• 7
  • 8
2023-12-24, 12:22
Medlem
Knarklangarens avatar
Jansonns är så groteskt, känns som något en full bonde slängt ihopa ute ladugården på finkel fyllan.

Japp svensk julmat är lika kul som myrornas krig på tv'n.
Citera
2023-12-24, 12:27
Medlem
Efter ha bott utomlands i ett par år så uppskattat jag det 1000 ggr mer.

Svensk Julmat är kanon.
Citera
2023-12-24, 12:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Jaguar ätit julbord tre gånger i år. Koncentrerade mig på olika delar varje gång. Första gången främst sill och lax. Andra gången mer paté och skinka. Sista gången lite av varje men mer ost. Det finns så mycket gott att välja på att man blir för mätt om man går på allt. Jag har dock aldrig gillat det småvarma. Tar någon köttbulle eller två. Vet inte ens om jag provat Jansson. Är för mätt när den blir aktuell.
Citera
2023-12-24, 13:06
Moderator
T-80Us avatar
Om man bortser från galna muslimer och halvdebila Putinonanisters trådar, så kan det här absolut vara årets mest antiintellektuella tråd.

Bort med traditioner, allt ska vara "nytt och fräscht". Det påminner lite om alla beige eller grå-inredare och söndertatuerade white trash, som är helt övertygade om sin egen unika stil, när de i själva verket är livlösa kopior på diverse jewtubers och amerikanska ghettomänniskor.

Fy fan för alla "jag har inga böcker hemma"-typer och halvsvullna julskinkspizzaätare. Jag hade inte blivit ett dugg ledsen över om de självdog allihop.
Citera
2023-12-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Vadå vad vi tycker? Att det är en unik spaning av dig såklart. Ska du också säga att du är en sån där alternativ person som inte äter julmat utan "tokar till det lite med asiatiskt på julafton hihi"?

Självklart är det svintråkig mat, det är traditionell svensk mat du ätit varje år. Så är det ju för amerikaner med sin thanksgiving också.
I-landsoroblem.

Fasta i 30 dagar innan jul så kommer du att älska maten.
Citera
2023-12-24, 14:38
Medlem
Sunimods avatar
En hel del av det vi har på vårt julbord (vår familj) är knappast sådant vi äter övriga dagar på året.

Julskinka med stark senap, givetvis tillagad av oss och INTE färdigkokt
Olika sillinläggningar, några egna
Sillsallad
Rödbetssallad
Sylta
Rödkål
Jansons frestelse

Julöl
Nubbe (även på midsommar)

Det mesta alltså inte sådant man äter annars.
Jäkligt gott med julmat.
Citera
2023-12-24, 14:53
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Ja nånstans måste man väl erkänna att den saknar fantasi. Det är liksom allt vi äter under hela året men uppdukat i ett bord, vad är det som är speciellt med det? Amerikanerna och övriga världen har alltid särskilda delikatesser. Kom inte och säg att jansonns frestelse är gott nu.

Vad tycker ni?

Man trivs bäst med den mat man är uppväxt med.
Jag har firat jul utomlands, det är först då man verkligen inser hur överlägset ett svenskt julbord är.
Citera
2023-12-24, 17:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Vad tycker ni?

Japp!

Svensk julmat känns som en tradition i att äta tråkig fattigmansmat.
Dessutom så förväntas man att vräka i sig typ 5-6 gånger så mycket mat som på en vanlig normal middag.

Jag läste något skojigt påstående att Janssons frästelse är för dom som gillar potatissallad, men en gång om året vill att den ska smaka salt och äckligt.
Ja man måste ju dricka ett badkar med vatten efter att ha ätat lite Janssons. 🤔

Brukar bli inbjuden på ett par julbord varje år men har dom senaste 7-8 åren tackat nej.
Man kan ju inte säga att julmaten är spännande och rolig.

Vi har gjort det till en tradition i en del av släkten att skippa julmaten och istället ställa till med grillparty.
Bra mycket roligare och godare.
Citera
2023-12-24, 20:47
Medlem
Vem0ths avatar
Julmat är bara fett, salt och protein. Vilket speglar en kontrast mot dem fattiga åren vi levde dagarna på bröd, gröt och potatis dag in och dag ut.

Idag är det inte något problem med svält och matbaserad fattigdom i Sverige då julmaten är inte lika intressant längre.
Citera
2023-12-26, 09:34
Medlem
Sladdarens avatar
väl avrunnen potatis om du har haft hela potatisar i vattnet

Sen att man kokar upp grädden och mjölken (om man har mjölk i) samt ansjovisspadet så det emulgeras ihop bättre när man häller ner det
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in