2023-12-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Har noterat detta själv och tycker att det är sinnessjukt. Ämnet verkar hårt bundet och inte så farligt i små mängder men det är principen jag stör mig på mest. Att det ens finns där i överhuvudtaget och det behövs verkligen inte i salt. Jod behövs inte heller i salt och det känns som att man vill försöka förgifta befolkningen genom att lura in oss joderat salt med cyanid.

Klumpförebyggande medel behövs inte? Vem vill ha salt som klumpar sig? Jod är inte nödvändigt för saltets egenskaper men är däremot nödvändigt att få i sig om man inte får i sig tillräckligt med jod på annat sätt, exempelvis genom att äta mycket fisk och skaldjur.

Ditt ”rena och oraffinerade” havssalt torde för övrigt kunna innehålla en hel del ämnen du kan oroa dig över…
Citera
2023-12-20, 13:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
All salt på klotet är väl havssalt?? allt är väl gammal sjöbotten?
Må hända, men skillnader på saltet och när man torkar det.(Inte själva saltet, men kompositionen av andra ämnen.)
Citat:
Har noterat detta själv och tycker att det är sinnessjukt. Ämnet verkar hårt bundet och inte så farligt i små mängder men det är principen jag stör mig på mest. Att det ens finns där i överhuvudtaget och det behövs verkligen inte i salt. Jod behövs inte heller i salt och det känns som att man vill försöka förgifta befolkningen genom att lura in oss joderat salt med cyanid.

Detta ämne kommer du att bombas av om du äter bröd i butikerna, mat på restaurang och halvfabrikat. Det får även till och med användas i ekologiska varor vilket är bisarrt.
Jag kör ett rent och oraffinerat havssalt istället och tänker att fortsätta så.
Jod är fundamentalt för ens hälsa, och innan vi tillsatte salt så fick vi förstorade sköldkörtlar med struma, och jod är fundamentalt för fosters utveckling av nervsystemet.
Jag inser att du inte riktigt förstår vikten av jod, stackars barn om du är kvinna och ska skaffa sådana och med tanken på risken för problem du kommer ge dom.
Din enda chans är att du bor på västkusten och luften, eller äter betydligt med jod med andra i råvaror.
Eller försöker du inbilla dig du inte får i dig jod alls?
För det låter inte alls nyttigt.

Och det är viktigt påpeka detta är en cyanid som som inte ger hälsoeffekter innan man ökar intaget med 12,5ggr, men då börjar saltet döda och cyaniden har en första lägsta punkt att ge hälsoeffekter.(Det vill säga att man får äta otroligt mycket mer salt för få påtagliga hälsoeffekter, och då är man stendöd före den punkten.)
Cyaniden har en halverings tid på 135min, så det finns ingen anrikning som kan ge nått heller som ökar möjlighet till hälsoeffekter.
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Klumpförebyggande medel behövs inte? Vem vill ha salt som klumpar sig? Jod är inte nödvändigt för saltets egenskaper men är däremot nödvändigt att få i sig om man inte får i sig tillräckligt med jod på annat sätt, exempelvis genom att äta mycket fisk och skaldjur.

Ditt ”rena och oraffinerade” havssalt torde för övrigt kunna innehålla en hel del ämnen du kan oroa dig över…
Eller bor vid kusten och då främst västkusten, man får känslan av att individen inbillar sig jod är farligt.
Och en gåta varför och med tanke på alla problem vi hade i Sverige med just för liten konsumtion av jod och de medföljande problemen.

