2023-12-18, 02:34
Medlem
Hej!

Försöker lära mig så mycket kring ämnet så jag undrar hur det ser ut om jag t.ex bor i ett land med lite skatt, (Malta,Cypern, dubai mm) Får lön från en arbetsgivare som är stationerad utomlands.

Jag är alltså fortfarande folkbokförd i sverige men bor utomlands,

Behöver jag skattas i sverige då eller kan detta slå tillbaka hårt om jag t.ex åker hem om ett år och har sparat en del pengar men inte skattat
Citera
2023-12-18, 02:53
Bannlyst
Nu ska jag lära dig något extremt jävla viktigt!

Flashback är fullt av troll och självutnämnda experter som kommer ge dig alla möjliga olika typer av svar.

Frågeställningar av den här typen är extremt farligt att ställa på Flashback och ta som sanningar, gå in på Skatteverket.se och läs på, om frågorna kvarstår så ringer du och kompletterar med mejl, det är alltid bra att ha saker som detta svart på vitt…
Citera
2023-12-18, 03:50
Medlem
Det är lite komplext och som skrivit bäst att ringa Skatteverket om du vill göra rätt för dig. Om du fortfarande äger en bostad i Sverige kan du eventuellt komma undan med att fortfarande vara skriven i Sverige, men ändå få undantag att beskattas på inkomst ifrån tjänst i Sverige. Alltså att du bara skattar på lönen i det land du jobbar. Det beror också på om landet du jobbar i har ett skatteavtal med Sverige eller inte. Renast är att du skriver ut dig ifrån Sverige.
Citera
2023-12-18, 04:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traktortommy
Hej!

Försöker lära mig så mycket kring ämnet så jag undrar hur det ser ut om jag t.ex bor i ett land med lite skatt, (Malta,Cypern, dubai mm) Får lön från en arbetsgivare som är stationerad utomlands.

Jag är alltså fortfarande folkbokförd i sverige men bor utomlands,

Behöver jag skattas i sverige då eller kan detta slå tillbaka hårt om jag t.ex åker hem om ett år och har sparat en del pengar men inte skattat

Till att börja med

Du skall läsa på om ettårsregeln och sexmånadersregeln.

Du skall även läsa på om folkbokföringsbrott.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/370042.html

https://www.skatteverket.se/privat/i...545275329.html
Senast redigerad av trottwell 2023-12-18 kl. 04:20.
Citera
2023-12-18, 06:48
Medlem
borrizs avatar
Ta kontakt med skatteverket och fråga, svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in