2023-12-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Alla domarna i Colorados HD var tillsatta av en demokratisk guvernör.
Ändå blev rösterna 4-3. Knappast möjliga "vinst" alltså.
Detta indikerar att det inte är en självklart tolkning, åt endera hållet.

Sanningen är ju att 14:e tillägget är öppet för tolkning. Att påstå att det "givetvis var partiskt" saknar du belägg för, det är bara vad du tror.
Deras argument var helt klart juridiskt hållbart och rimligt.
Även de som röstade nej hade i min mening en juridisk hållbar och rimlig tolkning.

Nu har detta inte på något sätt med Ryssland att göra.
Stämningen mot Trump kom faktiskt ifrån Republikaner i Colorado och det handlar om Trumps agerande kring valet och 6:e Januari.

Man kan alltså ha en "juridiskt hållbar och rimlig tolkning" oavsett vad man kommer fram till i samma fall. Resultatet är att i alla ideologiska frågor så vinner "partilinjen" eller den "trosbekännelse" som man tillhör som grundar sig på ett egenintresse. Högsta domstolen går inte att känna igen i jämförelse med tidigare då majoriteten av domarna nu är utsedda av republikanerna istället för demokraterna.

Hur man röstar och "tolkar" beror alltså på egenintresset. Det rör sig alltså om subjektiva åsikter. Ska man i ett sådant läge rösta för att införa en enpartistat eller "enkandidatsystem" eller tillåta flera olika kandidater och att väljarna får bestämma utan censur ? Ska man de facto avskaffa alla val efter att man valts som exempelvis Hamas gjorde...

För mig är valet enkelt och precis som fler kandidater borde tillåtas i Ryssland och Zimbawe så gäller detsamma för USA. Det är en åsikt som jag har, majoriteten av styrena genom historien har dock varit tydliga diktaturer men önskar man det så bör man enligt mig stå för sin åsikt.
Citera
2023-12-23, 19:00
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nope, de låter lagen ha sin gilla gång....
Nej de ändrar hela synsättet på rättsväsendet och spelreglerna för demokratin. Exakt som de gjorde med Trump skattedeklaration, russia hoaxet, mar-a-lago raiden, j6 och mycket annat.
Enda anledningen är för att det är Trump och han ingår inte i deras system så det kan inte kontrollera honom.
Tillbakakakan kommer dock, allt som de har gjort mot honom kommer han göra mot dem och då vet att de är körda då..
Citera
2023-12-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Man kan alltså ha en "juridiskt hållbar och rimlig tolkning" oavsett vad man kommer fram till i samma fall. Resultatet är att i alla ideologiska frågor så vinner "partilinjen" eller den "trosbekännelse" som man tillhör som grundar sig på ett egenintresse. Högsta domstolen går inte att känna igen i jämförelse med tidigare då majoriteten av domarna nu är utsedda av republikanerna istället för demokraterna.

Hur man röstar och "tolkar" beror alltså på egenintresset. Det rör sig alltså om subjektiva åsikter. Ska man i ett sådant läge rösta för att införa en enpartistat eller "enkandidatsystem" eller tillåta flera olika kandidater och att väljarna får bestämma utan censur ? Ska man de facto avskaffa alla val efter att man valts som exempelvis Hamas gjorde...

För mig är valet enkelt och precis som fler kandidater borde tillåtas i Ryssland och Zimbawe så gäller detsamma för USA. Det är en åsikt som jag har, majoriteten av styrena genom historien har dock varit tydliga diktaturer men önskar man det så bör man enligt mig stå för sin åsikt.

Riktigt så enkelt är det inte. En domare i SCOTUS sitter på livstid, de har inte nödvändigtvis något incitament att döma enligt "parti-linjen" utan är tvärt om helt fria att döma efter deras faktiska tolkning av lagen utan konsekvenser för deras karriär.
Tittar vi på domen i Colorado t.ex. så var alla 7 domarna tillsatta av Demokrater, så enligt dig så borde det blivit 7-0 för att blocka Trump.
Men det blev 4-3. Alla röstar alltså inte enligt partilinjen.
Det skall även poängteras att SCOTUS röstat mot Trump/GOP flertalet gånger under alla processer gällande valet.
De röstade även mot Trumps försök att dölja sina deklarationer.
Trump och republikanerna var övertygade om att de skulle börja vinna processer gällande valet i SCOTUS men de vann inte ett enda fall trots väldigt kraftig majoritet av republikanska domare.
Citera
2023-12-23, 19:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Nej de ändrar hela synsättet på rättsväsendet och spelreglerna för demokratin. Exakt som de gjorde med Trump skattedeklaration, russia hoaxet, mar-a-lago raiden, j6 och mycket annat.
Enda anledningen är för att det är Trump och han ingår inte i deras system så det kan inte kontrollera honom.
Tillbakakakan kommer dock, allt som de har gjort mot honom kommer han göra mot dem och då vet att de är körda då..
Nope, denna lag har inte varit aktuell innan pga vi inte haft politiker som försökt valfuska och försöka statskupper.
Ljuga fungerar inte för dig.
Citera
2023-12-23, 19:54
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nope, denna lag har inte varit aktuell innan pga vi inte haft politiker som försökt valfuska och försöka statskupper.
Ljuga fungerar inte för dig.
Du trodde ju på all den där fake newsen och (fortfarande gör det) så vi vet att du inte har rätt här heller.

