2023-12-24, 18:19
Medlem
ariberts avatar
Victoriahem ägs av ett Tyskt fastighetsbolag så det är helt i linje med vad som gäller i Tyskland.
Citera
2023-12-24, 20:19
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är per person och dag. Det är du som räknar fel och räknar per hushåll. Läs själv:

https://www.svensktvatten.se/fakta-o...ksvattenfakta/

Ja, och nu tänker du fel igen. Allt tappvarmvatten börjar som kallvatten, men när det kommer till individuell mätning och debitering per lägenhet så separeras kall- och varmvattnet. Det är alltså en mätare för kallvatten, och en mätare för varmvatten. Varmvatten dubbelräknas inte som både kall- och varmvatten. Att mäta och debitera kallvatten för ett enskilt hushåll är inte lönsamt.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-12-24 kl. 20:21.
Citera
2023-12-24, 20:41
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast det gör många hyresvärdar nu. Ett sätt att hålla grundhyran nere. Inget specifikt för Järva eller den hyresvärden.

För miljöns skull menar du kanske?

"En viss mängd vatten ingår i hyran. Använder man mindre blir det billigare, men går det åt mer plussas det på hyran"

"Victoriahem har som målsättning att minska vattenanvändningen med 30 procent jämfört med 2015 års nivå fram till 2030 för att minska klimatbelastningen. "

"– För en lägenhet på 77 kvadrat ingår det hela 190 liter kallvatten och 137 liter varmvatten per dag utan någon kostnad."

"Ann-Margarethe Livh, tidigare bostadsborgarråd i Stockholms stad, och ordförande i Hyresgästföreningen Järva, tycker det är för tidigt att säga något om införandet av IMD för Victoriahems hyresgäster i Järva."

HGF vet inte om de ska kämpa för klimatet eller storfamiljer med överförbrukning. 😂
Senast redigerad av gofigur 2023-12-24 kl. 20:49.
Citera
2023-12-24, 21:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ja, och nu tänker du fel igen. Allt tappvarmvatten börjar som kallvatten, men när det kommer till individuell mätning och debitering per lägenhet så separeras kall- och varmvattnet. Det är alltså en mätare för kallvatten, och en mätare för varmvatten. Varmvatten dubbelräknas inte som både kall- och varmvatten. Att mäta och debitera kallvatten för ett enskilt hushåll är inte lönsamt.

Varför skulle det inte vara lönsamt. Det är bara att räkna baklänges så ser du att vatten kan kosta seriösa summor när det gäller större familjer.

Jag har för mig att man räknar på ca 200 liter per person och dag när man projekterar hyreshus = 2000 liter om dagen för en somaliefamilj med 8 barn.

Säg att kallvattnet kostar 3 öre per liter i genomsnitt. Då blir alltså månadskostnaden: 2000*0,03*30=1800 kr. Och det är bara för kallvattnet. Varför skulle det inte vara lönsamt att mäta? Det är rent skitsnack och VA-taxorna kommer att höjas de närmaste åren pga stora investeringsbehov i VA-systemet på nationell nivå.

Vad jag vet så får man ibland betala för både kall och varmvatten idag vid nyproduktion. Det är inget konstigt, utan det är en anpassning till framtiden och det berömda "klimatet", där även vatten måste sparas på.
Citera
2023-12-24, 21:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemosproblemos
Kommer bli dyrbara vattenskador när de obildade analfabeterna försöker fuska genom att montera bort vattenmätarna🤣🤣🤣
Om hyresvärden monterar vattenmätarna inne i lägenheterna men antagligen monterar dom samtliga vattenmätare i ett utrymme där hyresgästerna inte kommer in hur som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skulle det inte vara lönsamt. Det är bara att räkna baklänges så ser du att vatten kan kosta seriösa summor när det gäller större familjer.

Jag har för mig att man räknar på ca 200 liter per person och dag när man projekterar hyreshus = 2000 liter om dagen för en somaliefamilj med 8 barn.

Säg att kallvattnet kostar 3 öre per liter i genomsnitt. Då blir alltså månadskostnaden: 2000*0,03*30=1800 kr. Och det är bara för kallvattnet. Varför skulle det inte vara lönsamt att mäta? Det är rent skitsnack och VA-taxorna kommer att höjas de närmaste åren pga stora investeringsbehov i VA-systemet på nationell nivå.

