2023-12-18, 20:02
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Man kan väl tycka att LKAB borde kunna sponsra kommunen mer än vad de redan gör med tanke på de vinster de tack vare Kiruna gör.
Borde företag ”sponsra” det allmänna (kommun/stat) utöver vad de redan ger till samhället.

Utöver företagsskatt (stat) ger de arbeten som ger löneskatter (kommun) förutom att arbetstillfällena som ger inkomst och utbildning till människor.

Vad mer tycker du företag borde göra?

Kanske borde de ta över kommunen och sköta den också?

Kiruna kommun är inte särskilt duktig att sköta sig:

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/varje-forslosad-skattekrona-ar-en-stold-av-folket.ea23a994-e720-4149-8ae7-724ced6fbeef

Citat:
Badhuset i Kiruna. Först beräknades kostnaden till 360 miljoner. Så kom entreprenören med ett bud på 550 miljoner, men det ansågs för dyrt så man bestämde sig för att köra på löpande räkning i stället. Nu är kostnaden uppe i dryga miljarden. Olyckligt nog hade inte kommunen de pengarna så man har fått låna upp några hundra miljoner och behöver ta fler lån för att klara skolan.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-12-18 kl. 20:07.
Citera
2023-12-18, 20:20
Medlem
Sinraths avatar
Det är alltid så otroligt skrattretande hur besparingar görs i kommuner. Man har högvis med anställda/konsulter/andra som knappt gör något produktivt överhuvudtaget som kostar mängder med miljoner varje månad, projekt som kostar miljarder (som inte måste kosta miljarder), idiotiska beslut som att sälja kommunägda fastigheter som sen hyrs tillbaka till dom för hutlösa summor och säkerligen massvis med annat som bara sprutar pengar i ett tomt hål.

JA DÅ SKA VI DRA NER PÅ DET BILLIGASTE (nåja) SOM FINNS I ETT SAMHÄLLE SOM MÄRKS AV DIREKT: mat och dryck.

Då tjänar vi en knapp miljon på det! En spottstyver i sammanhanget av vad som krävs! Vill man bara göra rubriker som ett rop på hjälp eller vad är det frågan om?
Citera
2023-12-18, 20:28
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Man kan ju välja att se nyktert på saker och ting och se vilka de bildade politisk majoritet med istället för att som du jämt och ständigt framställa sig som ytterst korkad. Vad det sedan gäller C var de ett sk. mittenparti liksom Mp, men ser man till politiken dessa två partier står för är det enligt gängse norm uppenbart att de står till höger. Antar att du inte håller med men då antar jag även att du anser att alla som inte tycker som du är vänster. Ofta vet inte dumheten gränser här på Flashback och ni inom högern gör inget annat än låta era känsloargument svalla över.

Men absolut, M och KD ställde säkert upp på att styra med vänsterpolitik. Idiot.
Du menar alltså att jag framställer mig som ytterst korkad när du själv anser att MP skall enligt norm vara ett högerparti?

Du måste vara ett troll för så korkad kan nog ingen vara.
Citera
2023-12-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Borde företag ”sponsra” det allmänna (kommun/stat) utöver vad de redan ger till samhället.

Utöver företagsskatt (stat) ger de arbeten som ger löneskatter (kommun) förutom att arbetstillfällena som ger inkomst och utbildning till människor.

Vad mer tycker du företag borde göra?

Kanske borde de ta över kommunen och sköta den också?

Kiruna kommun är inte särskilt duktig att sköta sig:

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/varje-forslosad-skattekrona-ar-en-stold-av-folket.ea23a994-e720-4149-8ae7-724ced6fbeef

Jag väljer att inte se LKAB som vilket företag som helst. Det är pga kommunens resurser LKAB gör sina enorma vinster, det är dessutom ettnstatligt bolag till vilket de boende i Kiruna offrat en hel del. Vad det sedan gäller kommunalskatter är det väldigt många anställda hos LKAB som inte är boende i Kiruna.
Citera
2023-12-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Du menar alltså att jag framställer mig som ytterst korkad när du själv anser att MP skall enligt norm vara ett högerparti?

Du måste vara ett troll för så korkad kan nog ingen vara.

Förklara vad i deras ekonomiska politik som är vänster, förklara något i deras politik som kan beräknas vänster förutom miljötänket som högern brukar blunda för till förmån för företags möjlighet att tjäna pengar.

Det är som jag säger en viss grupp av människor som fått för sig att allt är ”vänster” enda kriteriet ni har att komma med är att ni inte håller med.