Han åtalas för uppror, insurrection och uppvigling till uppror.

Endast en president kan kalla det uppror. Trump var fortfarande president när protesterna skedde vid kapitolium och räkningen pågick. Skulle han göra uppror mot sig själv eller?

Trump har alltid sagt att det riktiga upproret skedde på valveckan och slutfördes jan 6 när räkningen certifierades. Enligt insurrection Act så måste en president proklamera att upprorsmakarna försvinner innan militären kan kopplas in. I den video där som Twitter stängde ner efter 5 min så gjorde Trump det, han varnade upprorsmakarna att avbryta med de certifierade det falska valresultatet ändå vilket fullbordade upproret.
Om man gör uppror i ett land, så vill man inte landet väl och det är vad Biden bevisat. Öppnat gränserna så miljontals unga män invaderar landet, cirka 2,4 miljoner iår. Fuckat upp ekonomin och inflationen gjort folk fattigare. Försvagat försvaret och samhället med genusbög och ras krav. Gjort kriminalitet lagligt. Sabbat inhemsk energiproduktion och ber istället Saudi och Venezuela om olja. Satt Usa och hela världen på kurs mot världskrig, vänta bara tills gen z ska börja tvångs värvas till kriget.

Varför tror du Biden barrikerade upp vita huset med stängsel efter han blivit insvuren? Jo han trodde att militären skulle komma och ta honom direkt men Trump och patrioterna visste att om de hade satt hårt mot hårt så hade det porträtterats som en statskupp av media och folket hade inte förstått vad som pågick.

Trump valde istället den långa vägen och pausade. Han låter folk se och uppleva Bidens och deep states marxistisk politik som ämnar att krossa Usa innefrån. De är bara för folket att se på gatorna hur det kommer gå om man inte röstar på Trump.
Trump visste hela tiden att det enda han behövde var folket för att krossa deep state och det har han nu.
När Trump väl går upp i rätten så kommer han presentera fullständiga bevis som visar vilka som valfuskat och gjort uppror. Håll ut bara, det är valår snart och man sparar det bästa till sist. Ser fram emot att du ska försvara dina favvo politiker och kändisar som är med på epstein listan.
Citera
2023-12-23, 20:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Du trodde ju på all den där fake newsen och (fortfarande gör det) så vi vet att du inte har rätt här heller.

Han åtalas för uppror, insurrection och uppvigling till uppror.

Endast en president kan kalla det uppror. Trump var fortfarande president när protesterna skedde vid kapitolium och räkningen pågick. Skulle han göra uppror mot sig själv eller?

Trump har alltid sagt att det riktiga upproret skedde på valveckan och slutfördes jan 6 när räkningen certifierades. Enligt insurrection Act så måste en president proklamera att upprorsmakarna försvinner innan militären kan kopplas in. I den video där som Twitter stängde ner efter 5 min så gjorde Trump det, han varnade upprorsmakarna att avbryta med de certifierade det falska valresultatet ändå vilket fullbordade upproret.
Om man gör uppror i ett land, så vill man inte landet väl och det är vad Biden bevisat. Öppnat gränserna så miljontals unga män invaderar landet, cirka 2,4 miljoner iår. Fuckat upp ekonomin och inflationen gjort folk fattigare. Försvagat försvaret och samhället med genusbög och ras krav. Gjort kriminalitet lagligt. Sabbat inhemsk energiproduktion och ber istället Saudi och Venezuela om olja. Satt Usa och hela världen på kurs mot världskrig, vänta bara tills gen z ska börja tvångs värvas till kriget.

Varför tror du Biden barrikerade upp vita huset med stängsel efter han blivit insvuren? Jo han trodde att militären skulle komma och ta honom direkt men Trump och patrioterna visste att om de hade satt hårt mot hårt så hade det porträtterats som en statskupp av media och folket hade inte förstått vad som pågick.