Vad jag vet så får man ibland betala för både kall och varmvatten idag vid nyproduktion. Det är inget konstigt, utan det är en anpassning till framtiden och det berömda "klimatet", där även vatten måste sparas på.
Är ju betydligt färre än så per hushåll i genomsnitt och en hyresvärd måste ju räkna på genomsnittet för hela husen när den räknar på om det är en lönsam investering.
Citera
2023-12-24, 21:31
Medlem
Blir det inte ett slag i luften om man inför detta för att minska vattenförbrukningen, socialen betalar ju ändå hyran för många av dem detta berör, och det förblir nog så även om det blir ett påslag pga vattenförbrukningen. Knappast att det kommer att få önskad effekt förutom att bostadsbolaget får in mera pengar.
Citera
2023-12-24, 22:08
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Blir problem för dom som har +20 i en lägenhet ...

Men å andra sidan borde väl åtminstone några i den skaran ha någon typ av inkomst?
(Men visst, är alla barn utom två blir det knepigt.)
Fast du kanske menade problem i bemärkelsen "värden inser att någon har gjort sin lägenhet till ungkarlshotell och säger upp kontraktet"-problem?
Citera
2023-12-24, 22:14
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Blir det inte ett slag i luften om man inför detta för att minska vattenförbrukningen, socialen betalar ju ändå hyran för många av dem detta berör, och det förblir nog så även om det blir ett påslag pga vattenförbrukningen. Knappast att det kommer att få önskad effekt förutom att bostadsbolaget får in mera pengar.

Intressant fråga!
Hoppas vi får någon socialtjänst-person i tråden snart som kan säga hur det blir.
Jag tänkte att det säkert finns/ kommer att skapas en norm för hur mycket vatten soc betalar?

Jag menar, de har ju normer för mat och kläder, det går ju tex inte att presentera en bunt kvitton från Ica och säga ojdå, den här månaden åt vi för femtusen per person. Man får en summa som man själv får räkna ut hur den skall räcka.
(Även själva hyran finns det ju tak för. Bor man dyrare än så, får man flytta eller dra in på annat för att fylla hålet)
Någon som vet?
Citera
2023-12-24, 22:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Intressant fråga!
Hoppas vi får någon socialtjänst-person i tråden snart som kan säga hur det blir.
Jag tänkte att det säkert finns/ kommer att skapas en norm för hur mycket vatten soc betalar?

Jag menar, de har ju normer för mat och kläder, det går ju tex inte att presentera en bunt kvitton från Ica och säga ojdå, den här månaden åt vi för femtusen per person. Man får en summa som man själv får räkna ut hur den skall räcka.
(Även själva hyran finns det ju tak för. Bor man dyrare än så, får man flytta eller dra in på annat för att fylla hålet)
Någon som vet?

Det är en sak som är intressant. När man bygger hus så räknar man tillochmed på att hyresgäster förbrukar ca 33% mer än i ägda bostäder. Är det någon slags naturlag eller kommer det helt enkelt av att de tror att vatten är gratis, eftersom det normalt sett ingår i hyran?

Vi som bor i ägt boende och får betala för vattnet, vet att vatten inte alls är gratis och om man badar badkar varje dag och låter duschen stå på så kan det bli tusenlappar i extra kostnader. Inte minst om man har en stor familj.

Och hur ska soc ställa sig till detta? Det undrar jag också. Men att bada badkar varje dag är inte en mänsklig rättighet i vart fall.
Citera
2023-12-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Victoriahem ska instalera vattenmätare hos hyresgästerna och ta betalt efter förbrukning. Självklart protesterar somalierna eftersom dom slösar rejält med vatten. Victoriahem vill spara på vattnet vilket är klokt.

Är det bra att alla betalar för det man förbrukar? Bor man i hus är det ju självklart redan. Är ni redo att betala för vatten om hyresvärden kräver det?

https://www.hemhyra.se/nyheter/oro-b...vattenmatning/
Har haft IMD för vattenförbrukning i typ 10-11 år nu. Bor inte i storstad.
Citera
2023-12-24, 22:40
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Har haft IMD för vattenförbrukning i typ 10-11 år nu. Bor inte i storstad.

Hej Robbinist!
Vore kul att höra hur det fungerar för dig/din familj. Hur mycket går åt, är det vissa perioder av året, eller livet, som det går upp/ned? (Sommar/vinter, tonåringar i hemmet etc).
Har du någon gång känt att "vad fan, vart tar allt vatten vägen?". Eller tvärtom: "va? Är detta allt jag gjort åt?"

Tack och god Jul!
Citera
2023-12-24, 22:46
Medlem
Säkert är det reningsverken som klagar med.. Blir ju en jättebelastning där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in