2023-12-22, 18:03
Medlem
Här delar vi med oss av svenska fiaskon/misslyckanden i svensk fotbollshistoria kort och gott .

Vilka fiaskon minns ni mest ?

Då jag är relativt ung så har ju jag säkert missat en hel del, men det är framförallt 2 stora fiaskon som jag tänkte passa på att ta upp här:

Först VM-90 . Trots ett relativt namnkunnigt och bra lag på papperet så blev det rejält fiasko och alla gruppspelsmatcher slutade som bekant 1-2 1-2 -1-2 och tidig sorti.

Även Janne Anderssons sista tid med svenska landslaget kvalar givetvis in på listan . 3 missade mästerskap i rad , nedflyttning till c-divisionen i Nations League och bortaförluster mot svaga lag på pappret som Georgien Azerbajdjan och Grekland . Med tanke på att Sverige störtdykt i världsrankingen sedan 2018 så får deras resultatrad senaste åren anses vara rejäla fiaskon . Att vi i senaste Nations-Leaguespelet förlorade 2 gånger mot lillebror Norge är absolut inte godkänt
Citera
2023-12-22, 18:05
Avslutad
Som enskilt ögonblick har SVT vevat "Staffan Tapper" åtskilligt antal gånger. Har ej överblick nog för att bedöma graden av fiasko i detta.
Citera
2023-12-22, 18:10
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Som enskilt ögonblick har SVT vevat "Staffan Tapper" åtskilligt antal gånger. Har ej överblick nog för att bedöma graden av fiasko i detta.

hette han inte Tappan Straffer?
Citera
2023-12-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Här delar vi med oss av svenska fiaskon/misslyckanden i svensk fotbollshistoria kort och gott .

Då jag är relativt ung så har ju jag säkert missat en hel del, men det är framförallt 2 stora fiaskon som jag tänkte passa på att ta upp här:

Först VM-90 . Trots ett relativt namnkunnigt och bra lag på papperet så blev det rejält fiasko och alla gruppspelsmatcher slutade som bekant 1-2 1-2 -1-2 och tidig sorti.

Även Janne Anderssons sista tid med svenska landslaget kvalar givetvis in på listan . 3 missade mästerskap i rad , nedflyttning till c-divisionen i Nations League och bortaförluster mot svaga lag på pappret som Georgien Azerbajdjan och Grekland . Med tanke på att Sverige störtdykt i världsrankingen sedan 2018 så får deras resultatrad senaste åren anses vara rejäla fiaskon . Att vi i senaste Nations-Leaguespelet förlorade 2 gånger mot lillebror Norge är absolut inte godkänt

https://aktiva.svenskfotboll.se/nyheter/2023/03/ny-ordf-svff/
Fredrik Reinfeldt ny ordförande för SvFF

25 mars 2023, 12:39

Fredrik Reinfeldt har valts till ny ordförande för Svenska Fotbollförbundet.

Reinfeldt besegrade Lars-Christer Olsson med röstsiffrorna 143-111 när SvFF:s förbundsmöte avhölls i Solna lördag 25 mars.

Utöver det - Argentina 1978.
Senast redigerad av fredag2010 2023-12-22 kl. 18:23.
Citera
2023-12-22, 18:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Att vi ej kvalificerade oss till EM 96 och VM 98.
Senast redigerad av Generalandersson 2023-12-22 kl. 18:17.
Citera
2023-12-22, 18:14
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz

VM -90 var speciellt. Nordin med mycket hög svansföring körde träning typ försäsong medans alla andra lag bolla lite gris i värmeböljan. Vi hade ett bra lag men havererade totalt. Tajming och strategi var inget för Mors lilla Olle.😎
Citera
2023-12-22, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
hette han inte Tappan Straffer?
I folkmun ja och jag tror inte SVT har varit ute efter honom utan bara har önskat att beskriva den svenska fotbollshistorien. Vem har inte missat en straff liksom? Nu hände det honom och det är inget att vara kränkt över att det hände vid just det här tillfället.
Citera
2023-12-22, 18:15
Medlem
snurresprettiss avatar
På ett sätt kan man väl säga hur det ser ut nu.
Sverige har väl aldrig varit så usla som nu trots att vi har flera "så kallade" världsstjärnor i laget.

Fy fan vad fotbollslandslaget har fått en att tröttna på skiten.
Senast redigerad av snurresprettis 2023-12-22 kl. 18:20.
Citera
2023-12-22, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
VM -90 var speciellt. Nordin med mycket hög svansföring körde träning typ försäsong medans alla andra lag bolla lite gris i värmeböljan. Vi hade ett bra lag men havererade totalt. Tajming och strategi var inget för Mors lilla Olle.😎
Tänk vilket lyft som gjordes bara till VM närmast därpå! Vilken kraft!

Kanske Nordin som la grunden till det ändå på något sätt (bara spekulation från min sida)?
Citera
2023-12-22, 18:23
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Tänk vilket lyft som gjordes bara till VM närmast därpå! Vilken kraft!

Kanske Nordin som la grunden till det ändå på något sätt (bara spekulation från min sida)?
Vi hade en bra generation spelare då så det är inte omöjligt men Svensson var riktigt bra på att leda lag och stod med bägge fötterna i jorden.👍
Citera
2023-12-22, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Vi hade en bra generation spelare då så det är inte omöjligt men Svensson var riktigt bra på att leda lag och stod med bägge fötterna i jorden.👍
Man kan i varje fall konstatera att Nordin inte sabbade svensk landslagsfotboll till den grad att den blev obruklig det närmaste decenniet efter hans framfart!
Citera
2023-12-22, 18:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Japan OS 1936 !

Helt klart detta! Finns inget större fiasko i svensk fotbollshistoria.

Jämförbart med Vitryssland i hockey.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in