Trump valde istället den långa vägen och pausade. Han låter folk se och uppleva Bidens och deep states marxistisk politik som ämnar att krossa Usa innefrån. De är bara för folket att se på gatorna hur det kommer gå om man inte röstar på Trump.
Trump visste hela tiden att det enda han behövde var folket för att krossa deep state och det har han nu.
När Trump väl går upp i rätten så kommer han presentera fullständiga bevis som visar vilka som valfuskat och gjort uppror. Håll ut bara, det är valår snart och man sparar det bästa till sist. Ser fram emot att du ska försvara dina favvo politiker och kändisar som är med på epstein listan.
Här i lagen så blir det att delta i samhällsomstörtande verksamhet och försöka statskupper och försöker valfuska.
Förstår det är jobbigt när den legala snöret hängs kring donalds hals, men kanske donalds inte skulle ringt runt och försökt att valfuska?
Citera
2023-12-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Riktigt så enkelt är det inte. En domare i SCOTUS sitter på livstid, de har inte nödvändigtvis något incitament att döma enligt "parti-linjen" utan är tvärt om helt fria att döma efter deras faktiska tolkning av lagen utan konsekvenser för deras karriär.
Tittar vi på domen i Colorado t.ex. så var alla 7 domarna tillsatta av Demokrater, så enligt dig så borde det blivit 7-0 för att blocka Trump.
Men det blev 4-3. Alla röstar alltså inte enligt partilinjen.
Det skall även poängteras att SCOTUS röstat mot Trump/GOP flertalet gånger under alla processer gällande valet.
De röstade även mot Trumps försök att dölja sina deklarationer.
Trump och republikanerna var övertygade om att de skulle börja vinna processer gällande valet i SCOTUS men de vann inte ett enda fall trots väldigt kraftig majoritet av republikanska domare.

I majoriteten av fallen så röstas det efter "partilinjen" = "faktisk tolkning av lagen". Sen så är många etablisemangsrepublikaner = demokrater och följer deras linje.

Den viktigaste variabeln bakom vad man tycker i en fråga är ens bakgrund och förutfattade mening. Alla sidor i ett krig tycker att just den egna sidan har rätt exempelvis = deras " faktiska tolkning" ...

Jag tycker inte att någon från demokratiska partiet kan ses som demokrat men anser inte att de ska förbjudas utan förlora i fria val.

Beslutet i Colorodo är extremt och antidemokratisk och gör Usa i praktiken till en diktatur. Det var på håret att det gick igenom trots att de alla var demokrater som du säger och är så extremt så att inte ens någon annan demokratisk delstat tagit samma beslut. Det är inte en bra ordning.

En liten sekt bör inte kunna införa diktatur i ett land enligt min åsikt. Är man av en annan åsikt bör man stå för den utan att hyckla.
Citera
2023-12-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
"Domen" i Colorado var givetvis partisk och bara demokrater röstade för då de har majoriteten där. Trump kommer att vinna i högsta domstolen då republikanerna numera har majoritet. Demokraterna röstar nästan alltid för sin ideologi oxh republikanerna för sin, så det finns så ifall 2 "Konstitutioner" eller lika många som det finns domare som tillämpar den helt olika.

Svaret är att "juridiken" helt enkelt är partisk.

Är man för demokrati så kan man dock förstå att om man försöker hindra en kandidat genom att skylla på "ryssland" eller direkt fuska genom att bara tillåta en kandisat/ledare så har man gått över en gräns och det är en ren diktatur. Vore hedervärt att erkänna det åtminstone istället för alla lögner och hyckleri som ändå inte lurar någon....

Jag förstår inte varför du citerar mig när din text är helt irrelevant för vad jag skrev.
Citera
2023-12-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag förstår inte varför du citerar mig när din text är helt irrelevant för vad jag skrev.

Du är en förnekare av det som demokraterna i Colorado har gjort och menar att "konstitutionen har tillämpats".

Det är uppenbart en fanatisk tolkning av några enskilda demokrater i en delstat som inte delas av någon annan och en tolkning som de inte skulle ha gjort om de inte hade partibok. Till och med många av deras partivänner var emot dem och beslutet gick igenom med minsta möjliga marginal men gör USA till en de facto icke-demokrati då folket inte får välja kandidat då bara kandidater från ett parti i praktiken riskerar att få ställa upp i valen.

Det är väldigt relevant för dig och vad du skrev och skriver.
Citera
2023-12-23, 22:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Kommentarer?

Texten uppger inte vad du påstår.
Citera
2023-12-23, 23:10
Bannlyst
Människor som skriver meningar såsom nedan:
-valfusk ifall Trump förlorar
-inbördeskrig ifall biden vinner
-det förekom valfusk i 2020 och snart får ni se bevisen.

Är samma människor som inte ser några problem med att Donald Trump blir diktator på livstid.
Jag förstår varför. Och satt jag i samma båt som dem, hade jag twittrat frenetiskt med uppmaningar om att avskaffa Colorado Supreme Court (party o law and order, om ni minns?)
Därför rasar de när Colorado HDs domare dömer emot Trump. Därför rasar de när alla är lika inför lagen.
Därför tror de att allt är fusk.

Det knepiga med demokratiska val är att den man projicerar sina drömmar och fantasier på (orange man) inte alltid får ihop tillräckligt många elektor röster för en seger.
Citera
2023-12-23, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Texten uppger inte vad du påstår.
Du har övertygat mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto