• 1
  • 2
2023-12-20, 14:37
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Ja det är ju den. Därför jag undrar vad siffran 1,65 kommer ifrån...

Som jag svarat i tråden 1,65 * bruttolönen.
Ber om ursäkt för att jag inte var övertydlig på den punkten.
Citera
2023-12-20, 14:41
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Som jag svarat i tråden 1,65 * bruttolönen.
Ber om ursäkt för att jag inte var övertydlig på den punkten.

Varför just 1,65? Arbetsgivaravgifterna är ju på 31,42 %.
Citera
2023-12-20, 17:14
Medlem
1,65 är en schablon, inte en exakt uträkning

Utöver arbetsgivaravgifterna behöver du för att jämställa med en bruttolön som anställd räkna in

Semester, inklusive socialt på semestertillägget, ca 12 %

Tjänstepension, varierar med hur stor lön du har, tillkommer särskild löneskatt på premien, minst 10 %

Övriga försäkringar, någon/några %

Extra för sjukdom och annan ej debiterbar tid som du annars får lön för som anställd. OBS avser inte den vanliga ej debiterbara tiden, utan även vid normalt full debitering så kommer du att ha frånvaro som din kund inte vill betala, VAB etc, någon/några %

Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Varför just 1,65? Arbetsgivaravgifterna är ju på 31,42 %.
Citera
2023-12-21, 11:15
Medlem
mastejags avatar
Så utifrån ovan så idag har jag en grundlön på ca: 60k/mån då bör det alltså bli:

60*1,65=99 000 kr.

Förväntad fakturerad inkomst:

1200 kr/tim * 160 tim/mån =192 000 kr

Således förefaller det vara gynnsamt att gå över som egen, förutsatt att man har fulltecknad givetvis. Men även vid 50 % beläggning skulle det nästan motsvara min nuvarande lön. Mindre förmåner som friskvårdsbidrag á 5000 kr och lite lunchkortspengar á 750 kr/mån som jag har nu är ju trots allt inga stora summor i sammanahanget.
Citera
2023-12-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Så utifrån ovan så idag har jag en grundlön på ca: 60k/mån då bör det alltså bli:

60*1,65=99 000 kr.

Således förefaller det vara gynnsamt att gå över som egen, förutsatt att man har fulltecknad givetvis. Men även vid 50 % beläggning skulle det nästan motsvara min nuvarande lön. Mindre förmåner som friskvårdsbidrag á 5000 kr och lite lunchkortspengar á 750 kr/mån som jag har nu är ju trots allt inga stora summor i sammanahanget.

Kan du dra in 1200 kr/h så kommer du att leva rätt fint förutsatt att du håller en hög debiteringsgrad och inte tar halvårsvisa semestrar.

Vill du optimera din egen löneskatt samt utdelning så lägger du dig på en lön på cirka 45000 (kan ha fel på några tusenlappar här) så att du får max SGI men ändå ligger under brytgränsen för statlig skatt.

Då kan du lyfta utdelning från ditt AB på halva lönesumman, dvs 0.5*45000*12=270000 utdelning per år till 20% skatt. Det är najs.

Vill du lyfta högre lön så ökar såklart din beskattning eftersom statlig skatt kickar in. Men då kan du också därmed ta ut mer i utdelning.
Citera
2023-12-23, 00:05
Medlem
Arb1trages avatar
Jag gjorde detta faktiskt. Fick hjälp av en ganska erfaren person som gjorde en kalkyl, hjälpte mig att fylla i lite papper för att få min F-skatt och moms. Du vill börja din bana med minimal F-skatt och sedan takta upp den med vad skatteverket tycker är rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

60*1,65=99 000 kr.

Om du inte har anställda bör du helst ligga under brytgränsen till att börja med. Sedan kan du börja trixa med lönebaserad utdelning vid försäljning av bolaget eller att du vill maxa din utdelning enligt huvudregeln.

