2023-12-22, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag firar inte jul. Den känns inte äkta, falskhet är äckligt.

Folk ger bort saker, jag vill inget ha.

Folk vill ha saker och det ska vara personligt, sedan förväntar de sig underverk.

Jag hatar julgranar.

Jag tycker inte om färgen röd, den känns som huvudvärk.

Jag hatar min julstress (slipper den).

Hatar andras julstress som drabbar mig jättemycket.

Hatar att andra tar ut stress i ilska mot mig som har valt bort julen istället för att ställa upp.

Hatar julmaten, var rätt för sig med potatis är OK, men mår illa av allt kött samtidigt.

Det har gått ett år till och snart ska man dö.

Man kan aldrig bli barn igen.

Blir trött på andras ansvarslöshet, de säger att de ska dra ned på julen, bara ge barnen några små klappar, och bara ha skinkam köttbullar och jansson. Men sedan kan de inte komma överens med andra vuxna trots att de tycker samma.
Jag kan tycka att julen är fin att titta på eller hur man ska säga… men mår alltid piss när den kommer. Hatar också julmat, revben är typ det enda jag gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tieca
Ja, Pga all stress och allt som ska ordnas plus att jag har en alkoliserad far som alltid druckit under mina jular sen barnsben vilket skapar en dålig magkänsla osv. Kan dock inte klaga på övriga släkten, mor min gick dock bort för 10 år sedan. Och jag väljer numer att avstå från att träffa min far på jul då jag vet hur det är. Men ja magkänslan finns ännu kvar av oro och en sorts inre stress. Vet inte om allt beror på det men julen är tuff för mig, även om jag försöker göra den trevlig för min skull på senare år, men kommer aldrig ifrån stressen och den där stenen i magen.
Känner igen det där med en drickande far. Min drack alltid varje dag från den 22 december till 1 januari. Kanske lite där det grundar sig för mig också. Önskar dig en ”god jul” ändå! Må väl.
Citera
2023-12-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Så här års så fylls jag alltid utav en tomhet och ångest. Släkt och familj ger ett skeende utav glädje och inbjudan, så jag borde vara tacksam och glad men själv så vill jag bara försvinna. Somna och vakna upp efter nyår… Dessa känslor kommer alltid runt jul och jag vet inte varför.

Mår ni också dåligt vid juletid?

Ja. Ledsen. Väldigt ledsen.

Kanske en slags skam också. Och en stress, för att livet inte är på plats.

Firar inte direkt jul sen några år. Ingen kontakt med släkt (det går inte).

Tyckte tidigare om det som var runt jul, blommor, gran, pynt, ljus, mat etc. Det var nåt jag kände glädje av. Gör det inte längre. Har lite ljus, lite blommor men mest för att.

Ska du göra något under julhelgen?
Jag ska äta lite av det jag gillar. Dricka lite vin. Ge en julklapp till grannens hund (underbar själ). Måla naglar, fixa håret och allmänt pyssla om mig själv.
Citera
2023-12-22, 20:04
Medlem
Stressade och slutkörda kvinnor överallt, om man är empatisk mår man dåligt av det.
Citera
2023-12-22, 20:26
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ja. Ledsen. Väldigt ledsen.

Kanske en slags skam också. Och en stress, för att livet inte är på plats.

Firar inte direkt jul sen några år. Ingen kontakt med släkt (det går inte).

Tyckte tidigare om det som var runt jul, blommor, gran, pynt, ljus, mat etc. Det var nåt jag kände glädje av. Gör det inte längre. Har lite ljus, lite blommor men mest för att.

Ska du göra något under julhelgen?
Jag ska äta lite av det jag gillar. Dricka lite vin. Ge en julklapp till grannens hund (underbar själ). Måla naglar, fixa håret och allmänt pyssla om mig själv.
Hundar är underbara och många gånger det enda som får mig att kliva upp ur sängen…

Inget särskilt, ska väll kanske unna mig någon god mat och film. Hade varit trevligt med lite öl problemet är dock att jag har alkoholgenen som gör att jag inte kan sluta vid lite…

Drygt med julen är också att den är flera dagar, vissa nyår har jag valt att sova bort eftersom den mest firas en dag kan man göra så…
Citera
2023-12-22, 20:31
Medlem
Citat:
Hundar är underbara och många gånger det enda som får mig att kliva upp ur sängen…

