• 1
  • 2
2023-12-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Direkt välgörenhet är bra - välgörenhet till organisationer gör också väl FÖR LEDNINGEN
Big Boss Frälsis miljonlöner - greenpeece likaså + stadsmissionen m fl

Lion påstår sig vidarebefordra 100% om detta är korrekt kan man ge dit

Det där var ett väldigt fattigt inlägg som inte alls adresserar hur man inte får de problem som man menar att vi ska diskutera i trådstarten.
Citera
2023-12-22, 19:45
Medlem
Onanikrems avatar
Vi betalar redan sådant över skattsedeln iom. ulandsbistånd, katastrofhjälp hjälp och annat skit. Visst, jag är för stöd till Ukraina (till en viss gräns) men mesta av pengarna hamnar i Mena och Afrika och det är helt onödigt! Tom. jävla äcklel-Turkiet hjälpte vi när det var jordbävning där, jag bara flinande och tyckte det var passande rätt åt dem att bli lite omskakade!

Inga pengar till välgörenhet!
Citera
2023-12-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har hört samma argument sedan jag var liten. Att de blir lata om de får hjälp.

Ja, fast sen har vi ju också ett facit att förhålla oss till. Det har skänkts väldigt mycket pengar, men behovet verkar fortfarande oändligt. Det verkar inte finnas någon ände på hur mycket pengar som behöver pumpas in.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
För det första så sker mycket av hjälpen till naturkatastrofer, det är bara slumpen som gör att Sverige ligger säkert, men vi tycker att vi varit duktiga och valt det området.

Hjälp till naturkatastrofer kan jag i viss mån köpa. Där handlar det inte om att utveckla ett land på det sätt som jag pratar om i trådstarten.
Citera
2023-12-22, 19:55
Medlem
godboys avatar
MIN lösning på detta biståndsproblem är att det överförs till eget givande, dvs att varje individ själv får avgöra vad han eller hon vill ge till exempelvis Somalia. Jag kan ju lova att det inte skulle bli så mycket. Däremot kanske Ukraina skulle få något mer. Ingenting borde ges via tvångsmässiga skattemedel.
Citera
2023-12-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Men däremot så har det ju visat sig fungera att hjälpa vissa asiatiska länder med just brunnsborrning och utbildning.
Bland annat SIDA var med och borrade brunnar i Bangladesh på 50-talet, vilket ledde till att miljoner människor dött i arsenikförgiftning.
Det enda som fungerar är att folk får sköta sig själva och lösa sina egna problem utan yttre inblandning
https://sverigesradio.se/artikel/3796061

"The road to hell is paved with good intentions"
Citera
2023-12-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag tänker att en form av konstruktiv välgörenhet kan ju vara utbildning. Dvs att man kommer ner och sätter folk i områden som behöver hjälp i skolbänken och förklarar, Ni behöver en sån här borr, man använder den så här, tänk på det här osv. Då ger man ju förutsättningarna för att hjälpa sig själv så att säga, utan att direkt pumpa in pengar.
men då måste man förutsätta att de är helt dumma i huvet som efter 20 000 år fortfarande själva inte klurat ut hur man gräver brunnar.
Allt sånt här sker bara för att hjälparna ska känna sig duktiga och, mer eller mindre indirekt, visa att de är bättra än de stackars hjälplösa hedningarna.
Senast redigerad av Opuskrokus 2023-12-23 kl. 00:17.
Citera
2023-12-25, 11:24
Medlem
staticages avatar
Pengar är beroende av att flöda runt annars skulle ett helt globalt system haverera.Så ja det är konstruktivt att skänka pengar oavsett om det går rakt ned i fickan till organisationen eller till de behövande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in