2023-12-16, 19:30
Medlem
TokyoBarns avatar
Har en polare som hade det på ena ögat och andra var helt normalt, blev mobbad i skolan och så, sedan fixade han det med laser och sen blev livet helt bra igen.

Är förvånad att många vuxna fortfarande går runt sådär när det är jättelätt att fixa samt oftast gratis pga att det kan påverka synen ju äldre man blir.
Citera
2023-12-16, 19:33
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybunny
Jag har autism oxå, så jag uppfattas nog som idipt ändå, men att ögonen står åt varsitt håll gör ju inte saken bättre. Undviker ögonkontakt, speciellt med människor som jag inte känner.
Eftersom mina ögon inte samarbetar, utan jag får "välja" vilket öga som jag ska titta med, så använder jag mest höger öga, och då står vänsterögat utåt. Som nån här tidigare beskrev det, "som på en ko"..
Det ögat som jag använder för stunden tittar ju rakt fram...
Köp en piratlapp, kostar inte så mycket, finns bla på buttericks.
Citera
2023-12-16, 19:34
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hur mycket kostade det? Vore kul och jämföra med 2023, om någon vet vad det kostar nu?
Jag var 24 år gammal vid tillfället och jag fick operationen ''gratis'' av den allmänna sjukvården, fråga mig inte varför, men såklart tackade jag inte nej det.

Operationen gjordes på så vis att ögonmuskler skars av och syddes fast igen på annat ställe för att reglera ögat. Men idag kanske man använder mer sofistikerade metoder.
Citera
2023-12-16, 21:38
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ni som opererat era skelande ögon. Märker ni att folk behandlar er annorlunda? Folk säger inget till mig men jag vet att de märker det. Vilket öga använder du? Vart tittar du? Är sådant folk i extremfall kan säga. På fotografier syns det extremt tydligt och folk kan skriva elakheter på exempelvis Instagram.

Skelning låter som ett utmärkt instrument att skilja ut idioter från människor. Har någon problem med det eller gör sig rolig slipper man slösa tid på vederbörande.
Citera
2023-12-16, 23:14
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Har en polare som hade det på ena ögat och andra var helt normalt, blev mobbad i skolan och så, sedan fixade han det med laser och sen blev livet helt bra igen.

Är förvånad att många vuxna fortfarande går runt sådär när det är jättelätt att fixa samt oftast gratis pga att det kan påverka synen ju äldre man blir.

Du kan inte fixa skelning med laser så vitt jag vet. Det krävs en operation som på vuxna görs i vaket tillstånd. Du behöver stirra in en operationslampa medan de skär av dina muskler i ögat och syr fast dem igen. Det finns även risk att du får dubbelseende efteråt. Det håller även begränsad tid, 10-30 år, kortare ju äldre man är.

Så även om jag kan tycka det är värt att göra det så måste man vara beredd på de här sakerna.
Citera
2023-12-17, 00:15
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är vad jag misstänker, det ger en konstig utstrålning. Jag får boka in en tid hos ögonläkaren och se hur det går. Jag var på ögonmottagningen för många år sedan. Men de avrådde mig från att operera, med motiveringen att jag inte märker av min skelning. En operation kan leda till dubbelseende och även att ögonen börjar skela utåt, vilket är mycket värre än som i mitt fall, att ett öga skelar inåt. Utseendet blir ungefär som en ko, när ena ögat skelar utåt.

Personligen har jag träffat folk som skelat precis som jag gjort, men inte lagt något vikt vid den saken. Däremot när jag var barn, då hände det att folk skrek "titta på han, han skelar ju inte LITE!!!" Som vuxen skriver folk ibland: Det är ju inte lite glosögd du är! På Instagram och dylikt. En person blev arg på mig på stan sade till mig och sade: "Hallå vilket öga ska jag titta på?

Jag kommer försöka operera ögon och se om det påverkar bemötandet från andra till det bättre.