Jag misstänker att dom alla ljuger och använder detta salt ändå.
Det intressanta är vem de tror de ska lura genom att ljuga.
Och argumentet CYANID och sen glömma av vad det är för cyanid och att den inte har hälsoeffekter, det argumentet är bara till för intellektuellt försvagade som sett för mycket TV/Film, då de tror det är farligt, fast det inte är.
Redan för 70 år sedan har man fast ställt detta, och än idag finns inget som pekar på annat.
Och med TS så inser man att fakta som stör, ska man låtsas om inte existerar och påvisa något har ingen av dessa konspiratörer ens försökt med.(Och det berättar allt vi behöver veta.)
Citera
2023-12-20, 15:17
Medlem
Det är ganska typiskt att dom tillsätter en massa ej nödvändiga medel i allt. Speciellt sånt som påverkar reproduktion, hormoner och centrala nervsystemet. Helst ska det också framkallar cancer. Men livsmedelsverket räddar oss genom att kontrollera så det alltid är en sån låg Dos att de inte är skadligt för det har dom kollat på möss. De vet inte hur många olika kombinationer per dag

Nej nu blir det salt utan den där skiten.

Blir det klumpar? Troligtvis inte om du bor i norra delen av jordklotet.
Citera
2023-12-20, 15:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Det är ganska typiskt att dom tillsätter en massa ej nödvändiga medel i allt. Speciellt sånt som påverkar reproduktion, hormoner och centrala nervsystemet. Helst ska det också framkallar cancer. Men livsmedelsverket räddar oss genom att kontrollera så det alltid är en sån låg Dos att de inte är skadligt för det har dom kollat på möss. De vet inte hur många olika kombinationer per dag

Nej nu blir det salt utan den där skiten.

Blir det klumpar? Troligtvis inte om du bor i norra delen av jordklotet.
Du glömmer av tiden som gått och inget att visa upp.
Ingen bryr sig om du använder annat salt.
Citera
2023-12-20, 15:53
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ditt googlande är inte research. Inte heller dina gamla knarktrippar du skriver om. Vore förvisso naivt av mig att tro att några så självklara saker som rapporter som bygger på verklig forskning kan få dig ta av foliehatten, men bjuder ändå på en korn av klarsynthet gällande denna ganska enkla fråga: https://www.livsmedelsverket.se/glob...del.pdf#page20

Ja, somliga har faktisk livserfarenhet medans andra som du har läst sig till den

Att helt blint förlita sig på statlig forskning säger mer om dig än mig,
Naiv dumstrut som levt i en trygg filterbubbla allt för länge.

En sån som dig skulle man kunna lura vart man vill, allt staten presenterar sätter du en verifieringsstämpel på, en perfekt hamster i hjulet.
Tror du alla värdsledare pratar om att ett stort mänskligt problem är överbefolkning utan att ha en "human" lösning åt problemet?
Käka ditt cyanid och spruta i dig dina boosters, ingen förlust för samhället.
Senast redigerad av Flusen 2023-12-20 kl. 15:55.
Citera
2023-12-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Må hända, men skillnader på saltet och när man torkar det.(Inte själva saltet, men kompositionen av andra ämnen.)

Jod är fundamentalt för ens hälsa, och innan vi tillsatte salt så fick vi förstorade sköldkörtlar med struma, och jod är fundamentalt för fosters utveckling av nervsystemet.
Jag inser att du inte riktigt förstår vikten av jod, stackars barn om du är kvinna och ska skaffa sådana och med tanken på risken för problem du kommer ge dom.
Din enda chans är att du bor på västkusten och luften, eller äter betydligt med jod med andra i råvaror.
Eller försöker du inbilla dig du inte får i dig jod alls?
För det låter inte alls nyttigt.

Och det är viktigt påpeka detta är en cyanid som som inte ger hälsoeffekter innan man ökar intaget med 12,5ggr, men då börjar saltet döda och cyaniden har en första lägsta punkt att ge hälsoeffekter.(Det vill säga att man får äta otroligt mycket mer salt för få påtagliga hälsoeffekter, och då är man stendöd före den punkten.)
Cyaniden har en halverings tid på 135min, så det finns ingen anrikning som kan ge nått heller som ökar möjlighet till hälsoeffekter.

Eller bor vid kusten och då främst västkusten, man får känslan av att individen inbillar sig jod är farligt.
Och en gåta varför och med tanke på alla problem vi hade i Sverige med just för liten konsumtion av jod och de medföljande problemen.

