2023-12-24, 21:44
Medlem
L3nn4rts avatar
Var det någon som såg den korta filmen om Nils Karlsson Pyssling idag?
Riktigt bra animerat, härlig stämning och jag som vuxen drogs in i den helt och hållet. Men plötsligt tog den bara slut, mitt i allt utan förvarning. Jag förstod inte riktigt meningen med den korta filmsnutten (runt 10-15 minuter) för det kändes mest som att det var en sorts teaser, för den hade inget avslut.

Är det någon som såg samma snutt på teven och vet om det kanske var taget från en längre film?
Citera
2023-12-24, 21:53
Medlem
SVT höll ju på med någon nysatsning i år just gällande Astrid Lindgrens berättelser, kan det vara det du såg?

Länk - SVT Play

Citat:
Jultimmen består av nyproducerade animerade filmer av Snöbollskriget i Katthult, Nils Karlsson Pyssling, Kajsa Kavat hjälper mormor och den prisbelönta Räven och Tomten från 2019, som varvas med klassiska klipp ur TV-serierna Pippi Långstrump och Vi på Saltkråkan. Norsk-svensk samproduktion mellan Sveriges Television AB, Astrid Lindgren Aktiebolag och Qvisten Animation AS 2023.
Citera
2023-12-24, 23:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Var det någon som såg den korta filmen om Nils Karlsson Pyssling idag?
Riktigt bra animerat, härlig stämning och jag som vuxen drogs in i den helt och hållet. Men plötsligt tog den bara slut, mitt i allt utan förvarning. Jag förstod inte riktigt meningen med den korta filmsnutten (runt 10-15 minuter) för det kändes mest som att det var en sorts teaser, för den hade inget avslut.

Är det någon som såg samma snutt på teven och vet om det kanske var taget från en längre film?
Tyckte precis tvärtom. Kändes som en billig pixar-kopia och inte mycket nytänkande fanns med i den filmen. Ser inte hur detta skulle kunna bli en klassiker.
Citera
2023-12-25, 05:27
Medlem
14 min Astrid Lindgren

Jag gillade att vara trångbodda med andrahandskontrakt som betalas i "skattefria" ostkanter till lätt hotfull värd kändes misstänkt aktuellt.

Angående Pixar så kan ingen animeringsstudio ha lika snygga håreffekter m m men som japanerna har bevisat med sådant som inte är Studio Ghibli......det är berättelse och förmedlade av känsla som är
det viktigast, inte hur perfekt varje bildruta ser ut.

Fyra av fem ostkanter från mig.

Edit: De nyproducerade avsnitten finns som separata klipp på SVTplay:
Senast redigerad av OnlyHans 2023-12-25 kl. 05:30.
Citera
2023-12-25, 09:37
Medlem
Klas-Vegass avatar
Kan knappast vara svenskar som animerat. Ingen såg svensk ut och lägenheten bevisligen inte svensk.

En utmärk illustration hur all vår kultur tas ifrån oss.
Citera
2023-12-25, 09:49
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Kan knappast vara svenskar som animerat.
Norskt bolag, som redan nämnts. https://www.qvisten.no/
Citera
2023-12-25, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tyckte precis tvärtom. Kändes som en billig pixar-kopia och inte mycket nytänkande fanns med i den filmen. Ser inte hur detta skulle kunna bli en klassiker.
Tänkte samma. Inte särskilt stämningsfullt eller vackert utfört.
Citera
2023-12-25, 18:05
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jo, jag fick också lite Pixar-känsla, men jag tyckte det var bra. Kan hålla med om att det inte skulle passa som julklassiker, men det var synd att de inte satsade på att göra en långfilm, för jag gillade det.
Citera
2023-12-25, 18:06
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Tänkte samma. Inte särskilt stämningsfullt eller vackert utfört.
Nu är det jul och då ska humöret vara på topp!
Citera
2023-12-25, 18:07
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavicles-Vile
SVT höll ju på med någon nysatsning i år just gällande Astrid Lindgrens berättelser, kan det vara det du såg?

Länk - SVT Play
Tack för länken, den var det!

Avsnittet börjar 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in