Men, men berätta nu om miljöpartiets vänsterpolitik.
Citera
2023-12-18, 20:42
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Förklara vad i deras ekonomiska politik som är vänster, förklara något i deras politik som kan beräknas vänster förutom miljötänket som högern brukar blunda för till förmån för företags möjlighet att tjäna pengar.

Det är som jag säger en viss grupp av människor som fått för sig att allt är ”vänster” enda kriteriet ni har att komma med är att ni inte håller med.

Men, men berätta nu om miljöpartiets vänsterpolitik.

Citat:
Det finns bara ett parti till vänster i dag som alltid har och alltid kommer stå upp för den progressiva politiken. Det finns bara ett parti i dag som vill satsa på välfärden och vill göra något åt de skenande klassklyftorna i Sverige. Men som också vill hjälpa människor på flykt oavsett var man flyr ifrån, som står upp mot den skenande rasismen och som framför allt inte tänker överge miljö- och klimatpolitiken så fort den blir impopulär.

Det partiet är Miljöpartiet, men vi har inte varit tillräckligt tydliga.

https://tidningensyre.se/2023/28-januari-2023/miljopartiet-ar-sveriges-enda-progressiva-vansterparti/

Nu var jag snäll, för jag utgår ifrån att du är ett troll. Skulle nog säga att du är den enda i hela Sverige som hävdar att MP är ett högerparti. Så långt från verkligheten är du.
Citera
2023-12-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Ot:
Skulle tro att ett stort problem för Kiruna är alla gästarbetare från andra kommuner. Dessa lever under sina arbetsperioder i Kiruna och belastar Kirunas ekonomi samtidigt som deras skatt hamnar i en annan kommun.
Vad är det gästarbetarna kostar när de bor i sin husvagn? Inte soc bidrag eller lägenheter. Inte skola. Inte handikap. Inte barnomsorg eller äldrevård.
Citera
2023-12-18, 20:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag väljer att inte se LKAB som vilket företag som helst. Det är pga kommunens resurser LKAB gör sina enorma vinster, det är dessutom ettnstatligt bolag till vilket de boende i Kiruna offrat en hel del. Vad det sedan gäller kommunalskatter är det väldigt många anställda hos LKAB som inte är boende i Kiruna.
”Jag väljer att inte se LKAB som vilket företag som helst.”

Du väljer att bortse från verkligheten?

LKAB är ett statligt bolag som vilket som helst. Eller som vilken annan statlig myndighet eller verksamhet.

Du borde snarare vända på det. Vad vore Kiruna kommun utan LKAB?

Alla anställda i hela Sverige ”offrar” en ”hel del” på de arbetsplatser de jobbar på. Men företagsskatter går till staten och löneskatter till kommunen.

Du borde ta reda på lite mer om detta. Så du inte blir upprör och känner orättvisa på grund av ren okunskap. Det finns ingen orättvisa här. Allt är glasklart och har bestämt av socialdemokraterna sedan decennier. Det blir inte mer demokratiskt än så.

”Vi socialdemokrater har nu beslutat…” börjar och slutar svensk demokratin.
Citera
2023-12-18, 20:56
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Vad är det gästarbetarna kostar när de bor i sin husvagn? Inte soc bidrag eller lägenheter. Inte skola. Inte handikap. Inte barnomsorg eller äldrevård.

Kollektivtrafik, badhus, bibliotek etc.
Citera
2023-12-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Kollektivtrafik, badhus, bibliotek etc.
Det är väldigt små delar av kommunens kostnader. Det jag räknade upp är vad som kostar.
Citera
2023-12-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://tidningensyre.se/2023/28-januari-2023/miljopartiet-ar-sveriges-enda-progressiva-vansterparti/

Nu var jag snäll, för jag utgår ifrån att du är ett troll. Skulle nog säga att du är den enda i hela Sverige som hävdar att MP är ett högerparti. Så långt från verkligheten är du.

Du hade alltså inget annat att komma med än att Grön ungdom vill ta ett kliv åt vänster och vara ett alternativ till S och V i frågor gällande feminism och antirasism? Jistanes... Frågan kvarstår alltså, vad i MP:s partiprogram anser du är vänsterpolitik? Gör dig inte tragisk än en gång genom att nämna feminism och antirasism, det är inte frågor vigda för vänstern.

Gissar att du inte har speciellt stor koll på politik.
Citera
2023-12-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Alla anställda i hela Sverige ”offrar” en ”hel del” på de arbetsplatser de jobbar på. Men företagsskatter går till staten och löneskatter till kommunen.

Du borde ta reda på lite mer om detta. Så du inte blir upprör och känner orättvisa på grund av ren okunskap.

Min kunskap är iaf större än att jag tror att bara de Kirunabor som är anställda av LKAB tvingas offra sig för bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in