Jag misstänker att dom alla ljuger och använder detta salt ändå.
Det intressanta är vem de tror de ska lura genom att ljuga.
Och argumentet CYANID och sen glömma av vad det är för cyanid och att den inte har hälsoeffekter, det argumentet är bara till för intellektuellt försvagade som sett för mycket TV/Film, då de tror det är farligt, fast det inte är.
Redan för 70 år sedan har man fast ställt detta, och än idag finns inget som pekar på annat.
Och med TS så inser man att fakta som stör, ska man låtsas om inte existerar och påvisa något har ingen av dessa konspiratörer ens försökt med.(Och det berättar allt vi behöver veta.)

Får man jodbrist av att äta vanlig mat så är man korkad. Räcker med att dricka 2 dl mjölk och 3 äggulor för att få i sig mer än tillräckligt. Struma är brutalt ovanligt att utveckla och allt är skräckpropaganda.

Jag skiter i om cyaniden är ofarlig eller ej. Den ska fan inte vara i saltet oavsett. När man köper salt i affären skall det vara 100% rent jävla salt med alla spårämnen i. Det är inte ens något som skall diskuteras.
Citera
2023-12-20, 16:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Får man jodbrist av att äta vanlig mat så är man korkad. Räcker med att dricka 2 dl mjölk och 3 äggulor för att få i sig mer än tillräckligt. Struma är brutalt ovanligt att utveckla och allt är skräckpropaganda.

Jag skiter i om cyaniden är ofarlig eller ej. Den ska fan inte vara i saltet oavsett. När man köper salt i affären skall det vara 100% rent jävla salt med alla spårämnen i. Det är inte ens något som skall diskuteras.
Yup, brutalt ovanligt och pga saltet har jod
Dock ej när inte jod var tillsatt, vad beror din okunnig på,v et du inte, eller försöker du låtsas?
Vilken skräckpropaganda?

För klumpfritt salt så använder man en cyanid som saknar hälsoeffekter, så ja, det har en MYCKET uppskattad funktion.
Men uppenbarligen något som inte diskuteras, då fördelarna är så uppskattade.
Du har väderkvarnsargument och om något som saknar betydelse för hälsan.
Men undrar, har du ett riktigt argument som har betydelse för nått?
Eller ska vi bara inse du har ett tyckande som är betydelselöst för om allt om detta salt?
Citera
2023-12-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Ja, somliga har faktisk livserfarenhet medans andra som du har läst sig till den

En sån som dig skulle man kunna lura vart man vill, allt staten presenterar sätter du en verifieringsstämpel på, en perfekt hamster i hjulet.
Tror du alla värdsledare pratar om att ett stort mänskligt problem är överbefolkning utan att ha en "human" lösning åt problemet?

Jag är genuint intresserad av att förstå grunden för din teori om cyanid i salt som ett verktyg för massmord för att hantera överbefolkning. Kan du dela med dig av dina fem starkaste vetenskapliga forskningsstudier som stödjer denna teori?

Det är viktigt för mig att basera mina åsikter på vetenskapliga fakta och noggrann forskning och inte Google-experter och foliehattar.

Säkert fler här som verkligen skulle uppskatta att få insyn i de studier eller data som har övertygat dig om giltigheten i denna teori, så att jag kan granska dem med samma kritiska blick
Citera
2023-12-20, 16:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen

Så helt utan underlag, så har du en åsikt om något du inte ens förstår dig på.
Och det stora problemet för dig när du säger staten, det är att det är forskningen är sammanställd av dom och att forskningen är av andra.
Men det är ett typiskt fel konspirationsteoretiker gör och som de tror vi andra sak missa som är sakliga.

Och på tal om lura, den lurade är väl den som påstår något men saknar stöd för allt den påstår
Citera
2023-12-20, 16:56
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Så helt utan underlag, så har du en åsikt om något du inte ens förstår dig på.
Och det stora problemet för dig när du säger staten, det är att det är forskningen är sammanställd av dom och att forskningen är av andra.
Men det är ett typiskt fel konspirationsteoretiker gör och som de tror vi andra sak missa som är sakliga.

