Citat:
Ursprungligen postat av
VMQATAR
Har fördjupat mig lite i stordatorer då många inte vet om dessa, känner knappast någon som sett en sån heller. Och undrar lite var storföretag och banker bevarar dessa? Och vad skulle möjligtvis kunna hända om rummet dom är i brinner ner? Försvinner allt eller har dom någon "backup" lagring. Någon som är mer kunnig inom detta? Är det möjligt att hacka en sådan dator?
I brandsäkra bunkrar/datahallar. Med hjälp av parallell sysplexing eller GDPS (geographically dispersed parallell sysplexing), ofta i en konfiguration av tre fysiska maskiner. En synkron och en asynkron. Mindre aktörer har i vissa fall två, men de är alltid separerade fysiskt med x antal kilometer ifall att något skulle inträffa på den ena eller andra siten.
Fysisk åtkomst till dessa är väldigt begränsat, men de är relativt små idag i förhållande till hur stora de var förr.
De är inte så lätta att hacka idag, du kan tacka anakata för det. Är du inte savant är nog din bästa chans service-elementet på maskinen ifråga.
Det finns tre framstående säkerhetsprodukter som används: RACF, ACF2 samt TopSekret.
Vill du lära dig mer om plattformen rekommenderar jag logicas FUP på hacket 2012, där kan du hitta information kring hur du eventuellt kan emulera din egna miljö för att utforska operativet, men jag uppmanar inte till brott.
Lycka till