Vad menade ortoptisten när hen sa att du inte märker av din skelning? Har du en dold/latent skelning, alltså att du inte skelar synligt hela tiden? Jag har dock aldrig hört att en operation skulle leda till ögonen skulle börja skela åt andra hållet, då har det nog blivit något fel.

Deras beslut om att inte operera beror delvis på hur mycket du skelar, de mäter alltså hur många grader du skelar för att se hur mycket de kan korrigera utan att det orsakar dubbelseende. Även åldern kan spela roll vid beslut av operation, det beror på att ju äldre man blir desto sämre blir hjärnan på att koppla ihop bilderna från ögonen, den blir "tröttare" med åren fick jag veta.

Jag blev själv nekad operation för en herrans massa år sen när jag var i mina bästa år och mådde piss över det. Jag fick det enkla svaret att det skulle orsaka dubbelseende. Nu typ 15 år senare sökte jag vård igen och det visade sig att skelningen blivit större och det var då jag fick veta att åldern kan ha varit en bidragande faktor till att jag äntligen kunde operera min skelning, utöver att skelningen blivit större då.

Har du fler frågor så ställ de gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du kan inte fixa skelning med laser så vitt jag vet. Det krävs en operation som på vuxna görs i vaket tillstånd. Du behöver stirra in en operationslampa medan de skär av dina muskler i ögat och syr fast dem igen. Det finns även risk att du får dubbelseende efteråt. Det håller även begränsad tid, 10-30 år, kortare ju äldre man är.

Så även om jag kan tycka det är värt att göra det så måste man vara beredd på de här sakerna.

Det där görs dock bara i enstaka fall:

https://www.sankterik.se/sv-se/patient/undersokningar-och-behandlingar/skelningsoperation
Citat:
Operationen sker för det mesta under narkos, men i enstaka fall i lokalbedövning. Vanligtvis kan du åka hem samma dag.

Jag kan nästan garantera att 99 % av operationerna görs under narkos.
Citera
2023-12-17, 00:45
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:

Ok visste inte att det var så brutalt faktiskt:0 det förklarar varför dom drogade ner honom och att han berättade att han inte minns så mycket.
Senast redigerad av TokyoBarn 2023-12-17 kl. 00:49.
Citera
2023-12-17, 11:07
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:

Jag blev sövd. För mig inte dubbelseende och inte återgång till skelning trots 30 år.
Citera
2023-12-17, 23:40
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Jag kan nästan garantera att 99 % av operationerna görs under narkos.

Jag har en nära vän som gjorde det utan narkos. Förklaringen var att bara barn opererades med narkos eftersom man kan kontrollera resultatet i realtid om patienten är vuxen. Det minskar risken för att dom skall vakna upp och inse att det blivit fel. Vet även att liknande operationer för starr och sånt sker utan narkos.
Citera
2023-12-17, 23:41
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Jag blev sövd. För mig inte dubbelseende och inte återgång till skelning trots 30 år.

Som sagt, barn blir oftast sövda. Jag själv var sövd vid 4 år och kan säga att dubbelseende kom nånstans runt 35. Det blir inte bättre utan värre med tiden. Kanske beror det på om ögat går utåt eller inåt.
Citera
2023-12-18, 15:04
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Jag har en nära vän som gjorde det utan narkos. Förklaringen var att bara barn opererades med narkos eftersom man kan kontrollera resultatet i realtid om patienten är vuxen. Det minskar risken för att dom skall vakna upp och inse att det blivit fel. Vet även att liknande operationer för starr och sånt sker utan narkos.

Jag var över 30 när jag opererades och det var under narkos så det är inte bara barn som blir sövda.
Citera
2024-01-02, 11:45
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Som sagt, barn blir oftast sövda. Jag själv var sövd vid 4 år och kan säga att dubbelseende kom nånstans runt 35. Det blir inte bättre utan värre med tiden. Kanske beror det på om ögat går utåt eller inåt.

Hållbarheten kan bero på den på de variabler du nämner, men kanske andra detaljer också. Mitt skelande öga gick inåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in