Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Det är vad jag misstänker, det ger en konstig utstrålning. Jag får boka in en tid hos ögonläkaren och se hur det går. Jag var på ögonmottagningen för många år sedan. Men de avrådde mig från att operera, med motiveringen att jag inte märker av min skelning. En operation kan leda till dubbelseende och även att ögonen börjar skela utåt, vilket är mycket värre än som i mitt fall, att ett öga skelar inåt. Utseendet blir ungefär som en ko, när ena ögat skelar utåt.
Personligen har jag träffat folk som skelat precis som jag gjort, men inte lagt något vikt vid den saken. Däremot när jag var barn, då hände det att folk skrek "titta på han, han skelar ju inte LITE!!!" Som vuxen skriver folk ibland: Det är ju inte lite glosögd du är! På Instagram och dylikt. En person blev arg på mig på stan sade till mig och sade: "Hallå vilket öga ska jag titta på?
Jag kommer försöka operera ögon och se om det påverkar bemötandet från andra till det bättre.
Vad menade ortoptisten när hen sa att du inte märker av din skelning? Har du en dold/latent skelning, alltså att du inte skelar synligt hela tiden? Jag har dock aldrig hört att en operation skulle leda till ögonen skulle börja skela åt andra hållet, då har det nog blivit något fel.
Deras beslut om att inte operera beror delvis på hur mycket du skelar, de mäter alltså hur många grader du skelar för att se hur mycket de kan korrigera utan att det orsakar dubbelseende. Även åldern kan spela roll vid beslut av operation, det beror på att ju äldre man blir desto sämre blir hjärnan på att koppla ihop bilderna från ögonen, den blir "tröttare" med åren fick jag veta.
Jag blev själv nekad operation för en herrans massa år sen när jag var i mina bästa år och mådde piss över det. Jag fick det enkla svaret att det skulle orsaka dubbelseende. Nu typ 15 år senare sökte jag vård igen och det visade sig att skelningen blivit större och det var då jag fick veta att åldern kan ha varit en bidragande faktor till att jag äntligen kunde operera min skelning, utöver att skelningen blivit större då.
Har du fler frågor så ställ de gärna.
Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
Du kan inte fixa skelning med laser så vitt jag vet. Det krävs en operation som på vuxna görs i vaket tillstånd. Du behöver stirra in en operationslampa medan de skär av dina muskler i ögat och syr fast dem igen. Det finns även risk att du får dubbelseende efteråt. Det håller även begränsad tid, 10-30 år, kortare ju äldre man är.
Så även om jag kan tycka det är värt att göra det så måste man vara beredd på de här sakerna.
Det där görs dock bara i enstaka fall:
https://www.sankterik.se/sv-se/patient/undersokningar-och-behandlingar/skelningsoperation
Citat:
Operationen sker för det mesta under narkos, men i enstaka fall i lokalbedövning. Vanligtvis kan du åka hem samma dag.
Jag kan nästan garantera att 99 % av operationerna görs under narkos.