledes.

Att croissanter nu blivit en symbol för hur allt hänger ihop är bara bra. Då kanske fler vaknar upp.
Citera
2025-11-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ednbjuurolgn
Är väl bara att gå till Lidl. Deras kostar 4,90:- och är i princip lika goda, som vilket fik som helst. Croissanten är ett ganska simpelt bakverk, så man får inte så mycker mer för att det kostar mer. En Napoleon-bakelse för fem spänn hade jag nog tvekat inför.

Du vet inte mycket om Croissanter, du... eller om bakning...
Croissanten är inte ett simpelt bakverk, det är ganska svårt att göra en bra croissant och tar lång tid och förberedelse, jämfört med en kanelbulle till exempel, eller till och med en Napoleonbakelse. Jag skulle ha lättare att göra en napoleonbakelse än en schysst croissant.

Lidl-croissant är OK för det priset. Men det är massproducerat fabriksbröd och smakar och ser ut som det.
Citera
2025-11-11, 09:57
Medlem
Bäst (och enda "riktiga" croissant) jag hittat finns på Komet Kungsholmen. Ägarna är från Frankrike och de levererar även croissanter till andra caféer i Stockholm genom ett eget bageri.
Om du har ätit en av dessa, inser du hur långt efter andra är. Inklusive alla mataffärscroissanter.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in