Inget särskilt, ska väll kanske unna mig någon god mat och film. Hade varit trevligt med lite öl problemet är dock att jag har alkoholgenen som gör att jag inte kan sluta vid lite…

Drygt med julen är också att den är flera dagar, vissa nyår har jag valt att sova bort eftersom den mest firas en dag kan man göra så…

Julmust? Öl utan alkohol? Hoppas du tar en promenad och får i dig lite godis också.
Citera
2023-12-22, 20:32
Medlem
Citat:
Så här års så fylls jag alltid utav en tomhet och ångest. Släkt och familj ger ett skeende utav glädje och inbjudan, så jag borde vara tacksam och glad men själv så vill jag bara försvinna. Somna och vakna upp efter nyår… Dessa känslor kommer alltid runt jul och jag vet inte varför.

Mår ni också dåligt vid juletid?

Ye samma för mig oftast. Får ångestkänslor och tänker "jaha då var vi här igen".

För mig tror jag det handlar om hela stöket att måsta resa till julfirandet och träffa massa släktingar man inte har behov av att träffa.

Det är raka motsatsen till avslappnat umgänge.

Samt "måste" man göra detta eller riskera sociala problem då andra kräver det.

Älskar egentligen Julen som tradition men allt är så kantigt nu för tiden samtidigt som Vänstern håller på att demontera vår kultur så finns ingen julstämning eller något alls längre.

Inte ens företagen nämner ordet Jul längre för att passa in i Vänsterns skit.
Citera
2023-12-22, 20:41
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag firar inte jul. Den känns inte äkta, falskhet är äckligt.

Folk ger bort saker, jag vill inget ha.

Folk vill ha saker och det ska vara personligt, sedan förväntar de sig underverk.

Jag hatar julgranar.

Jag tycker inte om färgen röd, den känns som huvudvärk.

Jag hatar min julstress (slipper den).

Hatar andras julstress som drabbar mig jättemycket.

Hatar att andra tar ut stress i ilska mot mig som har valt bort julen istället för att ställa upp.

Hatar julmaten, var rätt för sig med potatis är OK, men mår illa av allt kött samtidigt.

Det har gått ett år till och snart ska man dö.

Man kan aldrig bli barn igen.

Blir trött på andras ansvarslöshet, de säger att de ska dra ned på julen, bara ge barnen några små klappar, och bara ha skinkam köttbullar och jansson. Men sedan kan de inte komma överens med andra vuxna trots att de tycker samma.

Stackarn,

Jag får hoppas att du inte ser livet i övrigt på samma sätt. I så fall: sök hjälp.
Citera
2023-12-22, 20:42
Medlem
funktioners avatar
En tröstande tanke är i alla fall att dagen "julafton" tar lika lång eller kort tid som alla andra dagar.

Mitt i kan det vara skönt att veta att det kommer ett slut. Precis som alla andra dagar.
Citera
2023-12-22, 21:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Stackarn,

Jag får hoppas att du inte ser livet i övrigt på samma sätt. I så fall: sök hjälp.

Haha nej då. Jag trivs bara inte med julen som tradition och gillar inte människors sämsta sidor. Det finns annat som är mycket trevligare.
Citera
2023-12-22, 22:13
Medlem
kordens avatar
Är bara att ta som det kommer sätt inte upp förväntningar som du inte klarar av.
Citera
2023-12-22, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Jag mår alltid dåligt på min födelsedag, min morfar dog på min födelsedag, det var taskigt gjort men det kunde ju inte han hjälpa. Så nu skiter jag i att fira den. Skönt iofs.
Citera
2023-12-22, 23:24
Medlem
Personligen inga större problem mer än det ytliga i att det ska läggas ut på sociala medier om att "vi har det sååå mysigt"....och så en del som man egentligen inte vill träffa, men gör det ändå bara för att man ska.

Jag tror att det för många är pressen av att det just "ska vara så där supermysigt" som är det jobbigaste.

Jo förresten, jag avskyr att handla julklappar också. Får inte vara dyrt, och så ska det vara "personligt"...men ändå inte pråligt, och något som personen vill ha, men inte får av någon annan och så ska man spara kvittohelvetet så de kan byta ut det som blir fel i mellandagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in