Och på tal om lura, den lurade är väl den som påstår något men saknar stöd för allt den påstår

Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Jag är genuint intresserad av att förstå grunden för din teori om cyanid i salt som ett verktyg för massmord för att hantera överbefolkning. Kan du dela med dig av dina fem starkaste vetenskapliga forskningsstudier som stödjer denna teori?

Det är viktigt för mig att basera mina åsikter på vetenskapliga fakta och noggrann forskning och inte Google-experter och foliehattar.

Säkert fler här som verkligen skulle uppskatta att få insyn i de studier eller data som har övertygat dig om giltigheten i denna teori, så att jag kan granska dem med samma kritiska blick

Vägen till medvetande nås inte igenom övertygelse, det nås igenom att göra sin egen research vilket jag har gjort, jag vet dessutom att dela med mig av min research inte gör någon nytta för ditt medvetande snarare leder det till argumentation, men jag råder dig att läsa på om det jag talar om, det finns alltid två sidor av ett mynt.

Så länge salt förvaras torrt kan det hålla i evigheter, behövs inget cyanid för det
Mcdonalds salt är också smaskens! Det innehåller aluminiumextrakt, aka Sodium Silicoaluminate,
Får det lov att vara lite cyanid och aluminium till dina pommes?

Studera alla kemiska ämnen som tillsätts i maten för vad dom faktiskt är så kan vi prata om du fortfarande tror det ligger i mänsklighetens bästa intresse, många saker är så sjuka att man tappar hakan, sen får du jätte gärna säga att det är ofarligt i "mindre" mängder, det tror jag inte ett
skvätt på.

Många "mindre" mängder leder till att du t.ex (Micropartiklar, plast) käkar ett kreditkort i veckan.
Nu talar vi bara om plasten, föreställ dig allt annat skit.

We consume up to a credit card’s worth of plastic *every* week
https://edition.cnn.com/2022/10/31/u...eek/index.html

Studera globala mål och vad stora globala myndigheter pratar om, Där talas öppet om att poppulationen är det största "problem" vi har,
Att sänka medelåldern är ett effektivt verktyg för att tackla "problemet" och det nås inte igenom hälsosammare mat kan jag glatt förklara för dig.

Vänliga hälsningar,
Foliehatten
Senast redigerad av Flusen 2023-12-20 kl. 17:11.
Citera
2023-12-20, 17:29
Medlem
Citat:
Du glömmer av tiden som gått och inget att visa upp.
Ingen bryr sig om du använder annat salt.
Nej men tar bort lite skit i taget. Jo dom stoppar väl in mer i annat. Jag undrar vilka som säljer alla dessa medel som dom tillsätter i allt.
Citera
2023-12-20, 17:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
* Cyanid får ENDAST användas i salt i Sverige, inte i några andra livsmedelsprodukter. Varför?

Guldstjärna till den som har svaret på just den frågan 🙂

Min gissning: det är för giftigt för att används överallt.

Vart har du fått ifrån att det i BARA SVERIGE? När jag googlar får jag upp massor med frågor om sodium ferrocyanide i salt från alla hörn av världen.

Kan det vara så enkelt att det inte är farligt i stora mängder?

Kul spaning men frågan är svarad på 100 tals gånger på nätet.

Man använder dessa ämnen i finkornig salt för att det inte ska klumpa sig i kontakt med fukt. Det är inte farligt i små mängder och ingen en person som sätter i sig såna mängder med salt för att bli förgiftad av det dör av för mycket salt ändå.

Svaret på din fråga är!

Det används i finkornig salt över hela världen

Det är inte farligt i dom mängderna du får i dig

Det är enkelt för alla som är rädda att köpa havssalt eller grovkornigt salt.

Kul spaning, lätt svar om man bara googlar
Senast redigerad av santos_deville 2023-12-20 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in