2023-12-23, 21:03
Medlem
Jag har två Cleverio Wifi-brandvarnare, om man trycker på knappen börjar dem absolut tjuta. Tänder du en tändsticka och släcker under brandvarnaren händer ingenting. Tar du en tändare och håller under i över 1minut, händer ingenting.

När jag råkade idag fylla hela vardagsrummet med kaminrök, hände ingenting.

Kan någon med dessa brandvarnare testa att släcka en tändsticka under brandvarnaren och återkomma med rapport. Detta borde få den att tjuta.

Inte heller under de sex månader jag ägt dem har jag hört dem en enda gång. Inte ens när man bränt rostbröd.
Citera
2023-12-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Inte heller under de sex månader jag ägt dem har jag hört dem en enda gång. Inte ens när man bränt rostbröd.

Tja du är nog något på spåren. Som man funderat på själv ibland.

Alla tillverkare säger, tryck på knappen, tjuter den , japp OK,

En del "ser" rök, en lins ser alltså rök, men linsen kan bli smutsig efter ett par år i stekos, och se lite sämre, ser den fortfarande rök ? Ser den samma syn som när den var ny ? Ingen vet, men den tjuter om jag trycker på knappen.

En del känner av "värme", testar jag den över brödrosten tjuter den, men då har höljet smält och kan inte monteras tillbaka i taket.

Skulle kännas bra om brandvarnare hade en fysiskt "pigg" , något nålliknade som utöses när den aktiveras. Man trycker in piggen så funkar den igen. Typ som snabbsäkringar

I brandresterna hittar man den, slänger varnaren på försäkringsbolagets bänk, säger, ja jag hade brandvarnare, men den utlöstes inte. Ingen pigg, Jag vill slippa självrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in