2023-12-17, 10:26
Medlem
Hej alla!

Önskar lite tips och input kring bra och trivsamma områden att bo i i Vännäs/Hörnefors/Nordmaling/Sävar/Holmsund där man har chans att få ett boende med något års kötid. Är en lägenhet/hyresrätt jag siktar på.

Jag har tänkt att påbörja en kortare utbildning i Umeå närmaste 2 åren och försöker redan nu kolla upp lite kring boende och vilka alternativ som finns och vad jag kan räkna med. Jag har först nu i höst ställt mig i bostadskön i Umeå så har max 2 år där vid eventuell flytt, så vill kolla lite andra alternativ också då jag förstått att det är rätt tuff marknad. En hyresrätt är som sagt det jag är ute efter.

Jag har kikat på Vännäs , Hörnefors, Nordmaling, Sävar och Holmsund, jag är uppvuxen i annan del av Sverige och har NOLL koll på både Umeå och dessa andra orter. Jag har inga problem att pendla så länge det inte är alltför långt såklart, men en halvtimme funkar bra. Så huvudfrågan är vilka områden i de mindre orterna är trivsamma och vilka områden bör man undvika? Det som är viktigast för mig att att det är tryggt och bra område, utan massa skit som händer runt hörnet. Trivs jag inte flyttar jag tillbaka till mellansverige när jag är klar med utbildningen men vill ändå att det ska funka ok under studietid, är ju ändå nåt år. Men trivs jag stannar jag gärna ett tag också!

Så, input och lite tips någon?
Citera
2023-12-17, 10:56
Medlem
peterZiipens avatar
Handlat en del i den lokala ICAbutiken i Hörnefors. Väldigt white-trashigt. Varenda person som klev in i butiken såg skum ut.

Riktigt fräsch gym där dock!

Normaling känns spontant som väldigt långt om du ska pendla med bil varje dag. Blir väldigt dyrt i längden också.

Kolla runt bland de västra delarna av Umeå: Grisbacka, Grubbe, Umedalen m.m Kanske finns något där. Den mesta skiten sker runt Ålidhem, som ligger i närheten av unviersitetet.
Citera
2023-12-17, 14:36
Medlem
Buskalles avatar
Glöm Vännäs rena mardrömmen att pendla ifrån sjukt många kameror samt extremt många som pendlar. Sävar blir det nog svårt att hitta något boende i då det mesta av bebyggelsen består av villor . Det område du i första hand skall undvika är utan tvekan Östra Ersboda som är ett Rinkeby i småstadsformat , Ålidhem är inte fullt så illa som en del påstår många studenter men de ställer knappast till speciellt mycket . Mitt tips till dig är att du tar dig en titt på Tomtebo som ligger ovanför Ålidhem ett område där det i skrivande stund byggs mycket nytt området har i stort sett varit förskonat vad gäller brottslighet och stök Men i ärlighetens namn så måste jag säga att Umeå är en mycket lugn stad att bo i tro mig när jag säger det jag har bott här i hela mitt liv är 60 år fyllda så jag känner denna stad som min egen ficka.

mvh. Buskalle
Citera
2023-12-17, 18:52
Medlem
Tack för tips och input, ska kika på ställena ni har nämnt
Citera
2023-12-18, 01:35
Medlem
IceEyess avatar
Ska du studera på universitetet? I så fall är väl studentlägenheterna på Ålidhem att föredra så har du promenadavstånd till campus (bodde själv där under studietiden) och man hamnar också närmare i gemenskapen med andra studenter. Lite livat kan det vara emellanåt med fester och dylikt, men det hör till och något otryggt område är det inte.

Sofiehem ligger också inom promenadavstånd och bör definitivt vara ett alternativ.