Citat:
Ursprungligen postat av gg666
Kan du dra in 1200 kr/h så kommer du att leva rätt fint förutsatt att du håller en hög debiteringsgrad och inte tar halvårsvisa semestrar.

Vill du optimera din egen löneskatt samt utdelning så lägger du dig på en lön på cirka 45000 (kan ha fel på några tusenlappar här) så att du får max SGI men ändå ligger under brytgränsen för statlig skatt.

Då kan du lyfta utdelning från ditt AB på halva lönesumman, dvs 0.5*45000*12=270000 utdelning per år till 20% skatt. Det är najs.

Vill du lyfta högre lön så ökar såklart din beskattning eftersom statlig skatt kickar in. Men då kan du också därmed ta ut mer i utdelning.

Kan du hänvisa till lagrummet som tillåter att lönebaserad utdelning beräknas på det sättet och med den formeln? Det är inte vad jag fått lära mig kan jag säga.
Citera
2024-01-01, 15:13
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Kan du hänvisa till lagrummet som tillåter att lönebaserad utdelning beräknas på det sättet och med den formeln? Det är inte vad jag fått lära mig kan jag säga.

Huvudregeln:

https://www.skatteverket.se/foretag/...1c0de27ce.html
Citera
2024-01-01, 15:22
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
Huvudregeln:

https://www.skatteverket.se/foretag/...1c0de27ce.html

Det som kvalificerar är då helt enkelt ens egna lön ggr 0.05 + 426000? Då lyckas man trots allt komma över gränsen för lönebaserad utdelning.

Sedan om man är enmansföretagare vettefan om det inte är smartare att dra utdelning via förenklingsregeln istället. Det är först när du har anställda som du vill tillämpa lönebaserad plus vid en försäljning. Annars är det lite sak samma för skattemässigt förlorar man nog på ditt upplägg totalt sett om man ändå inte hade tänkt att ta den bruttolönen av någon anledning (t.ex. ta banklån för bostad etc).
Citera
2024-01-01, 15:42
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Det som kvalificerar är då helt enkelt ens egna lön ggr 0.05 + 426000? Då lyckas man trots allt komma över gränsen för lönebaserad utdelning.

Sedan om man är enmansföretagare vettefan om det inte är smartare att dra utdelning via förenklingsregeln istället. Det är först när du har anställda som du vill tillämpa lönebaserad plus vid en försäljning. Annars är det lite sak samma för skattemässigt förlorar man nog på ditt upplägg totalt sett om man ändå inte hade tänkt att ta den bruttolönen av någon anledning (t.ex. ta banklån för bostad etc).

Förstår nog inte riktigt vad du menar.

Om man i sitt enmansföretag drar in bra med pengar och tar ut lön upp till statlig skatt så kan man ta ut mer i lågbeskattad utdelning enligt huvudregeln än med förenklingsregeln. Även om man inte faktiskt delar ut så mycket pengar (t.ex. för att behålla mer kapital i bolaget) så bör man deklarera enligt den metod som ger mest i utdelning. Outnyttjat utdelningsutrymme kan ju föras vidare till kommande år.
Citera
2024-01-01, 15:48
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
Förstår nog inte riktigt vad du menar.

Om man i sitt enmansföretag drar in bra med pengar och tar ut lön upp till statlig skatt så kan man ta ut mer i lågbeskattad utdelning enligt huvudregeln än med förenklingsregeln. Även om man inte faktiskt delar ut så mycket pengar (t.ex. för att behålla mer kapital i bolaget) så bör man deklarera enligt den metod som ger mest i utdelning. Outnyttjat utdelningsutrymme kan ju föras vidare till kommande år.

Jag håller klart med dig. Det jag menar är bara att ska man optimera (ganska enkla linjära samband man ställer mot varandra i excel) kanske det är vettigare att ta mindre i lön och köra max på förenklingsregeln? Därför att varje 10k i nettolön till dig kostar trots allt ganska mycket pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in