2023-12-21, 12:41
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Hej jag funderar lite på hur städat eller stökigt gemene man har det hemma normalt sett inte när ni väntar besök.
När jag hälsar på hos folk så verkar dom alltid ha det så fint och välstädat men då vet dom innan att jag ska komma.
Har folk det verkligen alltid välstädat och fint hemma ?
Då är min fråga hur hinner dom med att alltid ha det så fint och välstädat ?

Själv har jag det ganska stökigt hemma jag prioriterar annat än att städa jämt och jag vantrivs inte med det ..När jag får besök av vissa personer klagar dom alltid på att jag har det stökigt.

Kan tillägga att jag lever som singel för tillfället.

Hur välstädat har ni det hemma och hur mycket prioriterar ni städningen ?

Jag bryr mig inte så mycket och det är lite stökigt så länge det inte är smutsigt eller massa disk. Bor lätt litet dock så damsuga hela lägenheten tar typ 10 minuter, sen går jag och dammar lite här och där när jag är uttråkad.
Citera
2023-12-21, 12:51
Medlem
Armons avatar
Jag försöker hålla mig efter något jag kallar "tvåtimmarsregeln", vilket innebär att jag inte ska ha det stökigare än att jag hinner göra lägenheten presentabel på två timmar. Det inkluderar inte grovrengöring av ugn och dylikt, bara vanlig städning såsom dammsugning, disk o.s.v.

Så länge det inte går till överdrift störs jag inte av att det ligger lite skräp eller otvättade kläder framme.
Citera
2023-12-21, 12:52
Moderator
^Eazs avatar
Självfallet har man det städat.

Har dock inga husdjur eller barn vilket hjälper och då det bara är jag själv så räcker det att jag dammar av, dammsuger och skurar en gång i veckan vilket inte tar mer än en max en timme.

Sen självfallet bäddar man sängen varje morgon vilket gör mycket för att ge ett städat intryck, har man gäster över och folk ser in i sovrummet där det är en obäddad säng ser bara för djävligt ut + det är fan så mycket skönare att gå och lägga sig när sängen är ordentligt bäddad.

Köket håller man självfallet spotless däremot, bänkar tvättas av när man lagat mat, disk fixas på en gång, man diskar undan det som man inte behöver mer medans man lagar mat. Har man diskmaskin så ställer man in i maskinen när man är klar med något och inte bara ställer det i diskhon.
Men så älskar jag att laga mat, och därför är köket djävligt viktigt för mig.

Finns fan inget värre att gå in i ett kök och det t.ex är spill på spisen som inte torkats bort eller något intorkat på någon bänk.
Får fan panik av det.

Edit: Sen ska det sägas att det är inte så djävla svårt att hålla det någorlunda städat, man plockar i ordning efter sig, gör rent toan efter användning, låter inte glas/tallrikar stå kvar när man ätit upp etc. Då blir det inget stort projekt att "städa" och man behöver inte städa så ofta heller utan som sagt räcker att man dammar av och kör dammsugaren en gång i veckan.
Senast redigerad av ^Eaz 2023-12-21 kl. 13:37.
Citera
2023-12-21, 13:07
Medlem
Lever i ett ordnat kaos. Dvs det kan se ganska stökigt ut, men det röjer jag bort på max 45min, oftast behövs en kvart. Ska nedervåningen skuras, dammsugas, dammtorkas noggrant behövs nog 2 timmar som absolut mest. Folk behöver inte gå upp på övervåningen (där är det typ aldrig stökigt iofs).
Citera
2023-12-21, 14:11
Medlem
Frågan beror lite på hur man väljer att definiera "stökigt".