Nordmaling är inte det mest optimala däremot. Förvisso goda pendlingsmöjligheter, men det ligger väldigt långt ifrån stan, nästan halvvägs till Örnsköldsvik.
Citera
2023-12-18, 17:55
Medlem
Tack för fler tips Ska nog planera in en helg under våren att åka upp till Umeå och promenera runt lite bland områdena ni tipsat om! Håller tummarna att jag får nåt med kötiden bara.
Ja exakt, ska studera på universitetet. Ja en studentlägenhet skulle funka bra också, om eget kök/kokvrå finns. Lite livat går bra för mig så länge det är tryggt
Citera
2023-12-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joooooonte
Tack för fler tips Ska nog planera in en helg under våren att åka upp till Umeå och promenera runt lite bland områdena ni tipsat om! Håller tummarna att jag får nåt med kötiden bara.
Ja exakt, ska studera på universitetet. Ja en studentlägenhet skulle funka bra också, om eget kök/kokvrå finns. Lite livat går bra för mig så länge det är tryggt

Håll koll på blocket bostad, alternativt lägg upp en sökes annons där. Har fått bra med respons då jag själv gjort det.
Citera
2024-01-08, 22:45
Medlem
Ska kika på det med, tack
Tunnelbacken, hur är det området?
Citera
2024-01-09, 01:09
Avslutad
Tunnelbacken var det förr åtminstonde många studenter som huserade. Blev själv erbjuden en lgh där men tackade nej då det var mest studenter o jag studerade icke, Ligger lite mitt mellan centrum och universitetet kan man säga. Nära sjukhuset och de har väl nya tågstationen där. Umeå har många privata hyresvärdar och det borde väl gå få nåt napp i andra hand på blocket av nån lirare som inte får sålt br:n. Nu är jag inte så update om stökläget längre ,var jättelugnt och tryggt men vet att det kulturberikats enormt sista 10 åren men rätt tveksamt till att Umeå har nåt rent skräpområde. Möjligen är väl östra ersboda det man ska skippa. Är kanske inte förvånad att östra ersboda nu benämndes Rinkeby i tråden. På min tid så var det däremot känt som området där alla ensamstående morsor, ofta med whitetrash vibbar bodde. Inte dumt alls att titta på plats. Umeå är promenadvänligt och de flesta är lätta att ha å göra med. Till skillnad från många andra studentstäder så är det 0 uppdelning i arbetare och tjänstemän. Vare sig hierarkiskt eller att vissa yrkesgrupper bor i vissa områden.
Senast redigerad av lone star 2024-01-09 kl. 01:20.
Citera
2024-01-10, 12:41
Medlem
Tack för input Förstår! Låter bra! Ja känns som att det ändå finns en del alternativ, ser framemot att åka upp och promenera runt
Citera
2026-08-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joooooonte
Ska kika på det med, tack
Tunnelbacken, hur är det området?

Tunnelbacken är super bra men svårt att få lägenhet.

Klintvägen är kö tiden enorm lång ( 20 år ) och Glunten är den ungefär lika
Citera
2026-08-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buskalle
Glöm Vännäs rena mardrömmen att pendla ifrån sjukt många kameror samt extremt många som pendlar. Sävar blir det nog svårt att hitta något boende i då det mesta av bebyggelsen består av villor . Det område du i första hand skall undvika är utan tvekan Östra Ersboda som är ett Rinkeby i småstadsformat , Ålidhem är inte fullt så illa som en del påstår många studenter men de ställer knappast till speciellt mycket . Mitt tips till dig är att du tar dig en titt på Tomtebo som ligger ovanför Ålidhem ett område där det i skrivande stund byggs mycket nytt området har i stort sett varit förskonat vad gäller brottslighet och stök Men i ärlighetens namn så måste jag säga att Umeå är en mycket lugn stad att bo i tro mig när jag säger det jag har bott här i hela mitt liv är 60 år fyllda så jag känner denna stad som min egen ficka.

mvh. Buskalle

Hur är det ute i Holmsund numera ? Är det bra att bo där ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in