2023-12-22, 16:20
Medlem
Om en dryg månad måste jag förnya mitt F-Secure virusskydd som jag kör med på min windows 11 och det jag undrar är om jag kommer få några problem med det eftersom F-Secure har en uppdaterad version nu. Kan jag köpa ett nytt och lita på att är ok?

Mina datorkunskaper är tyvärr inget jag skryter med, så därför.
Citera
2023-12-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Om en dryg månad måste jag förnya mitt F-Secure virusskydd som jag kör med på min windows 11 och det jag undrar är om jag kommer få några problem med det eftersom F-Secure har en uppdaterad version nu. Kan jag köpa ett nytt och lita på att är ok?

Förstår inte din fråga riktigt, undrar du om du kan lita på att allt är ok med den nya versionen, den gamla, eller vad?

Oavsett skulle jag rekommendera att du avprenumererar/inte köper nytt. Windows har ett inbyggt virusskydd och malware-skydd som räcker väldigt långt så länge du inte har för vana att köra obetrodda exekverbara filer eller surfa på suspekta sajter, dvs ingen större poäng att betala för något som finns gratis och duger gott.

Lägg istället pengarna på en usb-sticka att föra över viktiga filer/saker du bör ha säkerhetskopierade ändå ifall någon olycka eller ransomware eller motsvarande skulle hända, säger jag.
Citera
2023-12-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Förstår inte din fråga riktigt, undrar du om du kan lita på att allt är ok med den nya versionen, den gamla, eller vad?

Oavsett skulle jag rekommendera att du avprenumererar/inte köper nytt. Windows har ett inbyggt virusskydd och malware-skydd som räcker väldigt långt så länge du inte har för vana att köra obetrodda exekverbara filer eller surfa på suspekta sajter, dvs ingen större poäng att betala för något som finns gratis och duger gott.

Lägg istället pengarna på en usb-sticka att föra över viktiga filer/saker du bör ha säkerhetskopierade ändå ifall någon olycka eller ransomware eller motsvarande skulle hända, säger jag.

Jag menar, kan jag köpa ett nytt 1 års F-Secure virusskydd som jag brukar göra och så bara förnyar jag utan problem. Men nu så har det dykt upp något om uppdatering hos F-Secure och då undrar man om jag kommer att få problem med att förnya.

Sist jag fick problem för 3-4 år sedan då gällde inte F-Secure längre frö den windows versionen jag hade på en annan dator.

Jag kan alltid kanske fråga i butik men vill inte vänta till sista dagen.
Citera
2023-12-22, 17:02
Medlem
Citat:
Jag menar, kan jag köpa ett nytt 1 års F-Secure virusskydd som jag brukar göra och så bara förnyar jag utan problem. Men nu så har det dykt upp något om uppdatering hos F-Secure och då undrar man om jag kommer att få problem med att förnya.

Sist jag fick problem för 3-4 år sedan då gällde inte F-Secure längre frö den windows versionen jag hade på en annan dator.

Jag kan alltid kanske fråga i butik men vill inte vänta till sista dagen.

Är inte insatt i F-Secures försäljningsmodell så vågar inte säga med säkerhet att en förnyelse skulle gälla nästa version du nu fått notis om att uppgradera till. Lämpligast om du vill förnya är att fråga just F-Secure eller återförsäljare som du är inne på.
Citera
2023-12-22, 17:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det bör du fråga F-Secure support om: https://www.f-secure.com/se-sv/support.
Det finns ju en möjlighet också att göra det från inom programmet.

Vad jag kan se på deras hemsida så har de bara 2 skyddslösningar, Total och Internet Security

Men det brukar skötas automatiskt av programmet självt.

Är du en "vanlig" användare av Windows, grundläggande, så behöver du inget annat än det som är inbyggt i Windows. Se jämförelsetest: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
Citera
2023-12-22, 17:33
Medlem
Köper du det av Telia så hör med deras kundtjänst. Normalt så uppdateras det automatiskt.
Citera
2023-12-22, 23:37
Medlem
Onanikrems avatar
Behövs inget separat virusskydd idag om du inte surfar på extremt osäkra sidor. Win har det redan inbyggt, dock kan man inte ha två samtidigt så du får avinstallera F.secure om du skall köra med Win och då behöver det aktiveras om jag inte minns fel?

Brukar komma upp gula trianglar överallt om man kör oskyddat och en ruta där man aktiverar Win´s eget skydd Defender, Jag laddar ned torrents och är på en del konstiga porrsidor och har klarat mig bra med Defender de senaste 10 åren.
Citera
2023-12-23, 00:37
Medlem
Som användaren ovan är inne på är AV en scam idag. Du borde absolut inte betala för ett. Använd det inbyggda. Det är minst lika bra, om inte bättre.

Vill du ha bättre skydd finns det gratisprogram som kompletterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in