2023-12-22, 16:54
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Ja, det är nog som du skrev. Att de medvetet undvikit att lägga till en extra stjärna för att göra det svårare. Tror också det.
Senaste inloggningsförsök kom från Mauretanien för några minuter sedan. Tydligen någonstans i afrika. Aldrig hört talas om det men som musttomte skrev så måste jag nog byta emailkonto helt och hållet framöver.

Ja, jag tror att jag måste avsluta mailkontot och skaffa något annat istället. Ska kolla in protonmail. Har faktiskt haft mitt nuvarande mailkonto sedan 1998! Har mail kvar i inkorgen från högstadiet. Mest som roliga minnen. =)
Tack för tipset.

Jag med.. gammalt som gatan =( 1998 det svider.
Citera
2023-12-22, 17:00
Medlem
musttomtes avatar
Om du har tur så kanske din internetleverantör har mejl. jag har Bahnhof som skräp mail och det är inte kopplat till något som kostar etc =)
Citera
2023-12-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Om du har tur så kanske din internetleverantör har mejl. jag har Bahnhof som skräp mail och det är inte kopplat till något som kostar etc =)
Jag hyr boende via airbnb just nu, men tack för tipset.
Skall försöka avsluta mitt nuvarande email-konto.
Citera
2023-12-22, 17:10
Medlem
Citat:
Senaste inloggningsförsök kom från Mauretanien för några minuter sedan. Tydligen någonstans i afrika. Aldrig hört talas landet
Jaså? https://sv.wikipedia.org/wiki/Mauretanien
Citat:
men som musttomte skrev så måste jag nog byta emailkonto helt och hållet.
Jag kollade precis min egen motsvarande inloggningshistorik: Den ser ganska lik ut din, massor av misslyckade inloggningsförsök, trots att jag har kortare lösenord än du har
Citera
2023-12-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jaså? https://sv.wikipedia.org/wiki/Mauretanien

Jag kollade precis min egen motsvarande inloggningshistorik: Den ser ganska lik ut din, massor av misslyckade inloggningsförsök, trots att jag har kortare lösenord än du har
har du kollat din email på haveibeenpawned.com? Om din email har varit delaktig i några dataläckor?
Jag ska försöka skapa en ny email, kanske ikväll.
Citera
2023-12-22, 20:02
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Använd exempelvis protonmail på nätet.

EDIT: Börja inte använda GMAIL.. samma skit där med massor av tjänster som gärna går lätt att hacka. Backup programmet brukar starta av sig själv...

God JuL!

Bra tips till TS! Har tre ProtonMail-konton ett för privata angelägenheter och två andra för nöje och annat. Hotmail/Outlook och Gmail bör helt klart undvikas.
Citera
2023-12-22, 21:58
Medlem
T2Franks avatar
Sluta haka upp dig på vart försöken kommer från.

Dom sitter med proxy så det är inget du ska lägga någon vikt vid.

WHOIS Results for 2a14:4b02:d8e7:ed86:f286:6e26:c70a:4494
Found WHOIS Server; whois.ripe.net
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See https://apps.db.ripe.net/docs/HTML-Terms-And-Conditions

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '2a14:4b00::/29'

% Abuse contact for '2a14:4b00::/29' is 'friedrich.kraeft@plainproxies.com'
Citera
2023-12-23, 00:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Mailet kommer från outlook. Den enda trovärdiga är denna avsändare;
account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com

Stjärnorna har jag ej lagt till utan det kom med mailet från outlook och det saknas en bokstav så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Kolla senaste aktiviteten. Vad är mauretianien ens för något land? Hur går det till när man försöker med alla dessa attacker? Verkar komma från både android mobil och vanlig dator.

https://bilddump.se/bilder/202312221...170.197.30.jpg
Det där är scam!

Radera och lev ditt liv vidare, klickar du på en länk ser de din mail är aktiv och du kommer att få 200 mail om dagen därefter.

Inget från microsoft ser ut såhär "account-security-noreply" "-" är fel, troligen "account" också!
Citera
2023-12-23, 02:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det där är scam!

Radera och lev ditt liv vidare, klickar du på en länk ser de din mail är aktiv och du kommer att få 200 mail om dagen därefter.

Inget från microsoft ser ut såhär "account-security-noreply" "-" är fel, troligen "account" också!

Nu är inte jag någon expert inom detta område, men enligt uppgift verkar denna mailadress användas av Microsoft själva?
If you aren't sure about the source of an email, check the sender. You'll know it's legitimate if it's from the Microsoft account team at account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com.

https://support.microsoft.com/en-us/...5-fb5052d3d8f0
Citera
2023-12-23, 02:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nu är inte jag någon expert inom detta område, men enligt uppgift verkar denna mailadress användas av Microsoft själva?
If you aren't sure about the source of an email, check the sender. You'll know it's legitimate if it's from the Microsoft account team at account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com.

https://support.microsoft.com/en-us/...5-fb5052d3d8f0
Kanske har fel då, men fått ett hotmailkonto kapat en gång och de jag skrev till hade inte en sådan mail, var ifs. en del år sedan och jag fick tillbaka kontot efter frågor om vilka jag hade i adressboken, vilka mail jag sparat osv.
Citera
2023-12-23, 02:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
För det första, microsoftkontot va*****. Stämmer inte. Det saknas en bokstav varav jag undrar om detta är spam eller inte?

Jag kan ha fel, men jag tror att Microsoft alltid använder 5 st. asterisker (dvs. formatet xx*****) oavsett hur lång den verkliga mailadressen är.
Citera
2023-12-23, 11:51
Medlem
Jag har skapat en ny email från proton mail. Sidan känns professionell.

Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Sluta haka upp dig på vart försöken kommer från.

Dom sitter med proxy så det är inget du ska lägga någon vikt vid.

WHOIS Results for 2a14:4b02:d8e7:ed86:f286:6e26:c70a:4494
Found WHOIS Server; whois.ripe.net
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See https://apps.db.ripe.net/docs/HTML-Terms-And-Conditions

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '2a14:4b00::/29'

% Abuse contact for '2a14:4b00::/29' is 'friedrich.kraeft@plainproxies.com'

Är det snubben som har försökt hacka mig? Iv6P ipadressen som jag skickade för några inlägg sedan. Han finns på Linkedin. Eller så äger han bara företaget Plainproxies varav någon annan använder samma kanal? Plainproxies verkar vara en sida som erbjuder internetproxylösningar.

Googlade nu och såg att VPN och Proxy inte är samma sak. VPN använder krypterade kanaler medan proxys är mer som en inkörsport mellan användaren och internet. Proxys döljer Ip adressen men inte datan som skickas och tas emot mellan servrarna. VPN tar det ett steg vidare där man döljer ip adressen och vart du befinner dig någonstans så att du blir svårare att identifiera.

Jag har blivit intresserad av cybersecurity mm. Kan ni rekommendera en utbildning för att sedan få jobb? Är det svårt att få jobb inom detta? Framtiden borde vara ljus. Hur går det till?
Fanns ju en bra serie som gick för några år sedan vid namn Mr Robot.
Senast redigerad av Lofiboy 2023-12-23 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in