2025-08-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Så här skriver sjukvården: Om du har problem med skelning och operation bedöms som ett bra alternativ kostar det ingenting, det ingår i den vanliga sjukvården. Skelning heter också strabism på medicinskt språk.

Hur har det gått för dig Hegamon, blev det någon operation? Liknande situation själv, där synen är god, men det påverkar livskvalitén.
Citera
2025-08-31, 23:46
Medlem
Turbobaguetts avatar
Opererades för fem år sedan under narkos.
Hade dubbelseende. (Kan bäst beskrivas med att se Monty Python-sketchen Two Peaks of Kilimanjaro).
Ögat snittades upp, musklerna skars av, sedan riktade de in ögat så att det pekade åt samma håll som det andra ögat innan allt syddes ihop igen. Resultatet blev mycket lyckat, jag kan bara rekommendera att utföra operationen.

Det enda anmärkningsvärda var fem månader innan operationen. Jag hade väntat flera år på operation
när jag äntligen får ett datum. Det var i början av pandemin, covid hade inte fått något namn men operationer hade börjat ställas in.
"Äntligen operation, hoppas bara att den här nya sjukan inte ställer till något" sade jag.
"ÄR DU EPIDOMOLOG KANSKE??? DU SKA BARA HÅLLA KÄFT OM SÅNT DU INTE BEGRIPER!!! blev svaret. Som tur var såg jag aldrig den sköterskan något mer.
Citera
2025-09-11, 00:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prattledot
Hur har det gått för dig Hegamon, blev det någon operation? Liknande situation själv, där synen är god, men det påverkar livskvalitén.

Nej, jag hoppar det för ögonläkaren säger något kan gå fel och då kommer jag ångra det. Dom säger också efter ett tag kan ögonen vrida sig utåt och då kommer jag se ut som en ko, vilket är mycket fulare än det är nu. Det gör inte så mycket jag skelar, visst vet jag andra ser det men...

Hur menar det påverkar din livskvalité?
Citera
2025-09-12, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är vad jag misstänker, det ger en konstig utstrålning. Jag får boka in en tid hos ögonläkaren och se hur det går. Jag var på ögonmottagningen för många år sedan. Men de avrådde mig från att operera, med motiveringen att jag inte märker av min skelning. En operation kan leda till dubbelseende och även att ögonen börjar skela utåt, vilket är mycket värre än som i mitt fall, att ett öga skelar inåt. Utseendet blir ungefär som en ko, när ena ögat skelar utåt.

Personligen har jag träffat folk som skelat precis som jag gjort, men inte lagt något vikt vid den saken. Däremot när jag var barn, då hände det att folk skrek "titta på han, han skelar ju inte LITE!!!" Som vuxen skriver folk ibland: Det är ju inte lite glosögd du är! På Instagram och dylikt. En person blev arg på mig på stan sade till mig och sade: "Hallå vilket öga ska jag titta på?

Jag kommer försöka operera ögon och se om det påverkar bemötandet från andra till det bättre.
Men vad har folk för problem?! Grrr… 😤 Avskyr retsamma människor! Faktiskt så förtjänar sådana personer en knäpp på näsan tillbaka. Det finns ingen anledning att sitta och kommentera bilder på Instagram så där. Går det att anmäla kommentarer?

Säger någon så där en gång till så ska du svara att den inte behöver titta i dina ögon alls! Om det är så besvärande
Citera
2025-09-12, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Vad menade ortoptisten när hen sa att du inte märker av din skelning? Har du en dold/latent skelning, alltså att du inte skelar synligt hela tiden? Jag har dock aldrig hört att en operation skulle leda till ögonen skulle börja skela åt andra hållet, då har det nog blivit något fel.

Deras beslut om att inte operera beror delvis på hur mycket du skelar, de mäter alltså hur många grader du skelar för att se hur mycket de kan korrigera utan att det orsakar dubbelseende. Även åldern kan spela roll vid beslut av operation, det beror på att ju äldre man blir desto sämre blir hjärnan på att koppla ihop bilderna från ögonen, den blir "tröttare" med åren fick jag veta.

Jag blev själv nekad operation för en herrans massa år sen när jag var i mina bästa år och mådde piss över det. Jag fick det enkla svaret att det skulle orsaka dubbelseende. Nu typ 15 år senare sökte jag vård igen och det visade sig att skelningen blivit större och det var då jag fick veta att åldern kan ha varit en bidragande faktor till att jag äntligen kunde operera min skelning, utöver att skelningen blivit större då.

Har du fler frågor så ställ de gärna.

Det där görs dock bara i enstaka fall:

https://www.sankterik.se/sv-se/patient/undersokningar-och-behandlingar/skelningsoperation

Jag kan nästan garantera att 99 % av operationerna görs under narkos.
Har du opererat eller ska du operera? Har du gjort det på st Erik?
Citera
2025-09-19, 17:35
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscularTension
Har du opererat eller ska du operera? Har du gjort det på st Erik?

Ja jag har opererat min skelning men inte på S:t Eriks.
Citera
2025-09-19, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Ja jag har opererat min skelning men inte på S:t Eriks.
Ok, det är säkert ungefär samma oavsett var man gör det… Märker du några negativa effekter efter operationen? T ex om du opererades för dubbelseende på avstånd, kan man få dubbelseende på nära håll istället efter operationen?

En dold skelning kan väl aldrig efter operation bli mer synlig? Tänker på det rent estetiska.

Blir man 100% avhjälpt med skelningen genom operation, eller kvarstår lite efter ändå?

Hur är tiden efter operationen? Smärta och andra fysiska symtom?

Alla som har opererats för skelning får gärna svara!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in