Om man med stökigt menar att det ligger grejer överallt så nej, det är väldigt sällan stökigt hemma hos mig. Det är fan ingen rocket science att lägga grejer där dom ska vara, att dessutom ta ett varv och plocka ihop lite snabbt tar 5 minuter per dag och då räknar jag högt. Att folk skyller på tidsbrist är total bullshit, det finns ingen som inte kan avvara 5 minuter per dag om dom verkligen vill.
Skitigt är en annan sak, då krävs det att man dammsuger eller torkar golv och det tar förstås lite längre tid. Dock ska du bo jävligt stort om du inte klarar av att dra runt dammsugaren på typ 15-20 minuter och gör man det en gång i veckan så bör det sällan vara särskilt skitigt.
En riktig storstädning med dammtorkning etc kan förstås ta en timme eller två och det kan jag väl köpa att folk inte gör alltför ofta, men nån gång ibland kan man väl fan offra ett avsnitt av "På spåret" eller lägga ifrån sig mobilen en timme och göra något vettigt istället.
Citera
2023-12-21, 14:16
Medlem
feemaxxxs avatar
Nästan alltid kaos. Tar typ 2 timmar efter en städning så är det kaos igen.

Dock är det för det mesta rent. Toaletten är iallafall alltid ren. Fattar inte hur vissa kan lämna toaletten smutsig.
Citera
2023-12-21, 14:17
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Hej jag funderar lite på hur städat eller stökigt gemene man har det hemma normalt sett inte när ni väntar besök.
När jag hälsar på hos folk så verkar dom alltid ha det så fint och välstädat men då vet dom innan att jag ska komma.

Själv har jag det ganska stökigt hemma jag prioriterar annat än att städa jämt och jag vantrivs inte med det ..När jag får besök av vissa personer klagar dom alltid på att jag har det stökigt.

Inte städat alls. Är nån så dum så den kommer på oanmält besök så får den finna sig i att vada fram i damråttor och lort.

Om jag väntar besök så dammsuger jag och plockar undan lösa grejer som bara blivit liggande och lägger dem på sin rätta plats. Egentligen gillar jag att ha det städat och prydligt, men har ofta en massa olika projekt och grejer jag "ska-fixa-viken-dag-som-helst" så då går jag ju inte och plockar undan verktyg och annat som jag inbillar mig att jag kommer behöva närmsta dagarna... sen att man aldrig tar tag i de där projekten är ju en annan femma...
Citera
2023-12-21, 15:04
Medlem
Bankdosas avatar
Lever som singel med min 7-åring på halvtid. Försöker hålla ordning på disk så gott jag kan och plockar undan saker som ligger framme och skräpar. Brorsan kallade mig nyligen pedant men det skulle jag inte räkna mig som, direkt.
Det konstiga är att jag tycker att det är lite charmigt när det är stökigt hos folk jag besöker.
Citera
2023-12-21, 15:28
Medlem
Lite stökigt gör väl inget bara toa å kylskåp är ok.
Citera
2023-12-21, 15:38
Avslutad
Citat:

Har alltid ordning, i princip. Håller man efter är det aldrig särskilt "jobbigt" eller "överväldigande" - dessutom mår jag bättre.

Så skulle inte kunna få överraskningsbesök (inte för att man hade öppnat då) och folk skulle uppleva det som rörigt.

Är dock barnfri och det underlättar säkert en hel del.

Storstädar en gång i veckan (dvs dammsuger, dammar, skurar golv) men håller ordning i övrigt. Lämnar aldrig disk och torkar alltid av ytor man använt.

Sedan kan man definitivt ha lite kläder på någon stol osv. Men inget kaos..
Senast redigerad av WitchcultToday 2023-12-21 kl. 15:41.
Citera
2023-12-21, 15:40
Medlem
Det skall synas att nån bor där.
Citera
2023-12-21, 15:49
Medlem
Banditas avatar
Barnfamilj med kids i åldrarna 8-15 år.
Disken diskas undan dagligen, bord och bänkar hålls plockade hela tiden. Vi dammsuger 1-2 gånger per vecka, och skurar och dammtorkar en gång per vecka.
Det hänger avslängda koftor och filtar på stolsryggar här och där, alster som minsta har producerat på fritids kan ligga framme på avlastningsbord, mattor hamnar snett, skor ligger lite huller om buller i hallen, och krokar är knökfulla med allehanda ytterplagg. Ungarnas rum ansvarar de för själva, ibland är det städat och snyggt, ibland ser det ut som att en bomb har detonerat i rummen.
Skåp och garderober ser ofta ut som något gud glömde inuti, för vem fan ids hålla skåp prydliga hela tiden.
Överlag, kombination av hyfsad ordning med vardagsstök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in