2023-12-19, 22:28
Medlem
Knarklangarens avatar
Nu skriver jag till min farfars vägnar, han envisas om att bränna med ett kopparrör från locket direkt ner till sin vattenkylning, "moonshine" men det smakas skit, enligt han så smakar det som det alltid ska och gjort i alla tider.

Försöker tipsa han om att bygga om det till en kolonn brännare, men han lyssnar inte, säger till han att du kan få ut 90-96% om inte mer om du har en bra kolonn med kylning.

Eftersom jag jobbar i en smedja, så tänkte jag bygga en ny och fin kolonn brännare till han som spottar ut med lite tur 95% då etanolen får större utrymme o stiga högre och vattnet o skit åker tillbaka.

Men tänkte fråga då om farfar med 95% måste rena genom kolrör eller man kan slänga i kol i dunken o skaka om lite då o då för o få prima vodka slippa finkel o skit?

Tips mottages....

mvh
Senast redigerad av Knarklangaren 2023-12-19 kl. 22:31.
Citera
2023-12-19, 22:32
Avstängd
finkel, inte fonkel
Citera
2023-12-19, 23:00
Medlem
sommarlovs avatar
Bara titta på hur proffsen gör.
Även de fina bryggerierna med super-kolonner kolar sin sprit!
Din farfar kanske blir missnöjd med att det tar längre tid, gör den inte för bra!
Citera
2023-12-19, 23:04
Medlem
Knarklangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
finkel, inte fonkel

förlåt
Citera
2023-12-19, 23:11
Medlem
Knarklangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bara titta på hur proffsen gör.
Även de fina bryggerierna med super-kolonner kolar sin sprit!
Din farfar kanske blir missnöjd med att det tar längre tid, gör den inte för bra!

Låter tryggt, kan jag sova bättre inatt, han är envis o kräsen. Pisset han renar smakar som dålig whiskey.. Tänkte överasska med bra mäsk o renat!
Citera
2023-12-19, 23:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Hembryggning och övrig dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2023-12-20, 02:13
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarklangaren
Nu skriver jag till min farfars vägnar, han envisas om att bränna med ett kopparrör från locket direkt ner till sin vattenkylning, "moonshine" men det smakas skit, enligt han så smakar det som det alltid ska och gjort i alla tider.

Försöker tipsa han om att bygga om det till en kolonn brännare, men han lyssnar inte, säger till han att du kan få ut 90-96% om inte mer om du har en bra kolonn med kylning.

Eftersom jag jobbar i en smedja, så tänkte jag bygga en ny och fin kolonn brännare till han som spottar ut med lite tur 95% då etanolen får större utrymme o stiga högre och vattnet o skit åker tillbaka.

Men tänkte fråga då om farfar med 95% måste rena genom kolrör eller man kan slänga i kol i dunken o skaka om lite då o då för o få prima vodka slippa finkel o skit?

Tips mottages....

mvh

Du kan inte "kola" 95%sprit, då eldar du upp kolet...
Citera
2023-12-20, 11:19
Medlem
Rullandegalnings avatar
Mycket riktigt att en kolonn brännare får ut stark sprit, min ger i genomsnitt 88-90%, blanda ut det till 42-44% sen genom 2 meter aktivt kol i ett rör med 50 mm diamanter, kommer ut som ~40% och smakar vatten med lite lätt bränna i svalget. Plus bästa bakfyllan man kan få.🫡
Citera
2023-12-21, 13:08
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Det klassiska är ju ett 2 metersrör fyllt med vätat kol, finns även en nerifrån och upp metod som sägs va djävligt bra.

Det finns en kol pdf på bryggforum med extremt mycket matnyttigt.
Citera
2023-12-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Det klassiska är ju ett 2 metersrör fyllt med vätat kol, finns även en nerifrån och upp metod som sägs va djävligt bra.

Det finns en kol pdf på bryggforum med extremt mycket matnyttigt.

Nerifrån och upp metoden du beskriver här är den helt klart bästa, blir så jäkla bra!

Det vet jag av erfarenhet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in